Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
cozmo
- 2.0 bar

- Innlegg: 520
- Registrert: 24 aug 2007, 10:19
- Bil: 2005 9-5 2.0t Vector Estate
-
Kontakt:
Legg inn
av cozmo » 08 apr 2013, 09:12
Syns kjerra har blitt veldig stump i fjæringen siste halvåret. Føler at bakvognen "bunner" over fartshumper med mindre man snegler seg over dem i 5km/t, samt at ved kjøring i sving på vei med ujevnheter føles det som om bakvognen hopper litt sidelengs osv.
Er vel nærliggende å mistenke dempere?
Gått 120.000km (MY 2005). Bør fjærer byttes samtidig med dempere? Bør jeg satse på sportskit med noe senking? Kjerra er jo ganske myk i utgangspunktet ...Men ønsker egentlig ikke lavere bil pga innkjørselen til huset der det er såååviiidt jeg ikke tar nedi med standard oppsettet

Solgt: 2005 Saab 9-5 Vector 2.0t Estate aut.
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 08 apr 2013, 10:19
cozmo skrev:
Er vel nærliggende å mistenke dempere?
Er nok det, ja!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Saab_9-5
- 0.7 bar

- Innlegg: 176
- Registrert: 26 okt 2012, 19:50
- Navn: Remy
- Bil: 9-5 2.0T
- Sted: Rogaland
Legg inn
av Saab_9-5 » 08 apr 2013, 11:36
Jeg lurer litt på det samme. Kan man f.eks. kombinere Bilstein B6 dempere med orginale fjærer? Eller er de mer tilpasset senkefjærer?
- Saab 9-5 2.0T SE 2000 Mod.
-
cozmo
- 2.0 bar

- Innlegg: 520
- Registrert: 24 aug 2007, 10:19
- Bil: 2005 9-5 2.0t Vector Estate
-
Kontakt:
Legg inn
av cozmo » 08 apr 2013, 12:17
Et annet spørsmål i samme slengen fra min side er da - hvis man bytter dempere - bør man også bytte fjærer i samme slengen?
Solgt: 2005 Saab 9-5 Vector 2.0t Estate aut.
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..
-
little_e
- 2.0 bar

- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Legg inn
av little_e » 08 apr 2013, 13:06
B6 er for originalhøyde, B8 er for senkede biler.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 08 apr 2013, 14:41
cozmo skrev:Et annet spørsmål i samme slengen fra min side er da - hvis man bytter dempere - bør man også bytte fjærer i samme slengen?
Ikke nødvendigvis. De færreste gjør det, kommer an på hva du ønsker å oppnå. Fjærer er normalt sett ikke en slitedel på samme måte som dempere, men de siger jo litt med åra. Men 120000 km er normalt sett ingen kjørelengde for ei fjær. Bytt hvis du vil senke bilen, ellers lar du det være.
B6 og B8 som Dag skriver om over her, er forskjellige dempere fra Bilstein...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan