M05 9-5 - Problemer med automatkasse etter oljeskift
Moderator: Moderatorer
-
- 1.2 bar
- Medlemsnummer: N2343
- Navn: Jens
- Bil: 900s 1997
- Sted: Vennesla
Re: M05 9-5 - Problemer med automatkasse etter oljeskift
Hvordan er det gått med girkassa?
Tror det er bare en halv liter mellom min og maks på peilepinnen.
Jeg skrev tidligere at jeg neppe trodde det var typen olje som gav deg problemer. Da vil jeg få lov til å være litt uenig med meg selv. Jeg hadde ikke turt å bruke annet enn mobil atf jws 3309, eller olje som er identisk, bare andre klistrelapper, f.eks. Toyota T-IV, eller til Volvo med samme kasse som våre.
Håper det har løst seg for deg.
Tror det er bare en halv liter mellom min og maks på peilepinnen.
Jeg skrev tidligere at jeg neppe trodde det var typen olje som gav deg problemer. Da vil jeg få lov til å være litt uenig med meg selv. Jeg hadde ikke turt å bruke annet enn mobil atf jws 3309, eller olje som er identisk, bare andre klistrelapper, f.eks. Toyota T-IV, eller til Volvo med samme kasse som våre.
Håper det har løst seg for deg.
-
- 2.0 bar
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Om oljen kommer fra Biltema, Castrol, Mobil eller annet fabrikat spiller ingen rolle, bare den tilfredsstiller JWS3309/Toyota T-IV.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Er for tida på reise med jobben. Kjem heim i slutten av neste veke, så oppdatering følgjer då
Har lest litt om denne oljen på svenskeforumet. Der blir det diskutert om den er basert på syntetisk eller mineralsk olje. Kva som er best for automatkassa er det heller vanskeleg å tyde.. Mange meiningar, men ikkje alle er like velbegrunna 

Saab 9-5 Vector Sport M05
-
- 2.0 bar
Alle oljer er basert på mineralsk olje, siden alle oljer *er* mineralske. Om den klassifiseres som mineralolje, delsyntetisk eller syntetisk olje avhenger av andelen og typen additiver som er tilsatt.
I diskusjonen på det svenske Saabforumet er det nok en del som har misforstått, da de tror at fordi oljen Saab selger til femtrinns automatkassen er "basert på mineralolje", så betyr det at oljen skal være en mineralolje. Siden alle oljer er basert på mineraloljer (se over), så er det umulig å vite om oljen Saab selger er mineralolje, delsyntetisk eller syntetisk olje.
GM skriver i sine opplæringskriv til denne girkassen (AF33-5, et annet navn på AW55-50SN) at girkassen skal ha helsyntetisk olje av spesifikasjonen Toyota T-IV som er samme spesifikasjon som JWS3309.
Med andre ord: Helsyntetisk eller delsyntetisk av JWS3309/Toyota T-IV.
..om det står Biltema, Castrol, Saab eller Mobil1 på flasken har nok ingen ting å si
I diskusjonen på det svenske Saabforumet er det nok en del som har misforstått, da de tror at fordi oljen Saab selger til femtrinns automatkassen er "basert på mineralolje", så betyr det at oljen skal være en mineralolje. Siden alle oljer er basert på mineraloljer (se over), så er det umulig å vite om oljen Saab selger er mineralolje, delsyntetisk eller syntetisk olje.
GM skriver i sine opplæringskriv til denne girkassen (AF33-5, et annet navn på AW55-50SN) at girkassen skal ha helsyntetisk olje av spesifikasjonen Toyota T-IV som er samme spesifikasjon som JWS3309.
Med andre ord: Helsyntetisk eller delsyntetisk av JWS3309/Toyota T-IV.
..om det står Biltema, Castrol, Saab eller Mobil1 på flasken har nok ingen ting å si

Dag Bøsterud
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Veeel... ja, alle oljer det snakkes om her er basert på mineralolje, men forskjellen på mineral og syntet er ikke additiver. Syntetisk olje er syntetisert mineralolje, det betyr at hydrokarbon-kjedene er gjort like lange i syntetolja, noe som gir bedre bæring i oljefilmen og ikke minst lengre levetid. Se olje-tråden i FAQ, er skrevet mer om det der.little_e skrev:Alle oljer er basert på mineralsk olje, siden alle oljer *er* mineralske. Om den klassifiseres som mineralolje, delsyntetisk eller syntetisk olje avhenger av andelen og typen additiver som er tilsatt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Overload!!!
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
En sannhet med modifikasjoner dette. Det at en olje oppfyller en spesifikasjon, betyr ikke at en olje med samme spesifikasjon kan være bedre. Girkasser, og spesiellt automater er virkelig sære på olja. Min egen 4 trinns automat gikk svært dårlig på Biltemas Dexron III olje, selv om spesifikasjonene var korrekt. Tilsvarende Castrol olje ga en helt annen giring.little_e skrev:Med andre ord: Helsyntetisk eller delsyntetisk av JWS3309/Toyota T-IV.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
- john n04
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: 004
- Navn: John Arild Berentsen
- Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
- Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
- Kontakt:
Hva heter den castrol oljen du kjører på?Ronny_N169 skrev: En sannhet med modifikasjoner dette. Det at en olje oppfyller en spesifikasjon, betyr ikke at en olje med samme spesifikasjon kan være bedre. Girkasser, og spesiellt automater er virkelig sære på olja. Min egen 4 trinns automat gikk svært dårlig på Biltemas Dexron III olje, selv om spesifikasjonene var korrekt. Tilsvarende Castrol olje ga en helt annen giring.

lawicel CanUsb, og Tech2!
-
- Overload!!!
- Kontakt:
Castrol Transmax Dex III tror jeg det var. Er sikkert 3 år siden. Kjøpt på Bilxtra. Ikke noe spesiellt egentlig. Denne olja er jo ikke spesiellt dyr heller.
-
- 2.0 bar
Personlig har jeg kjørt milevis med automatkasseolje fra Biltema (Dexron 3) i Audi V8 4.2. Girkassen er en ZF 4HP24A. Hadde aldri problemer, girkassen giret mykt og fint.
Jeg hadde gladelig kjøpt Biltema igjen.
Dag Bøsterud
-
- Overload!!!
- Kontakt:
ZF kasse i Audi og AW kasse i Saab er sikkert helt identiske, så bare å fylle Biltemaolje dalittle_e skrev:Personlig har jeg kjørt milevis med automatkasseolje fra Biltema (Dexron 3) i Audi V8 4.2. Girkassen er en ZF 4HP24A. Hadde aldri problemer, girkassen giret mykt og fint.

Har no tappa av 3-4dl olje frå automatkassa, og dette gjorde susen! Overgangen mellom P, D og R er mjuk og merkast nesten ikkje. Den girar slik den skal, og dreg opp på turtall ved hardt gasspådrag og kickdown. Godt at det ikkje var noko meir alvorlig enn dette
Er framleis litt rart at det var for mykje olje på kassa då eg fylte på eksakt samme volum som eg tappa av. Ser føre meg to mulige forklaringar på dette:
1: For mykje olje på kassa frå før. Men at denne på eit eller anna vis ikkje resultere i problema eg fekk med ny olje..
2: Forskjellig tetthet på den varme olja eg tappa av kontra den kalde eg fylte på.

1: For mykje olje på kassa frå før. Men at denne på eit eller anna vis ikkje resultere i problema eg fekk med ny olje..
2: Forskjellig tetthet på den varme olja eg tappa av kontra den kalde eg fylte på.
-
- 2.0 bar
Har du peilet olje slik at du er sikker på at du har korrekt mengde olje nå?
Dag Bøsterud
Skal peile oljen i løpet av dagen. Bør vel ligge litt under maks sidan eg truleg ikkje får varmekøyrd kassa til anbefalt peiletemperatur, synspunkt? Utetemp er ca 4-5 grader.
-
- 1.2 bar
- Medlemsnummer: N2343
- Navn: Jens
- Bil: 900s 1997
- Sted: Vennesla
Noen tips til nivå i kassa di har du fått tidligere i tråden. Men du kan prøve å tenke deg forskjellen på tempen på olja ved en normal kjøretur i dag, kontra en varm sommerdag med maks vekt i bagasjerom og på tilhengerkula, og bratte motbakker. Tar du en liten normal kjøretur i dag, ville jeg lagt nivået bare litt over min på pinnen.
Og så fant jeg ut at min rykker litt mellom P - R, og R - P. Normal mellom de andre. Ingen anelse om hvorfor.
Og så fant jeg ut at min rykker litt mellom P - R, og R - P. Normal mellom de andre. Ingen anelse om hvorfor.
Etter 45min med aktiv køyring peila eg oljen til ca 3/5 av max. Angåande temperatur på olja, er det nokon her som har målt denne med f.eks tech2 og sett kva som skal til for å nå 80 grader?

Er med på tanken om at temperaturen på olja varierer med belastning og omgivelsestemperatur, men det som er interessant for min del er peiletemperaturen. Kan vel ikkje vere slik at ein må ha 20 grader lufttemepratur, samt last i bagasjerom og på kula for å kunne peile etter nivåmerket på stikka? Slik eg tolkar verkstadsmanualen skal det vere mulig og nå peiletemperatur når motor går på tomgang i P. Reknar med det er ein termostat i systemet slik at girkassa når driftstemperatur ved normal køyring. Rett meg om eg er heilt på jordettotakt skrev:Noen tips til nivå i kassa di har du fått tidligere i tråden. Men du kan prøve å tenke deg forskjellen på tempen på olja ved en normal kjøretur i dag, kontra en varm sommerdag med maks vekt i bagasjerom og på tilhengerkula, og bratte motbakker. Tar du en liten normal kjøretur i dag, ville jeg lagt nivået bare litt over min på pinnen.