Saab 9-5 2.0t 2003 Aut OLJETRYKK

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
gsxrspyder
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 50
Registrert: 25 jun 2012, 23:13
Bil: Saab 9-5 2.0t Aut 2005
Sted: Frogner

Saab 9-5 2.0t 2003 Aut OLJETRYKK

Legg inn av gsxrspyder » 20 apr 2013, 11:21

Hei, folkens.

Jeg har søkt igjennom dette forumet(og STCS + noen engelske) og lest det meste av det jeg har sett om oljetrykk. Mulig hodet ikke henger helt med, men jeg forstår fortsatt ikke hvorfor det ikke finnes oljetrykk overhodet på bilen min. Håper noen kan hjelpe meg siden fruen savner bilen "sin" fryktelig.
Hun var i utgangspunktet fullstendig motstander av Saab helt til jeg kom hjem med en nyinkjøpt bil i fjor og hun hadde kjørt den ÈN tur.. Da ble jeg fort henvist til Opelen....

Anyhow:
I påsken hadde vi turboras på Saaben. Den ble fraktet på bil til verkstedet hvor den fortsatt befinner seg.
-Viften i turboen hadde 2 cm slark og motoren var tom for kjølevæske og olje

-Fylte opp ny 5w40 castrol olje og prøvde å starte motoren, den starter fint uten noen skumle lyder, men det ryker jo noe helt hinsides. Det lå jo olje overalt etter turboraset inkludert hele eksosanlegget og spjeldhus.

Jeg har kjøpt ny orginalturbo, men jeg vil jo ikke montere noen ny turbo før alt av slanger og annet var renset skikkelig.

Jeg renset alle slanger osv i motorrommet, koblet fra tennkassetten og dro motoren på starteren for å sjekke at det kommer olje til turboen FØR jeg monterer på den nye turboen.
Nada olje, og da mener jeg ikke noe. Så vidt det kom et par dråper ut av oljetilførselen til turboen.

-tok av oljefilteret og dro motoren på starteren.. Heller ingen olje der... Og der skal det jo sprute ut olje...

-Bunnpanne er tatt ut og sjekket. Ikke tegn til sludge eller metallbiter. Oljesilen var ren og ikke tett.
-Ikke tegn til sludge noe sted i toppen eller det man kan se når bilen står på bukk.
-Jeg har blåst igjennom med trykkluft over alt. Ingen rør er tette

For sikkerhets skyld har jeg nå renset alt enda en gang inkludert intercooler osv, men har ikke montert det sammen.

Jeg aner ikke hva som kan være årsaken til det manglende oljetrykket.
Det jeg antar at det kan være er at oljepumpa er gåen. Noe som er merkelig siden det var olje over alt. det tyder jo på at den virker.

Oljepumpa består jo av to blader på en rotor og det går et rør ned i bunnpannen som oljepumpa drar olje fra. Kan det ligge luft noe sted som gjør at pumpa ikke klarer å dra opp olje. Isåfall, hvor skal jeg fylle på for å få dette til å virke?

Er det noen som kan hjelpe meg?

Hilsen
Thomas
Saab 9-5 2.0t Aut 2005

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 9-5 2.0t 2003 Aut OLJETRYKK

Legg inn av Ingvar N629 » 20 apr 2013, 14:23

Veldig viktig at det blir tett rundt hullet til oljekanalen når du monterer bunnpanna. Ellers ville jeg ha prøvd med pluggene ute så du får mer fart på den. Så mye oljetrykk at lampa slukker får du ikke ved bare å kjøre på starteren.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Saab 9-5 2.0t 2003 Aut OLJETRYKK

Legg inn av Ronny_N169 » 20 apr 2013, 15:42

Fikk du oljetrykk etter at du hadde fyllt opp med olje? Forutsatt at pumpa ikke suger falsk luft (som ingvar nevner), så er det nok ok. Sjekk også oljetilførselrøret til turboen at dette ikke er tett (iofs ikke noe med oljetrykket å gjøre). Start opp, og slukker ikke lampa innen 5-10sek, så er det noe galt, slå av motoren.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

gsxrspyder
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 50
Registrert: 25 jun 2012, 23:13
Bil: Saab 9-5 2.0t Aut 2005
Sted: Frogner

Re: Saab 9-5 2.0t 2003 Aut OLJETRYKK

Legg inn av gsxrspyder » 21 apr 2013, 15:18

Takk for svar.

Ingvar: Jeg sjekket ikke om lampa slukket. Tenkte jeg skulle se om det kom olje ut av rørene i motorrommet først. Men jeg skal forsøke å ta ut pluggene og teste på nyttt til uka. Takk for tipset.

Ronny: Nei, det kom ikke olje hverken i tilførselen til turboen eller ved oljefilteret. Jeg har sjekket tilførselsrøret til turboen, og det er ikke noe rusk der. Tenkte du å koble til alt og la motoren gå i noen sekunder? Vil ikke det drepe den nye turboen?

Hilsen
Thomas
Saab 9-5 2.0t Aut 2005

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 9-5 2.0t 2003 Aut OLJETRYKK

Legg inn av Ingvar N629 » 21 apr 2013, 17:06

Fyll alltid olje på turboen før du skrur på oljerøret. Jeg hadde nok gjort som Ronny, er ikke verdens råeste oljepumpe på de motorene der, så du kan bli stående å kjinne bra lenge før den suger olje. Bør komme oljetrykk ganske fort når du starter den, men synes ti sek høres vel lenge ut.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Saab 9-5 2.0t 2003 Aut OLJETRYKK

Legg inn av Ronny_N169 » 21 apr 2013, 17:20

Ingvar N629 skrev:Fyll alltid olje på turboen før du skrur på oljerøret. Jeg hadde nok gjort som Ronny, er ikke verdens råeste oljepumpe på de motorene der, så du kan bli stående å kjinne bra lenge før den suger olje. Bør komme oljetrykk ganske fort når du starter den, men synes ti sek høres vel lenge ut.
Enig, mer enn 5, mindre enn 10 da :)
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

gsxrspyder
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 50
Registrert: 25 jun 2012, 23:13
Bil: Saab 9-5 2.0t Aut 2005
Sted: Frogner

Re: Saab 9-5 2.0t 2003 Aut OLJETRYKK

Legg inn av gsxrspyder » 22 apr 2013, 09:01

Oki, huske å fylle olje på turboen. Skal bli gjort :)

Finnes det en oljepumpe til disse motorene som er bedre?

