Den funker også!pauhan skrev:Har ikke klart å fikse pusserne ennå, sitter som f.. Har sprayet på med 56-6 men sitter ennå som limt med lynlim. Lurer på om denne endeleddavtrekker kan fungere.
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... er-191253/
Evt tips på hva andre har brukt.
Bytte av vinduspussermotor foran SAAB 9-5
Moderator: Moderatorer
Re: Bytte av vinduspussermotor foran SAAB 9-5
-
- 2.0 bar
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Korrekt prosedyre iflg WIS *er* faktisk å bruke en avdrager for å ta av vinduspusserarmene. Hvorfor en eller annen overingeniør bestemte at de skulle sitte så forb***** godt kan man jo lure på O_o
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
- TiaZzz
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N2392
- Navn: Mathias Meisfjordskar
- Bil: MY05 9-5
- Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus
Husker jeg riktig så er tangen som armen sitter på konisk. Dette for at armen nettopp skal sitte som fjell. Det brukes litt her og der hvor man ikke kan tillate rakkel og det gjerne er store krefter i spill. Personlig synes jeg koniske bolter hadde vert kjekt i flere tilfeller. Linkstag f.eks.
Er enig i at det er noe herk å dra av, men man hadde vært mer forbannet av å måtte bytte arm og deler av pusseroverføringen langt hyppigere pga. tidlig slitasje.
Er enig i at det er noe herk å dra av, men man hadde vært mer forbannet av å måtte bytte arm og deler av pusseroverføringen langt hyppigere pga. tidlig slitasje.
-
Er noe herk å få denne av.. Jeg brukte denne delen fra biltema;-)
Man må ha god tolmodighet, bruk makt og 5-56 så går det til slutt;-) når man kommer inn sier det seg selv hvordan man gjør det;-)
Man må ha god tolmodighet, bruk makt og 5-56 så går det til slutt;-) når man kommer inn sier det seg selv hvordan man gjør det;-)
-
- Grunnladetrykk
- Bil: 9-5 2.0t Vector Estate 02 mod
- Sted: Tromsø
Har prøvd med CRC og avtrekker fra Biltema men armene rører seg ikke. Sitter skikkelig fast. Må vel ta en tur ned til Saab forhandler (verkstedet) Trodde jeg skulle klare å løsne armene med å bruke avtrekker og crc.
Lurte på å prøve med brekkjern og legge noe mellom.
Lurte på å prøve med brekkjern og legge noe mellom.
- TiaZzz
- Overload!!!
Kjøp den minste avdrageren på Biltema og tilpass kjeften på den (ikke den for batteripoler. den er ubrukelig). Du vil ikke ha mer enn 3 mm dype tenner og du må skrelle av undersiden av tennene noe for å kommer over gummibelgen under armen.
Mine satt som fjell, men jeg fikk dem av til slutt ved å bruke denne metoden. Det er mye slark i avdragere kjøpt på BT, Jula, etc. så pass på at den ikke legger seg til en side.
Mine satt som fjell, men jeg fikk dem av til slutt ved å bruke denne metoden. Det er mye slark i avdragere kjøpt på BT, Jula, etc. så pass på at den ikke legger seg til en side.
- doo-kie
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Når du har strammet opp avdrageren kan du gi den en kakk med en klubbe. Da slipper den garantert
har aldri opplevd å ikke få de av. Og har gjort dette på en god del 9-5er. Men de sitter godt ja.

MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
- TiaZzz
- Overload!!!
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... er-191124/
Denne er det jeg har hatt mest hell med (etter modifikasjon). Har en lei tendens til å vri seg så hold godt fast. Pass også på at gjengestangen på denne ikke graver istykker gjengene på akslingen fra viskermotor.
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... met-20339/
Denne kan du bruke på armen for passasjersiden da du har bedre plass under panseret. Med denne kan du stramme armene skikkelig slik at de ikke slipper. Får du ikke til på førersiden, men må ha den av så napp av panseret og bruk denne tesjen istedet. Den er rimelig søppel sammenlignet med smidde, proffe varianter, men større og mer stabil enn den over.
Har også mutter på akslingen som kommer opp. Både for å skåne gjenger for tesjen og for at viskerarmen ikke skal komme flyvende. Jeg skrur mutter i høyde med enden av akslingen.
Når du skal ha av dekslet over akvariet så bruk ikke jern eller trekkere til annet enn klipsene på de midterste festene under frontruta. Jeg skrev en fremgangsmåte i prosjekttråden min. "The gist of it" er å løsne skruene på hver side, nappe dekslet ut av listen på A-stolpen og så bende dekslet ned langs med ruta for å få de ytterste festene til å gå klar av ruta. De er forsterket så de bøyer seg ikke stort ved å stikke noe ned langs med ruta. Dekslet er i en ganske myk plast så det tåler bending bedre enn frontruta tåler verktøy på seg.
Edit:
Denne er det jeg har hatt mest hell med (etter modifikasjon). Har en lei tendens til å vri seg så hold godt fast. Pass også på at gjengestangen på denne ikke graver istykker gjengene på akslingen fra viskermotor.
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... met-20339/
Denne kan du bruke på armen for passasjersiden da du har bedre plass under panseret. Med denne kan du stramme armene skikkelig slik at de ikke slipper. Får du ikke til på førersiden, men må ha den av så napp av panseret og bruk denne tesjen istedet. Den er rimelig søppel sammenlignet med smidde, proffe varianter, men større og mer stabil enn den over.
Har også mutter på akslingen som kommer opp. Både for å skåne gjenger for tesjen og for at viskerarmen ikke skal komme flyvende. Jeg skrur mutter i høyde med enden av akslingen.
Når du skal ha av dekslet over akvariet så bruk ikke jern eller trekkere til annet enn klipsene på de midterste festene under frontruta. Jeg skrev en fremgangsmåte i prosjekttråden min. "The gist of it" er å løsne skruene på hver side, nappe dekslet ut av listen på A-stolpen og så bende dekslet ned langs med ruta for å få de ytterste festene til å gå klar av ruta. De er forsterket så de bøyer seg ikke stort ved å stikke noe ned langs med ruta. Dekslet er i en ganske myk plast så det tåler bending bedre enn frontruta tåler verktøy på seg.
Edit:
Den fungerer ikke. I alle fall ikke på førersiden og det er den som er mest plunder å få løs pga. dårlig plass til panser. Den er ganske enkelt for smal.Erik S. skrev:Den funker også!pauhan skrev:Har ikke klart å fikse pusserne ennå, sitter som f.. Har sprayet på med 56-6 men sitter ennå som limt med lynlim. Lurer på om denne endeleddavtrekker kan fungere.
-
- Grunnladetrykk
Får prøve engang til hadde en sånn til batteripolene men den virket ikke. Ble for simpel. må sikkert demontere på begge sider for å komme skikkelig til motoren. Trodde Saaben var lik de andre bilene jeg har tatt av armene på, men der bommet jeg skikkelig.
Når jeg har klart å tatt dem av er motoren kanskje en grei sak å få byttet ?
Når jeg har klart å tatt dem av er motoren kanskje en grei sak å få byttet ?
Det funket hvertfall på min på førersiden. Hadde mye bedre hell med den enn alle andre slags avtrekkere. Men mener å huske at jeg slet litt med å få den på plass. Tror jeg måtte presse gummiforingen godt ned for å få den på...TiaZzz skrev:
Edit:Den fungerer ikke. I alle fall ikke på førersiden og det er den som er mest plunder å få løs pga. dårlig plass til panser. Den er ganske enkelt for smal.Erik S. skrev:Den funker også!pauhan skrev:Har ikke klart å fikse pusserne ennå, sitter som f.. Har sprayet på med 56-6 men sitter ennå som limt med lynlim. Lurer på om denne endeleddavtrekker kan fungere.
- TiaZzz
- Overload!!!
Kan vi ha ulike viskerarmer? Jeg testet sågar med armen av og den entret ikke. Jeg fikk jo litt av den på, men å forsøke å dra av på kun en side var jeg ikke villig til. Kan jo være den berømmelige Biltema-kvaliteten som gjør at avdragerene våre er forskjellige også da.
-
- Grunnladetrykk
Kan ta turen sørover stoppe i Trondheim og se om vi får løs armene, skulle ikke vi klare det der så blir det kjøring til Akershus
Nei skal ikke gi meg av skal dem og det her oppe i Tromsø. Får svette og banne litt så klarer jeg sikkert det

- TiaZzz
- Overload!!!
Som sagt så hadde jeg størst hell med den minste avdrageren fra BT og en godstund med vinkelsliperen. Ved første forsøk så dra jeg bare av det nederste av armene slik at tennene var rundt 2mm tykke. Da bøyde jeg bare tennene når jeg strammet skikkelig. Det fikset jeg ved å banke dem på plass og så dra av lengden på tennene slik at de hadde 3-4mm lengde og var ganske hvasse. Da gikk det.
Du må likevel holde et godt grep om avdrageren så armene ikke glir ut, samt at du må passe så avdrageren ikke vrir seg til en side. I ettersyn så har jeg vurdert å heller finne en tre-armet slik at den ikke skulle få vri seg så lett. Det kan godt tenkes min fikk seg en bøy etter flere mislykkede forsøk.
Fristet til å rive i noen skikkelige avdragere. Muligheten ved å kunne gripe godt om emnet er gull og kvaliteten er i en helt annen liga. Jeg var ganske irritert der jeg sto og bannet over disse billiggreiene.
Du må likevel holde et godt grep om avdrageren så armene ikke glir ut, samt at du må passe så avdrageren ikke vrir seg til en side. I ettersyn så har jeg vurdert å heller finne en tre-armet slik at den ikke skulle få vri seg så lett. Det kan godt tenkes min fikk seg en bøy etter flere mislykkede forsøk.
Fristet til å rive i noen skikkelige avdragere. Muligheten ved å kunne gripe godt om emnet er gull og kvaliteten er i en helt annen liga. Jeg var ganske irritert der jeg sto og bannet over disse billiggreiene.
Hei. Da jeg tok av viskerarmene brukte jeg en endeleddsavdrager. Det funket helt fint. Må bare bruke litt krefter på å få presset den inn under armen så går det bra.pauhan skrev:Kan ta turen sørover stoppe i Trondheim og se om vi får løs armene, skulle ikke vi klare det der så blir det kjøring til AkershusNei skal ikke gi meg av skal dem og det her oppe i Tromsø. Får svette og banne litt så klarer jeg sikkert det
Hilsen fra Tromsø
-
- Grunnladetrykk
Michael er du ennå i Tromsø ? Kanskje du kan hjelpe til med å ta dem avmichael skrev:Hei. Da jeg tok av viskerarmene brukte jeg en endeleddsavdrager. Det funket helt fint. Må bare bruke litt krefter på å få presset den inn under armen så går det bra.pauhan skrev:Kan ta turen sørover stoppe i Trondheim og se om vi får løs armene, skulle ikke vi klare det der så blir det kjøring til AkershusNei skal ikke gi meg av skal dem og det her oppe i Tromsø. Får svette og banne litt så klarer jeg sikkert det
Hilsen fra Tromsø