Er det forskjell på ventilene ecopower og biopower
Moderator: Moderatorer
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 354
- Registrert: 16 des 2012, 16:21
- Medlemsnummer: 2549
- Navn: Glenn
- Bil: 9-5 estate 02, saab 9000cs 93
- Sted: Balsfjord
Er det forskjell på ventilene ecopower og biopower
Lurer på om det er samme ventiler og ventilseter på b235 før og etter 2004..går det like greit å kjøre en 2001 på etanol som en 2006 mod?9-5...selvfølgelig forstårjeg att man må ha programvare for dette...erdet andre ting som kan ryke ved bruk av etanol istedenfor bensin? Tenker på pumpe osv....lurer på dette da den lokale stasjonen skal få e85 til sommeren...
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Er det forskjell på ventilene ecopower og biopower
Tja.. pumpe kommer sikkert til å ryke.
Må ha bedre dyser, etter alt å bedømme, om du ikke skal ha orginal effekt.
Filter bør byttes i samme slengen.
Biopower-toppene ble vel standard (??) i 2005 på B235R, og 2.0 BioPower (?)
De har andre ventiler for sterkere varme, mener jeg bestemt på.
Nå kommer sikkert andre og retter meg, men kan umulig være så langt fra sannheten
Når det er sagt: Ja, tror du kan kjøre på E85 med ny SW og plugger, men da med redusert levetid på i allfall pumpen. Toppen klarer seg sikkert om du fyller bensin annenhver gang.
Må ha bedre dyser, etter alt å bedømme, om du ikke skal ha orginal effekt.
Filter bør byttes i samme slengen.
Biopower-toppene ble vel standard (??) i 2005 på B235R, og 2.0 BioPower (?)
De har andre ventiler for sterkere varme, mener jeg bestemt på.
Nå kommer sikkert andre og retter meg, men kan umulig være så langt fra sannheten

Når det er sagt: Ja, tror du kan kjøre på E85 med ny SW og plugger, men da med redusert levetid på i allfall pumpen. Toppen klarer seg sikkert om du fyller bensin annenhver gang.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Snurrbo
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 31
- Registrert: 05 aug 2009, 14:37
- Medlemsnummer: N1747
- Navn: Jakob
- Bil: Saab 9-5 2,0t
- Sted: Vestlending i Bærum
Re: Er det forskjell på ventilene ecopower og biopower
Jeg har fryktelig lite innsikt i det tekniske i forhold til den underliggende interessen (småbarnsfedres prioriteringsproblemer), så ta meg med en klype eller tonn salt...
Ser at dette ikke er svar på spørsmålet med ventilene, men oppmuntrere til å kjøre på
Dysene holder til steg 1. Pumpa vet jeg ingenting om, men...:
Jeg har en 2005 9-5 (god mulig jeg har biotilpasset topp som Paradigm sier), som hadde gått 46000 km da jeg kjøpte den i 2009. Våren 2010 (kanskje 60 kkm?) ble det Maptun E85 steg 1. Jeg er fantasktisk fornøyd! Jeg leste en del på forhånd om å fylle bensin hver femte tank for å smøre pakningene (etanol er ikke så fettholdig som bensin pga mangelen på de lange korbonkjedene som er en del av bensinen). Jeg har ignorert dette og kjørt på E85 i tre år med et par 95-fyllinger i året pga ferier utenfor E85-land... Ligger nå på 120 000 km, og har ikke hatt noen problemer enda.
Første slitedelbytte på den bilen er litt slark i "kyllingbena" til krengningsstagene fremme det siste halvåret. Nå blir det nok SAS-oppgradering (http://www.sasab.com/-Sway-Bars-and-Kits-i2480.aspx) til våren.
Kongebil!
Ser at dette ikke er svar på spørsmålet med ventilene, men oppmuntrere til å kjøre på

Jeg har en 2005 9-5 (god mulig jeg har biotilpasset topp som Paradigm sier), som hadde gått 46000 km da jeg kjøpte den i 2009. Våren 2010 (kanskje 60 kkm?) ble det Maptun E85 steg 1. Jeg er fantasktisk fornøyd! Jeg leste en del på forhånd om å fylle bensin hver femte tank for å smøre pakningene (etanol er ikke så fettholdig som bensin pga mangelen på de lange korbonkjedene som er en del av bensinen). Jeg har ignorert dette og kjørt på E85 i tre år med et par 95-fyllinger i året pga ferier utenfor E85-land... Ligger nå på 120 000 km, og har ikke hatt noen problemer enda.
Første slitedelbytte på den bilen er litt slark i "kyllingbena" til krengningsstagene fremme det siste halvåret. Nå blir det nok SAS-oppgradering (http://www.sasab.com/-Sway-Bars-and-Kits-i2480.aspx) til våren.
Kongebil!

M12 Citroen C-Zero - 180 Nm og bakhjulsdrift => Artigere enn den ser ut 
M05 9-5 Vector Estate 2,0t - Manuell, Aero eksteriør, Maptuner E85 steg 1

M05 9-5 Vector Estate 2,0t - Manuell, Aero eksteriør, Maptuner E85 steg 1
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Er det forskjell på ventilene ecopower og biopower
Ventiler:
B235R fikk nimonic eksosventiler i MY00 da den kom. Fra MY01 fikk alle B235 disse eksosventilene. Poenget med disse er at de tåler varme bedre og det har ingenting med etanol å gjøre. Den som har plukket ned en topp fra en godt trimmet bil uten nimonic-ventilene har lite lyst til å prøve dette videre, for å si det sånn. Man risikerer utette ventiler (noe mange sikkert har uten å vite om det) og i verste fall løsner ventiltallerkenen fra skaftet og man raser motoren.
Ventilene på B2X5-motorene har 5mm ventilskaft og har av en eller annen grunn ord på seg for å tåle mindre enn de eldre ventilene med 7mm ventilskaft. Så lenge det er Nimonic-ventiler på eksossiden er min erfaring stikk motsatt.
BioPower-modeller har rustfrie innsugsventiler og hardere ventilseter på innsugssiden. Dette har ingenting med årsmodell å gjøre, alle BioPower har dette (første BioPower kom i 2005 som 2,0).
Etanol har mindre smørende effekt men det er flere store forskjeller på drivstoffene. Etanol er korrosjonsfremmende og leder strøm bedre. Det er også mer aggressivt mot gummi og pakninger. Disse egenskapene endres med innblanding av bensin og ren E85 er ikke det verste. Etanol har også høyere damptrykk enn bensin.
Det går fint å kjøre en vanlig motor på E85, men hvor lenge er det ikke godt å svare på. Flere har kjørt langt men jeg for min del valgte å bruke topp fra en BioPower da jeg konverterte min. Jeg har kjørt på E85 i flere år nå, og det har blitt noen km, problemfritt med unntak av at det gikk med noen bensinpumper frem til jeg monterte en Deatschwerks DW300 som nå har sittet der i et par år uten problemer.
B235R fikk nimonic eksosventiler i MY00 da den kom. Fra MY01 fikk alle B235 disse eksosventilene. Poenget med disse er at de tåler varme bedre og det har ingenting med etanol å gjøre. Den som har plukket ned en topp fra en godt trimmet bil uten nimonic-ventilene har lite lyst til å prøve dette videre, for å si det sånn. Man risikerer utette ventiler (noe mange sikkert har uten å vite om det) og i verste fall løsner ventiltallerkenen fra skaftet og man raser motoren.
Ventilene på B2X5-motorene har 5mm ventilskaft og har av en eller annen grunn ord på seg for å tåle mindre enn de eldre ventilene med 7mm ventilskaft. Så lenge det er Nimonic-ventiler på eksossiden er min erfaring stikk motsatt.
BioPower-modeller har rustfrie innsugsventiler og hardere ventilseter på innsugssiden. Dette har ingenting med årsmodell å gjøre, alle BioPower har dette (første BioPower kom i 2005 som 2,0).
Etanol har mindre smørende effekt men det er flere store forskjeller på drivstoffene. Etanol er korrosjonsfremmende og leder strøm bedre. Det er også mer aggressivt mot gummi og pakninger. Disse egenskapene endres med innblanding av bensin og ren E85 er ikke det verste. Etanol har også høyere damptrykk enn bensin.
Det går fint å kjøre en vanlig motor på E85, men hvor lenge er det ikke godt å svare på. Flere har kjørt langt men jeg for min del valgte å bruke topp fra en BioPower da jeg konverterte min. Jeg har kjørt på E85 i flere år nå, og det har blitt noen km, problemfritt med unntak av at det gikk med noen bensinpumper frem til jeg monterte en Deatschwerks DW300 som nå har sittet der i et par år uten problemer.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 354
- Registrert: 16 des 2012, 16:21
- Medlemsnummer: 2549
- Navn: Glenn
- Bil: 9-5 estate 02, saab 9000cs 93
- Sted: Balsfjord
Re: Er det forskjell på ventilene ecopower og biopower
Takk for utfyllende info, forstår det søik att biopwer topp og en annen pumpe er ett minimum om man skal kjøre etanol..er literprisen på e85 mye lavere enn 95 blyfri?
Re: Er det forskjell på ventilene ecopower og biopower
Hvordan er økonomien i dette da? Forbruket går vel opp med E85?
- TiaZzz
- Overload!!!
- Innlegg: 1705
- Registrert: 18 mai 2012, 21:43
- Medlemsnummer: N2392
- Navn: Mathias Meisfjordskar
- Bil: MY05 9-5
- Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus
Re: Er det forskjell på ventilene ecopower og biopower
Sjekk priser på Statoil.no. Gang etanolprisen med 1,3 (30% høyere forbruk)
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Er det forskjell på ventilene ecopower og biopower
Annen software er vel strengt tatt minimum, og pumpa bør du bytte. Toppen holder nok lenge, det er jo mange som kjører "fuskkonvertering" uten problemer, men hvor lenge det holder er det ikke godt å si.glenn72 skrev:Takk for utfyllende info, forstår det søik att biopwer topp og en annen pumpe er ett minimum om man skal kjøre etanol..er literprisen på e85 mye lavere enn 95 blyfri?
Sist jeg fylte så var pumpeprisen 9,70 for E85 (Trondheim), bensin ligger vel rundt 15 kr/liter.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- john n04
- 2.0 bar
- Innlegg: 699
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 004
- Navn: John Arild Berentsen
- Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
- Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
- Kontakt:
Re: Er det forskjell på ventilene ecopower og biopower
Finnes det en måte å skille nimonic ventilene fra de gamle?
lawicel CanUsb, og Tech2!
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Er det forskjell på ventilene ecopower og biopower
Nimonicventilene er lett å kjenne igjen, liten grop midt på tallerkenen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 538
- Registrert: 22 mar 2012, 21:34
- Medlemsnummer: N2526
- Navn: Marius Flatby
- Bil: 9-5 235R pluss noen til :)
- Sted: Oslo
Re: Er det forskjell på ventilene ecopower og biopower
Fint prosjekt Glenn. Holder akkurat på med det samme! Bytta pumpe, Deatschwerks virker supert. Biotopp fra 09 er hos oslo motorservice nå for planing og fresing. 

