Hjelp! Bilen napper mot høyre!
Moderator: Moderatorer
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6953
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Hjelp! Bilen napper mot høyre!
Short story long:
Her i forrigeuka skulle jeg kjøre ut av en parkeringsplass. Jeg la rattet HELT til venstre og kjørte ut. Det jeg ikke så var at under snøen var det en forhauskant, og jeg kjørte da oppå denne med høyre forhjul.
Ikke noe stor hastighet eller noe, og følte aldri på meg at "auch", noe som er naturlig når jeg får vondt på bilens vegner.
Så kan det hende at dette ikke har NOE med problemet mitt å gjøre. Men alt er relevant.
Så startet det på fredagen, et par dager etterpå, at jeg kjørte, og plutselig kom det et forsiktig napp i rattet mot høyre. Altså akkurat som om bilen ville dra av veien og i grøfta. Trodde først jeg kjørte på noe, isklump eller noe, men tenkte ikke noe nevneverdig mer over det.
Så gikk det kanskje 4-5-6 hundre meter, så kom det et til. Og siden da så har den enkelte ganger, plutselig uten forsvarsel nappet forsiktig i rattet mot høyre.
Jeg har kjørt litt rundt og testet, og det kan fort framprovoseres når jeg f.eks. slipper gassen, så den bremser på motoren, for også gi gass igjen. Det er ikke konstant, og jeg finner ikke noen bestemt hastighet dette skjer i.
Hjulstillingen ser grei ut, men erfaringsmessig så selv om noe ser greit ut, så kan det fortsatt være skjevt.
Det er ingen ulyder i forbindelse med dette, og det er faktisk det som skremmer meg mest.
Så jeg anser pr. nå som bilen lite kjørbar, det blir tur/retur jobb i morgen, også overtar jeg gamlingen sin 9000 fram til evt. verkstedtime.
Jeg har nye endeledd liggende, som jeg kjøpte med en feil for et par-tre år siden. Kan det være så enkelt at det kun er de?
Kan det være tannstaget? Servopumpe? Tips og idèer mottas med takk
Also: Bilen oppfører seg ikke merkverdig om jeg svinger fra høyre til venstre og omvendt. Altså "seiler" langs veien.
Her i forrigeuka skulle jeg kjøre ut av en parkeringsplass. Jeg la rattet HELT til venstre og kjørte ut. Det jeg ikke så var at under snøen var det en forhauskant, og jeg kjørte da oppå denne med høyre forhjul.
Ikke noe stor hastighet eller noe, og følte aldri på meg at "auch", noe som er naturlig når jeg får vondt på bilens vegner.
Så kan det hende at dette ikke har NOE med problemet mitt å gjøre. Men alt er relevant.
Så startet det på fredagen, et par dager etterpå, at jeg kjørte, og plutselig kom det et forsiktig napp i rattet mot høyre. Altså akkurat som om bilen ville dra av veien og i grøfta. Trodde først jeg kjørte på noe, isklump eller noe, men tenkte ikke noe nevneverdig mer over det.
Så gikk det kanskje 4-5-6 hundre meter, så kom det et til. Og siden da så har den enkelte ganger, plutselig uten forsvarsel nappet forsiktig i rattet mot høyre.
Jeg har kjørt litt rundt og testet, og det kan fort framprovoseres når jeg f.eks. slipper gassen, så den bremser på motoren, for også gi gass igjen. Det er ikke konstant, og jeg finner ikke noen bestemt hastighet dette skjer i.
Hjulstillingen ser grei ut, men erfaringsmessig så selv om noe ser greit ut, så kan det fortsatt være skjevt.
Det er ingen ulyder i forbindelse med dette, og det er faktisk det som skremmer meg mest.
Så jeg anser pr. nå som bilen lite kjørbar, det blir tur/retur jobb i morgen, også overtar jeg gamlingen sin 9000 fram til evt. verkstedtime.
Jeg har nye endeledd liggende, som jeg kjøpte med en feil for et par-tre år siden. Kan det være så enkelt at det kun er de?
Kan det være tannstaget? Servopumpe? Tips og idèer mottas med takk
Also: Bilen oppfører seg ikke merkverdig om jeg svinger fra høyre til venstre og omvendt. Altså "seiler" langs veien.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Neteland
- 2.0 bar
- Innlegg: 505
- Registrert: 26 jan 2012, 10:24
- Medlemsnummer: N2538
- Bil: 997 Turbo
- Sted: Bergen
Re: Hjelp! Bilen napper mot høyre!
Trur nok dette er resultatet av TTI !!!
Ville berre fått bilen opp og av med hjulet og sjekka Har du ikkje jekk i bagasjerommeet? Treng ikkje verksted då?
Ville berre fått bilen opp og av med hjulet og sjekka Har du ikkje jekk i bagasjerommeet? Treng ikkje verksted då?
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6953
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Hjelp! Bilen napper mot høyre!
TTI?
Er forferdelig dårlig vær i Bodø atm...
Er forferdelig dårlig vær i Bodø atm...
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6953
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Hjelp! Bilen napper mot høyre!
Da har Pål vært å kjørt en tur med bilen.
Hans teori er at "noe" får bremsene til å trigge slik at den bremser på venstre forhjul.
Videre testing blir å kjøre med TCS deaktivert.
Samtidig fikk jeg en feilkode opp, at tomgangsturtallet var for høyt.
Rengjøre LMM?
Hans teori er at "noe" får bremsene til å trigge slik at den bremser på venstre forhjul.
Videre testing blir å kjøre med TCS deaktivert.
Samtidig fikk jeg en feilkode opp, at tomgangsturtallet var for høyt.
Rengjøre LMM?
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- TiaZzz
- Overload!!!
- Innlegg: 1705
- Registrert: 18 mai 2012, 21:43
- Medlemsnummer: N2392
- Navn: Mathias Meisfjordskar
- Bil: MY05 9-5
- Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus
Re: Hjelp! Bilen napper mot høyre!
Er det TCS eller ABS som reagerer så må vel feilen ligge i sensoren? Så kabel, sensor eller ringen. Kan jo være en ide å demontere for å ta en titt?
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6953
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Hjelp! Bilen napper mot høyre!
Har vært ute å kjørt uten TCS innkoplet.
Ingen forskjell, samme feil stadig.
Tror vi kan eleminere bremsefeil da.
Kan det være noen foringer som forårsaker dette da?
Ingen forskjell, samme feil stadig.
Tror vi kan eleminere bremsefeil da.
Kan det være noen foringer som forårsaker dette da?
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
Re: Hjelp! Bilen napper mot høyre!
Følelsen er som om bremsa trigges i få ms på et hjul. Kan defekt indre/ytre drivknute forårsake noe slikt?
Feilen inntreffer rett rundt stadiet fra nøytral belastning til påslag fra motor.
Fikk ikke kjent ordentlig på lager og slikt da det var alt for mange isbjørner i området8-)
/ Pål
Feilen inntreffer rett rundt stadiet fra nøytral belastning til påslag fra motor.
Fikk ikke kjent ordentlig på lager og slikt da det var alt for mange isbjørner i området8-)
/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Hjelp! Bilen napper mot høyre!
ABS kobles vel ikke ut selv om du kobler ut TCS? Prøv å nappe ABS-sikringen og se om det hjelper.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6953
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Hjelp! Bilen napper mot høyre!
Nei, den gjør nok ikke det.
Men klarer virkelig ikke å se hvorfor bilen uten grunn skal bremse på et hjul...
Men klarer virkelig ikke å se hvorfor bilen uten grunn skal bremse på et hjul...
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Hjelp! Bilen napper mot høyre!
Hvis sensor, kabel eller ring er delvis defekt/løs/veldig full av dritt (stryk det som ikke passer), så kan du få rare utslag. Godt mulig det er noe mekanisk også, men siden du ikke hører noen ulyd så gikk tankene automatisk mot bremser hos meg også.Paradigm N558 skrev:Nei, den gjør nok ikke det.
Men klarer virkelig ikke å se hvorfor bilen uten grunn skal bremse på et hjul...
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6953
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Hjelp! Bilen napper mot høyre!
Forstår. Men, nå kommer jeg med motstridende info.
Mer testkjøring har resultert i at jeg har kjørt på "speilhålka".
Dvs så glatt at bremsing hadde svært liten effekt. Men jeg klarte likevel å framprovosere at det skjedde. Og følelsen var identisk da som på tørr asfalt. Så på grunn av den tilbakemeldingen jeg fikk gjennom rattet, kan det ikke være bremsen. Da hadde det kjentes mye, mye svakere.
Mer info. Jeg klarer å framprovosere det både tredje, fjerde og femtegir. Så det er ikke giravhengig.
Det skjer kun, etter min erfaring, kun når rattstilling er enten rett fram, eller i høyresving.
Kjører jeg i høyresving, og slipper gassen, gir gass, så skjer det nesten hver eneste gang.
Og som alle vet, så er 51% av alle svingene i verden høyresvinger...
Tro om jeg burde spørre på STCS
Enda mer info: Hadde oppe bilen og så på venstre forhjul. Alt ser tilsynelatende OK ut der også.
Da har man hatt oppe begge sidene av bilen.
Jeg sjekket servooljenivået, det var perfekt.
Men sjekka bremseveska, og den var... stygg i grunn.
Men igjen, har vel egentlig kokludert med at det ikke kan være bremsene.
Ser en på STCS med kanskje mye av samme feil melder om knekt fjær. Men skal ikke det være lett å se?
Mer testkjøring har resultert i at jeg har kjørt på "speilhålka".
Dvs så glatt at bremsing hadde svært liten effekt. Men jeg klarte likevel å framprovosere at det skjedde. Og følelsen var identisk da som på tørr asfalt. Så på grunn av den tilbakemeldingen jeg fikk gjennom rattet, kan det ikke være bremsen. Da hadde det kjentes mye, mye svakere.
Mer info. Jeg klarer å framprovosere det både tredje, fjerde og femtegir. Så det er ikke giravhengig.
Det skjer kun, etter min erfaring, kun når rattstilling er enten rett fram, eller i høyresving.
Kjører jeg i høyresving, og slipper gassen, gir gass, så skjer det nesten hver eneste gang.
Og som alle vet, så er 51% av alle svingene i verden høyresvinger...
Tro om jeg burde spørre på STCS
Enda mer info: Hadde oppe bilen og så på venstre forhjul. Alt ser tilsynelatende OK ut der også.
Da har man hatt oppe begge sidene av bilen.
Jeg sjekket servooljenivået, det var perfekt.
Men sjekka bremseveska, og den var... stygg i grunn.
Men igjen, har vel egentlig kokludert med at det ikke kan være bremsene.
Ser en på STCS med kanskje mye av samme feil melder om knekt fjær. Men skal ikke det være lett å se?
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6953
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Hjelp! Bilen napper mot høyre!
Update igjen.
Vært å sjekket/dobbeltsjekket dekktrykk. 1.5 bar i begge framdekkene. (sikkert bakdekkene og, ser greie ut)
Prøvd å aksellere uten å påvirke rattet. Vanlig momentstyring, ingenting unormalt.
Prøvd hard nedbremsing. Drar peise rett fram.
Vært å sjekket/dobbeltsjekket dekktrykk. 1.5 bar i begge framdekkene. (sikkert bakdekkene og, ser greie ut)
Prøvd å aksellere uten å påvirke rattet. Vanlig momentstyring, ingenting unormalt.
Prøvd hard nedbremsing. Drar peise rett fram.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- TiaZzz
- Overload!!!
- Innlegg: 1705
- Registrert: 18 mai 2012, 21:43
- Medlemsnummer: N2392
- Navn: Mathias Meisfjordskar
- Bil: MY05 9-5
- Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus
Re: Hjelp! Bilen napper mot høyre!
Knekt fjær burde du se om du stikker hodet inn med hjulet av. Fjæren er jo i spenn selv med demper maks utslått og de krummer inn oppe og nede. Mangler en bit så burde du se det. Kan jo være at du ikke klarer å se en skade helt øverst siden fjær/demper stikker opp gjennom innerskjermen. Er du heldig kommer en bit ramlende ut (eller uheldig, kommer jo an på hvordan du ser på det).
Bunnen av fjæren skal ligge mot en mothake i koppen på demperen.
Klarer ikke helt å se hvorfor du plutselig skulle få slike "napp" ved en slik feil. Jeg har opplevd slike napp på en Escort jeg skiftet bærebruer på, som resulterte i en helt mongo spissing. Da kunne bilen skifte retning hvis det ene hjulet kom på glatta. De dekka så ikke ut på slutten av vinteren.
Bunnen av fjæren skal ligge mot en mothake i koppen på demperen.
Klarer ikke helt å se hvorfor du plutselig skulle få slike "napp" ved en slik feil. Jeg har opplevd slike napp på en Escort jeg skiftet bærebruer på, som resulterte i en helt mongo spissing. Da kunne bilen skifte retning hvis det ene hjulet kom på glatta. De dekka så ikke ut på slutten av vinteren.
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1156
- Registrert: 14 sep 2006, 14:00
- Medlemsnummer: N 837
- Navn: Anders
- Bil: Mazda 6, VW Polo
- Sted: Sortland
Re: Hjelp! Bilen napper mot høyre!
1,5 bars lufttrykk? Er det virkelig så lite luft du skal ha? Beklager off topic..
Mazda 6
VW Polo
VW Polo
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6953
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Hjelp! Bilen napper mot høyre!
Tja.. er ikke det greit da?Terra N837 skrev:1,5 bars lufttrykk? Er det virkelig så lite luft du skal ha? Beklager off topic..
Har kjørt på det hele vinteren.. og forrige vinter, mener jeg så det sto 1.3 på tavlen på Shell
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero