Har en liten oppdatering, gjorde litt feilsøking i går.
-Målte spenning litt forskjellige plasser:
Før oppstart:
Spenning på batteri: 12.6 V
Spenning på starter 12 V(fikk ikke målt direkte på startern under oppstart pga. pinnen fallt av hver gang
Spenning på batteri under oppstart 11.3 V
Mens bilen gikk på tomgang:
Spenning på batteri: 14.1 V
Spenning på dynamo: 14.4 V
-Ohmet med det samme alle dysene: 15.5-15.6 Ohm på alle sammen
-Ohmet forvarmingen til lambdasonden, målte den til 4.4 ohm. Skal ikke den være ca. 30 Ohm?
Kom på at jeg tidligere bare hadde sjekket pluggene etter at jeg har kjørt bilen "varm", da var alle pluggene tørre og lik den på bilde 1 og 2.
I går så sjekket jeg pluggene etter ett par oppstarter med kald motor. Tok noen bilder av pluggene: http://imageshack.us/g/1/10125797/
Pluggene til sylinder 1,2 og 4 var helt tørre og lik som på bilde 1 og 2.
Plugg til sylinder 3 var derimot fuktig(se bilde 3 og 4), så også nedi hullet til sylinderen at stempelet var fuktig.
Var tidligere dårlig kompresjon i 2 av sylindrene så toppakningen ble byttet på Dinbil for ett par år siden.
Bilen er like tungstartet hver gang når motor er kald. Blir ikke lettstartet før jeg har kjørt den varm og prøver å stanse og starte opp.
Den rister veldig under oppstarten og på tomgang etterpå, nesten så den delvis går på 3 sylindere. Fusker og rister også ved gasspådrag rett etter oppstart, kvæles nesten før den går til tomgang igjen. Tar en 10-15 sekunder før den reagerer normalt på gasspådrag.
Kan oppsumere med at det er noe feil med tenning/forbrenning på sylinder 3 under oppstarten.
Prøvde å bytte med en annen tennkassett tidligere i vår uten at det hjalp. Er det da dysa eller tetningen til dysa som er neste å prøve å bytte?
Hadde satt stor pris på litt hjelp!:)
9000 CS 2.3T starter tregt
Moderator: Moderatorer