9-5 235R 2002, 900i 1985
SAS,Quaife, Blå powerflex,K-Mac, Taliaferro shortshift, KONI FSD, Aerofjærer.
Nissan Leaf, bykjerre
Vw transporter Camper 1986, turkjerre
SAS,Quaife, Blå powerflex,K-Mac, Taliaferro shortshift, KONI FSD, Aerofjærer.
Nissan Leaf, bykjerre
Vw transporter Camper 1986, turkjerre
- wanvik
- 1.2 bar
- Innlegg: 248
- Registrert: 07 jun 2011, 12:45
- Medlemsnummer: N2189
- Bil: '07 9-5 2.0t Biopower Estate
- Sted: Trondheim
Re: Er det forskjell på ventilene ecopower og biopower
Tror det var 9.85 på fredagIngvar N629 skrev:
Sist jeg fylte så var pumpeprisen 9,70 for E85 (Trondheim), bensin ligger vel rundt 15 kr/liter.

Uansett, det blir billigere, og mye bedre lukt av eksosen

-
- 1,5 bar
- Innlegg: 354
- Registrert: 16 des 2012, 16:21
- Medlemsnummer: 2549
- Navn: Glenn
- Bil: 9-5 estate 02, saab 9000cs 93
- Sted: Balsfjord
Re: Er det forskjell på ventilene ecopower og biopower
Hvor får jeg tak i den pumpa dere viser til?pris? Er denne pumpa bare å bytte ut med orginal? Eller trengs det noe ombygging?
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Er det forskjell på ventilene ecopower og biopower
http://www.deatschwerks.com/products/fu ... 300-detail
960 NOK + frakt og toll.
Trenger ikke noe ombygging, bare tar ut det orginale filteret som henger på orginalpumpa, og pælmer.
Følger med nytt tøyfilter til pumpa du bare legger neddi pumpehuset.
960 NOK + frakt og toll.
Trenger ikke noe ombygging, bare tar ut det orginale filteret som henger på orginalpumpa, og pælmer.
Følger med nytt tøyfilter til pumpa du bare legger neddi pumpehuset.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero