Div. spørsmål om Saab 9-5 2.2TiD 2003 (stasjonsvogn)

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
lillepumbaa

Div. spørsmål om Saab 9-5 2.2TiD 2003 (stasjonsvogn)

Legg inn av lillepumbaa » 20 aug 2012, 16:40

Hei.

Først av alt, ny på forumet og ikke en racer på teknisk selvom man forstår seg på litt så beklager evnt dumme spørsmål :)

Jeg har en bil som nevnt i tråden her, i det siste har bilen starta å nærmest drikke kjølevæske. Kan gå en periode på 1-2 uker uten problemer, mens nå mellom siste 2 påfyllingene har det gått kun 4 dager.

I tillegg har bilen åsså begynt å få start problemer, enkelte ganger starter den ved første forsøk men generelt ikke lenger. Det hender det holder å skru av alt av lys, cdspilleren og AC'n men 2 ganger i dag har jeg måtte sitte å holde startmoteren i over 1 minutt før det er noe tegn til liv og når det først begynner å bli liv så må jeg holde starteren i en god del sekunder til.

Kan disse 2 feilene ha noe sammenheng? Eller er det rein tilfeldighet?
Har dere noen tips til hvor jeg burde søke etter lekkasjen? Og kan start problemene være enkelt og greit pga glødepluggene burde skiftes asap?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Div. spørsmål om Saab 9-5 2.2TiD 2003 (stasjonsvogn)

Legg inn av Ingvar N629 » 20 aug 2012, 16:49

Kan være toppakning, blir lei å starte med vann i sylindrene.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

lillepumbaa

Re: Div. spørsmål om Saab 9-5 2.2TiD 2003 (stasjonsvogn)

Legg inn av lillepumbaa » 28 apr 2013, 14:10

lillepumbaa skrev:Jeg har en bil som nevnt i tråden her, i det siste har bilen starta å nærmest drikke kjølevæske. Kan gå en periode på 1-2 uker uten problemer, mens nå mellom siste 2 påfyllingene har det gått kun 4 dager.

I tillegg har bilen åsså begynt å få start problemer, enkelte ganger starter den ved første forsøk men generelt ikke lenger. Det hender det holder å skru av alt av lys, cdspilleren og AC'n men 2 ganger i dag har jeg måtte sitte å holde startmoteren i over 1 minutt før det er noe tegn til liv og når det først begynner å bli liv så må jeg holde starteren i en god del sekunder til.

Kan disse 2 feilene ha noe sammenheng? Eller er det rein tilfeldighet?
Har dere noen tips til hvor jeg burde søke etter lekkasjen? Og kan start problemene være enkelt og greit pga glødepluggene burde skiftes asap?

Drar fram denna posten igjen jeg, noe gammal men uansett!

I forhold til kjølevæske som nevnt lenger oppe her, så er det problemet løst. Det viste seg å være en ventil (husker ikke hva den heter eksagt nå) som står i forbindelse med dieselvarmeren. Den lukket/åpnet seg ikke rett og medførte da at vannet rant ut. Den er bytta og det problemet er løst.

MEN, når det kommer til startproblemet. Det har fungerte fint lenge, spesielt når det var kaldt ute var den stort sett grei. Men det har kommet tilbake igjen nå. som temperaturen stiger ute. Glødepluggene er bytta tidligere i år, da jeg hadde et lite håp om at kanskje var så enkelt. Men den gang ei..

Sånn det er nå, så kan det gå opp mot 10 min før bilen starter. Noen ganger går det fint om jeg snur nøkkelen og sitter å holder starteren i 2-3 min. Mens andre ganger så er det bare tolmodigheten som gjelder.

Har dere noen tips til hva det kan være?

Svar