Skal skru litt på bilen i morgen. Blandede føleleser for dette må jeg si.

Thomas
Saab 9-5 2.0t Aut 2005

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 9-5 2.0t 2003 Aut OLJETRYKK

Legg inn av Ingvar N629 » 22 apr 2013, 10:43

Kan bruke oljepumpe fra eldre saab hvis du finner et registerdeksel fra en 900 årsmodell 94-95, og modifiserer det litt, da det mangler festepunkter for AC-kompressor og øvre brakett der servopumpa og fremre feste for øvre motorfeste sitter. Har gjort dette på både min egen og fruen sin i forbindelse med nybygg, men ingen av de motorene er i standard utførelse og jeg hadde ikke tatt jobben med det på en ellers standard motor, gitt.

Det der går nok helt sikkert bra, så lenge du er sikker på at oljepumpa ikke suger luft. Du byttet vel o-ringen til oljepickupen da du hadde nede bunnpanna?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

gsxrspyder
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 50
Registrert: 25 jun 2012, 23:13
Bil: Saab 9-5 2.0t Aut 2005
Sted: Frogner

Re: Saab 9-5 2.0t 2003 Aut OLJETRYKK

Legg inn av gsxrspyder » 23 apr 2013, 15:21

Har ikke skrudd på bunnpanna enda. blir vel i kveld tenker jeg.

Noen som vet hvilket moment det skal være på rådene?

Hilsen
Thomas
Saab 9-5 2.0t Aut 2005

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 9-5 2.0t 2003 Aut OLJETRYKK

Legg inn av Ingvar N629 » 23 apr 2013, 17:11

Rådene er 20Nm + 70 grader.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

gsxrspyder
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 50
Registrert: 25 jun 2012, 23:13
Bil: Saab 9-5 2.0t Aut 2005
Sted: Frogner

Re: Saab 9-5 2.0t 2003 Aut OLJETRYKK

Legg inn av gsxrspyder » 23 apr 2013, 18:09

Tusen takk :)

for oss som kun har momentnøkkel og lite erfaring:

20Nm tok jeg, men +70 grader?

Hilsen
Thomas
Saab 9-5 2.0t Aut 2005

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Saab 9-5 2.0t 2003 Aut OLJETRYKK

Legg inn av TiaZzz » 23 apr 2013, 19:37

Trekk til med 20 Nm og så trekker du 70 grader (av de 360 gradene en hel omdreining er) til med en fastnøkkel eller skralle (evt. ekstra 70 grader med momentnøkkelen etter at den har gitt fra seg klikket).

gsxrspyder
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 50
Registrert: 25 jun 2012, 23:13
Bil: Saab 9-5 2.0t Aut 2005
Sted: Frogner

Re: Saab 9-5 2.0t 2003 Aut OLJETRYKK

Legg inn av gsxrspyder » 24 apr 2013, 07:23

Takk igjen.

Lærer noe nytt hver dag.
Saab 9-5 2.0t Aut 2005

gsxrspyder
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 50
Registrert: 25 jun 2012, 23:13
Bil: Saab 9-5 2.0t Aut 2005
Sted: Frogner

Re: Saab 9-5 2.0t 2003 Aut OLJETRYKK

Legg inn av gsxrspyder » 26 apr 2013, 09:29

Tenkte jeg skulle skrive opp status her så tråden ikke bare dør uten konklusjon.

Momentet på rådene er 20Nm + 70 grader om man har muttere og 25Nm + 100 grader om man har bolter(Jeg hadde bolter)
Oljetrykk var det til gangs når motoren gikk i 2 sekunder. Ble en grei vaskejobb kan man si.

Ny turbo fra TurboService på Høvik er montert
Det gamle eksosanlegget er montert(nytt 2,5" Ferrita er bestilt)
Bilen gikk på tomgang i 3 timer for å brenne ut oljen så lå i eksosanlegget. Det røyk noe helt vilt i en time før det ble ganske mye mindre røyk. Jeg har nå kjørt ca 10 mil og det er kun litt røyk innimellom.

Jeg sjekker olje og kjølevæske hver gang jeg stopper bilen for sikkerhets skyld helt til all røyk er borte.

Et tips jeg fikk er å la bilen gå litt på tomgang etter at den har vært kjørt slik at det kommer kjpligere olje til turboen. Da varer den visstnok vesentlig lengre.

Takk for all hjelp

Hilsen
Thomas
Saab 9-5 2.0t Aut 2005

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Saab 9-5 2.0t 2003 Aut OLJETRYKK

Legg inn av EdHunter N815 » 26 apr 2013, 09:55

gsxrspyder skrev:Et tips jeg fikk er å la bilen gå litt på tomgang etter at den har vært kjørt slik at det kommer kjpligere olje til turboen. Da varer den visstnok vesentlig lengre.
Dette burde stå med stor skrift på dashbordet på alle turbobiler, inkludert diesel... Det står i brukermanualen, som alt for få gidder å lese;
At the end of a journey, if the engine has worked hard, allow it to idle for two or three minutes before switching it off.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Svar