Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Saab_9-5
- 0.7 bar

- Innlegg: 176
- Registrert: 26 okt 2012, 19:50
- Navn: Remy
- Bil: 9-5 2.0T
- Sted: Rogaland
Legg inn
av Saab_9-5 » 29 jan 2013, 17:51
Lurer litt på hvordan jeg skal bevare motoren på min saab på best mulig måte.
Når jeg kjøpte bilen hadde motoren gammel veivhusventilasjon og turboen havarerte etter kort tid. Etter havari fikk den ny turbo og veivhusventilasjon + Bunnpanne og oljesil fikk en skikkelig rens sammen med ventildeksel. Kjørte ca 2000km og tok en oljeskift (Mobil 1 New Life 0W-40) sammen med Valvoline Engine Flush.
http://valvoline.no/produkter.aspx?path=3:33:330:33005
Siden har motoren fungert veldig bra. Den går reint og fint uten noen ulyder. Eneste er at jeg kan høre en liten lyd fra kamdrevene/kjede når motoren er kald. Varer ca 1min også forsvinner den. Noe med oljetrykket kanskje?
Det jeg lurer på er om jeg kan bruke valvoline engineflush igjen når jeg skal ta oljeskift? Eller blir det litt unødvendig? Noen som er erfaring med valvoline eller andre produkter? Ser det finnes mye forskjelligt på markedet. Tenkte jeg skulle ha oljeskift interval på 5000km. Bruker kun Mobil1 0W-40 New Life. (Kjøper olje via jobben så pris er ganske lav.)
Noen som har tips/råd

- Saab 9-5 2.0T SE 2000 Mod.
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 29 jan 2013, 18:18
Oljen har rensende additiver, og syntetisk olje kokser lite. Dersom du bytter så ofte som 5000 km (noe jeg vil si er en smule overkill) så skal det ikke være nødvendig med noe ekstra.
Strammerne til register- og balansekjede har mothaker og er ikke avhengig av oljetrykk for å holdes stramme. Er ikke ventiltrykkerne dine du hører?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Saab_9-5
- 0.7 bar

- Innlegg: 176
- Registrert: 26 okt 2012, 19:50
- Navn: Remy
- Bil: 9-5 2.0T
- Sted: Rogaland
Legg inn
av Saab_9-5 » 29 jan 2013, 18:29
Ingvar N629 skrev:Oljen har rensende additiver, og syntetisk olje kokser lite. Dersom du bytter så ofte som 5000 km (noe jeg vil si er en smule overkill) så skal det ikke være nødvendig med noe ekstra.
Strammerne til register- og balansekjede har mothaker og er ikke avhengig av oljetrykk for å holdes stramme. Er ikke ventiltrykkerne dine du hører?
Takk for svar.
Er ikke sikker, men hører at det kommer fra venstresiden av ventildekselet så tenkte meg at det var kamdrevene eller kjedet.
- Saab 9-5 2.0T SE 2000 Mod.