Jag vet inte säkert......
Men jag blev enligt mina föräldrars utsago hämtad på "fødestua" med en trimma 93 (2stroke Power).
Tre år senare skulle den då helt nya 99:an visas för första gången i vår by.
Här kan SAAB-kunniga räkna ut hur gammal jag är.....
Så pappa tog mig med, när vi kom dit så var det något trångt runt bilen för en treåring, så jag påtalade med hög röst "ANDE TITTA POTORN".
"klart att du ska" sa dåvarande ägaren av bilfirman och lyfte upp mig så jag kunde stå på plåten som sitter ovanför radiatorn (panseret var för anledningen demonterat), väl där så hade jag en fantastisk utsikt och pappa hade vissa problem att få mig därifrån....
Pappa berättade senare att han var ganska stolt eftersom flera av hans koleger var där med sina små pojkar, men dom sönerna ville minsan inte se på nån potor....

Det ska ju "böjas i tid, det som krokigt ska bli"
Under min uppväxt har familjen mig veterligt bara haft ett "snedsprång", det var med Citroen "padda", vi hade den i ett år, sen fick lillebror å jag var sin "rekliner" till gutterummen (framstolarna från ovannämnda bil).
SAABarna som jag vet att min familj ägt är:
1964 93 (pappa)
197? 96 MonteCarlo (onkel), det var den sista MonteCarlo'n som rullade av bandet i Trollhättan, onkel sålde den tillbaka till SAAB, så den finns i deras samlingar men inte utställd på museumet.
1972 96 (mormor och morfar), den blev senare min första bil.
1973 96 (farfar)
1973 95 (mamma)
1973 99 EMS (onkel)
1976 95 (pappa)
1979 99 (mamma)
1979 99 (pappa), den var polis innan vi köpte den, alltså trimmad från fabrik och ett kul polis-tillbehör, bakdörrarna gick att låsa mekaniskt från förarplats!

1986 900i (mamma och pappa)
1989 900i (jag)
1992 900i (mamma och pappa)
1995 900S (pappa)
1995 900STC (jag)
2003 9-3 (mamma)
Dom 3 sista är dom bilar vi har idag, det är bara lillebror som inte kör saab, det har han inte gjort sedan han fick körkort Med det undantaget att han faktiskt krävde att få prova min 900 då han upptäckte att den lät "ptssssccchhh".

Det är säkert några fler SAABar som jag glömt att lista, men det spelar nog ingen större roll för er som läser detta!
Mvh Anders