Gåen turbo?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
røkka
Innlegg: 9
Registrert: 20 aug 2012, 23:39

Gåen turbo?

Legg inn av røkka » 09 mar 2013, 00:44

Jeg har en Saab 9-3 2002 2.0 t, 150 hk. Bilen har gått 160.000 km, og så vidt jeg vet har turboen aldri vært byttet.
Problemet begynte for 2 dager siden. Plutselig hørte jeg en "hyle" lyd fra ca 2000 omd/m. Og igår når jeg skulle kjøre opp en bakke, merket jeg at bilen fuska, og la merke til en ganske kraftig røyksky bak bilen. Samme skjedde litt senere på dagen i en annen bakke.. Bilen fuska såpass mye at jeg trodde den ikke skulle klare bakken ( Med kraftig røykutvikling igjen) På toppen av bakken kjørte jeg inn til siden, og bilen gikk deretter "normalt" igjen. På vei hjem fra jobb i kveld kjørte jeg ekstremt rolig, og med lavt turtall.. Etter et par km på en flat slette, begynte motoren og fuske igjen.. Nesten så den døde ut.. Bilen gikk så tilnærmet normalt siste 4- 5 km til jeg var hjemme.
Kan jeg belage meg på å bytte til ny turbo, eller kan det være noe annet galt?
Bilen går forøvrig meget pent på tomgang, uten antydning til noe som helst :|

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Gåen turbo?

Legg inn av Helge » 09 mar 2013, 01:21

Hvis du kjører mere havarerer du motoren. Hvis den ikke har gjort det allerede.
All den røyken som kommer ut er motorolje.
Peil oljen din.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

røkka
Innlegg: 9
Registrert: 20 aug 2012, 23:39

Re: Gåen turbo?

Legg inn av røkka » 09 mar 2013, 01:37

[quote="Helge"]Hvis du kjører mere havarerer du motoren. Hvis den ikke har gjort det allerede.
All den røyken som kommer ut er motorolje.
Peil oljen din.[/
Jeg har kontroll på motoroljen. Kjører ikke uten å peile oljen nå for å si det sånn.. Jeg vet jo at et typisk turbohavari kan sees på ved røyklegging ut av eksosen.. Men bilen min røyklegger kun ved disse fuske-episodene jeg forteller om ovenfor.. Men er det normalt at bilen fusker ved lave turtall når turbo er gåen?

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Gåen turbo?

Legg inn av Paradigm N558 » 09 mar 2013, 10:47

Lavt turtall med mye gasspådrag gir turboen jobb ja.
Er etter alt å bedømme turboen. Jekk opp bilen, ta av downpipe fra turbo, og kjenn på akslingen.
Kjenn både inn/ut bevegelse på akslingen på turboen, og samtidig opp/ned/sidelengs.
Med mye knot, plunder og heft, kaffepause og feil verktøy, (13mm), så skal hele stasen ta deg 20 minutter.
Mindre tid enn du har brukt på å skrive her, samt søke litt rundt på forumet :lol:
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

røkka
Innlegg: 9
Registrert: 20 aug 2012, 23:39

Re: Gåen turbo?

Legg inn av røkka » 09 mar 2013, 20:01

Takker for svar! :D
kjørt bilen såvidt idag, og den har blitt enda verre. En bitteliten bakke, litt motstand, og bilen fusker og røyklegger ganske heftig :?
Er vel liten tvil at turbo er kaputt lenger..
Blir nok buss noen dager fremover he he :D

Noen som aner verkstedpris for bytte av turbo? Altså bare for jobben, uten turboen :wink:

Brukeravatar
Saab_9-5
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 176
Registrert: 26 okt 2012, 19:50
Navn: Remy
Bil: 9-5 2.0T
Sted: Rogaland

Re: Gåen turbo?

Legg inn av Saab_9-5 » 09 mar 2013, 20:26

røkka skrev:Takker for svar! :D
kjørt bilen såvidt idag, og den har blitt enda verre. En bitteliten bakke, litt motstand, og bilen fusker og røyklegger ganske heftig :?
Er vel liten tvil at turbo er kaputt lenger..
Blir nok buss noen dager fremover he he :D

Noen som aner verkstedpris for bytte av turbo? Altså bare for jobben, uten turboen :wink:

Når min 9-5 trengte turbobytte etter havari tror jeg det gikk 8 verkstedtimer.
Men da var det knekte bolter på eksosmanifoil, rens av intercooler og div slanger, ned med bunnpanne og rens av sil.

Anbefaler å ikke kjøre med bilen om turbo holder på å gi seg. Katalysator kan også bli ødelagt/tett.
- Saab 9-5 2.0T SE 2000 Mod.

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Gåen turbo?

Legg inn av Helge » 09 mar 2013, 23:08

Turbobytte på verksted med orginalturbo havner fort på 20.000+
Sist redigert av Helge den 10 mar 2013, 00:24, redigert 3 ganger totalt.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

røkka
Innlegg: 9
Registrert: 20 aug 2012, 23:39

Re: Gåen turbo?

Legg inn av røkka » 09 mar 2013, 23:58

Helge skrev:Turbobytte på verksted med orginalturbo havner for på 20.000+
Jeg har fått pris på 12000 kr, komplett bytte, inkludert ny orginal turbo :)

Sjekker rundt på nettet etter billige turboer.. Ser at biltema selger turbo til under 4000.. Sjekka hjemmesida til produsentan (wa-line) Står at de gir garanti på 18 mnd på turbo.. Mekonomen, over 10.000.. Hmm. Ikke lett! #-o

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Gåen turbo?

Legg inn av TiaZzz » 10 mar 2013, 00:34

4000 er ganske mye penger om turboen ryker etter 19 måneder da. Har hørt flere si at Biltemas turboer er helt greie, men 4k nærmer seg jo originalpriser hvis man leter litt rundt.

røkka
Innlegg: 9
Registrert: 20 aug 2012, 23:39

Re: Gåen turbo?

Legg inn av røkka » 10 mar 2013, 00:48

TiaZzz skrev:4000 er ganske mye penger om turboen ryker etter 19 måneder da. Har hørt flere si at Biltemas turboer er helt greie, men 4k nærmer seg jo originalpriser hvis man leter litt rundt.
Men at de faktisk gir 18 mnd garanti, betyr jo ihvertall at produktet ikke bare er søppel.. Ser også at de produserer over 500 forskjellige turboer, så dette er jo tydeligvis ikke bare "tull". Er ihvertfall tilsymelatende en seriøs turbo-produsent. Men som sagt, er ikke lett når man desperat står her uten bil :(

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Gåen turbo?

Legg inn av Ingvar N629 » 10 mar 2013, 10:53

Ærlig talt. Biltemas turboer kan funke de, og for mange så holder de i årevis uten mas. Men for deg som ikke skrur selv, har du tenkt over hvem som betaler dobblet opp for verkstedjobben dersom driten ryker etter to uker? Jo, det er deg. Og i slike billigpartier fra Kina sendes gjerne 10% (f eks) ekstra antall med i prisen for reklamasjon, istedenfor at produsenten bruker penger på skikkelig kvalitetskontroll selv. Noen mandagseksemplarer finnes i alle serieproduksjoner, men fra mange slike rimelige Kinaprodusenter er det for mange av dem.

Bestill en original Garrett f eks her
http://www.neobrothers.co.uk/turbo-char ... 1ngerhb4l1

365 pund pluss frakt til Norge og så må du legge på 25% mva.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar