Hei, har en flott 9-5 mod.2002 som har gått som ei klokke i mange år og veldig fornøyd. Superbil. Men så her for noen uker siden så begynte oljelampa å blinke før den etter ei stund gikk over i rød varseltrekant også. Stoppet bilen - startet opp igjen, og alt ok. Kjørte hjem uten noen problematikk. Gikk noen dager så skjedde det samme igjen. Det samme gjentar seg nå:
Etter å ha kjørt bilen god og varm så blinker oljelampa før rød varseltrekant også lyser. Stopper - starter, og vips alt ok. Kan så kjøre nye 2 - 3 mil før det samme skjer igjen. Har hatt bilen på verksted etter første incidenten. De byttet kun oljetrykksmåler og mente at feilen lå der men dog, det ble ikke noe bedre. Daglig kjører jeg til jobb ca 2 mil uten noen problemer men jeg vet jo at etterca 3 mil så starter det å blinke. Har bestilt ny verkstedtime men er det noen der ute som har erfaring med dette? Bilen har ikke noe unormalt oljefrobruk.
Oljetrykk
Moderator: Moderatorer
Re: Oljetrykk
Anbefaler deg og få målt oljetrykket physisk før du kjører så veldig mye mer med bilen.
Lange oljeskift intervaller har denne gått på?
Hvilken motor har du?
Lange oljeskift intervaller har denne gått på?
Hvilken motor har du?
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Oljetrykk
La bilen stå!!
Plukk ned bunnpanna og rengjør oljesila, det kan også være lurt med en motorrens
Så får du bare krysse fingrene for at det ikke er for seint..
Bruk søkefunksjonen her til å søke etter oilsludge så skjønner du hvorfor
Plukk ned bunnpanna og rengjør oljesila, det kan også være lurt med en motorrens

Bruk søkefunksjonen her til å søke etter oilsludge så skjønner du hvorfor

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Oljetrykk
Prøv rens av oljesila til oljepumpa som Tor skriver (sila sitter i bunnpanna), og ny olje + filter. Vanlig at sila tetter seg på disse, og ikke uvanlig at det kan hjelpe å stoppe motoren litt da møkka løsner fra sila og synker ned. Kan også være generelt sliten motor men prøv sila først.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Oljetrykk
Kan jo også lure på hva slags verksted du har vært på, jeg ville nok ha vurdert bytte av verksted neste gang 

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Re: Oljetrykk
Få byttet til siste veivhusventilasjon også. Samt sjekk de slangene som ikke inngår i den nye.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie