I høst skiftet jeg o-ringene på rørstykket som står mellom pumpa og blokka på min M92 9000.
Jeg mener å huske det var ganske rett frem jobb når jeg først skjønte hvordan ting var satt sammen.
Her er en liten oppskrift på hvordan du kan gå frem.
Du tapper ned kjølevannet først ved å skru ut en plastplugg som sitter i underkant av radiatoren, på høyre side.
Så skrudde jeg av endelokket på vannpumpa, på mottsatt side av reimskiva. Tror det var snakk om 5-6stk 10mm bolter for å få av dekselet. Et par av de satt litt kronglete til og jeg tror jeg måtte under bilen for å komme til på et par av boltene, men husker ikke helt. Mulig du kommer til ovenfra for alt sammen.
Selve pumpehuset blir da stående igjen og du får løs dekslet til pumpa og rørstykket mellom dekslet og blokka. I mitt tilfelle satt rørstykket litt godt i pumpedekslet, så deksel og rørstykke kom av som en del.
Bare vær klar over at rørtykket ikke er en del av dekslet til pumpa, men kan trekkes av dekslet, akkurat som du trekker røret ut av blokka. Det sitter en o-ring på hver ende av rørstykket.
Som Tor påpeker så er det to forskjellige o-ringer på rørstykket.
Når du setter det sammen igjen så tenker jeg der er nok å kjenne etter med fingeren om anleggsflatene til o-ringene er jevne og fine. Fint smergelpapir gjør sikkert ingen skade. Smør flatene med vaselin, tre rørstykket inn i dekslet og monter det så inn i blokka
Hos meg var grunnen til lekkasjen at o-ringene var helt morkne og sporene til o-ringene måtte jeg gjøre reint med litt stålull.
Lykke til