Katalysator...

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

glenn72
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 354
Registrert: 16 des 2012, 16:21
Medlemsnummer: 2549
Navn: Glenn
Bil: 9-5 estate 02, saab 9000cs 93
Sted: Balsfjord

Katalysator...

Legg inn av glenn72 » 22 mai 2013, 21:24

Har kjøpt en 02 9-5..som flere sikkert har fått med seg, allerede har krevd littt skruing...selger opplyste att det skulle stå hirsch i den..men syns det er dåli sprut...men under den 190 mil lange veien nordover..var jeg fulgt av en form for søppel/eggelukt når jeg åpna vindu underveis...kan det være katalysator som er tett? Siden bilen føles slapp ut?hvordan skal jeg få sjekka cat og event hvilket program som står i bil?

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Katalysator...

Legg inn av Helge » 22 mai 2013, 21:39

Gåen kat pleier å gi blinkende motorlampe ved full gass.

Du trenger noen med rett utstyr for å finne ut hva slags program du har. De kan også se om det ligger feilkoder på f.eks kat lagret.

Sjekk i nærområdet.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

glenn72
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 354
Registrert: 16 des 2012, 16:21
Medlemsnummer: 2549
Navn: Glenn
Bil: 9-5 estate 02, saab 9000cs 93
Sted: Balsfjord

Re: Katalysator...

Legg inn av glenn72 » 22 mai 2013, 21:41

Fikk hysterisk motorlampeblink, når jeg henta bilen..bytta plugger, luftfilter og en vacuumslange..etter det har jeg ikke fått frem lampa...

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Katalysator...

Legg inn av Ingvar N629 » 22 mai 2013, 21:44

Sjekk EVAP-ventilene først hvis den kjennes lat ut. Mistenker du tett katalysator, hekt av framrøret og se om den går bedre da.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

glenn72
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 354
Registrert: 16 des 2012, 16:21
Medlemsnummer: 2549
Navn: Glenn
Bil: 9-5 estate 02, saab 9000cs 93
Sted: Balsfjord

Re: Katalysator...

Legg inn av glenn72 » 22 mai 2013, 21:46

Evap bytta jeg ut med noen i aluminium idag..inga forskjell...kan du forklare? Hekt av framrøret?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Katalysator...

Legg inn av Ingvar N629 » 22 mai 2013, 21:47

Skru det løs...?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

glenn72
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 354
Registrert: 16 des 2012, 16:21
Medlemsnummer: 2549
Navn: Glenn
Bil: 9-5 estate 02, saab 9000cs 93
Sted: Balsfjord

Re: Katalysator...

Legg inn av glenn72 » 22 mai 2013, 21:49

Jaha. Får prøve det....men dæven te bråk da..får ta det etter alle er lagt seg da...

glenn72
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 354
Registrert: 16 des 2012, 16:21
Medlemsnummer: 2549
Navn: Glenn
Bil: 9-5 estate 02, saab 9000cs 93
Sted: Balsfjord

Re: Katalysator...

Legg inn av glenn72 » 22 mai 2013, 21:55

Eventuellt, blir en med automat vesentlig tregere enn manuell? Sammenligner med den forrige jeg hadde med manuell og 205hkprogra,,

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Katalysator...

Legg inn av Helge » 22 mai 2013, 22:08

Ikke vesentlig. Men litt.
En standard 2,0 med manuell skal gjøre 0-100 på 9,8 sek for sedan. 10,2 for estate. Med automat tar det 11 sek.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Katalysator...

Legg inn av Ingvar N629 » 22 mai 2013, 22:28

Merkbart tregere med autolat, særlig siden den er ivrig på å gire ned slik at du ikke får brukt momentet i mellomregisteret. Vil du teste på en mer seriøs måte uten bråk, så må det kobles til diagnoseutstyr slik at luftmasseverdiene kan leses av under kjøring. Eventuelt bare måle ladetrykket, ikke fullt så nøyaktig men gir en god indikasjon.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

glenn72
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 354
Registrert: 16 des 2012, 16:21
Medlemsnummer: 2549
Navn: Glenn
Bil: 9-5 estate 02, saab 9000cs 93
Sted: Balsfjord

Re: Katalysator...

Legg inn av glenn72 » 22 mai 2013, 22:31

Ok, har en kompis som har mye diagnoseutstyr av ymse slag..får høre om han kan hjelpe...men føles ganske kvikk under fart..føles så jævlig treg fra null og opp...

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Katalysator...

Legg inn av Ingvar N629 » 22 mai 2013, 22:52

Høres ut som om det er som det skal da, bare at du har kjøpt bil med "feil" kasse.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

glenn72
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 354
Registrert: 16 des 2012, 16:21
Medlemsnummer: 2549
Navn: Glenn
Bil: 9-5 estate 02, saab 9000cs 93
Sted: Balsfjord

Re: Katalysator...

Legg inn av glenn72 » 22 mai 2013, 23:17

Ja mulig, skal prøve å måle 0-100..det føles som en halvtime...

Tomten
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 134
Registrert: 30 jul 2010, 19:40
Medlemsnummer: N2013
Bil: 2006 Saab 9-5 Estate 2.0t
Sted: Norge

Re: Katalysator...

Legg inn av Tomten » 23 mai 2013, 00:47

Autolat?? Merker ikke mye til dèt selv..Er det veldig stor forskjell på kasse i 2002 vs 2006 da?
En 2006 automat med Hirsch er klart satt opp til å ligge "på moment" langt ned på turtallsregisteret.
Faktisk på så lavt turtall, at det kan være veldig nyttig å aktivere sportsfunksjon for kvikkere nedgiring når behov.
(svingete veier, last i bilen, sportslig humør etc.)

Har kjørt noen "originalbiler" type din generasjon 9-5 med automat og de er fryktelig trege. Men med Hirsch er det en helt annen verden og man kan ikke ta feil!

Her er data hentet fra Hirsch. Jeg har også tidligere foretatt egne målinger som bekrefter at Hirsch holder ord, klokker på ca.8 sek. Uten bruk av knappegir og uten aktivert sport-funksjon. Selvsagt med Shell 98 Nitro på tanken.

Får desverre ikke tabell rett, den finnes også her:
http://extranet.hirsch-performance.ch/d ... E270002151

Graf: http://www.hirsch-performance.ch/Conten ... E270002151

9-5 SportWagon
Original 150HP AT5 Original 150HP MT5 Upgraded 210HP AT5 Upgraded 210HP MT5

Power 150hp @ 5500rpm 150hp @ 5500rpm 210hp @ 5500rpm 210hp @ 5500rpm
Torque 240Nm @ 1800rpm 240Nm @ 1800rpm 320Nm @ 2000rpm 320Nm @ 2000rpm
Top speed 205 km/h 210 km/h 230 km/h 230 km/h
0-100 km/h 12.5s 10.2s 8.0s 7.9s
2006 9-5 Estate Vector Sport 2.0t Automatic

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Katalysator...

Legg inn av Ingvar N629 » 23 mai 2013, 10:11

tomten skrev:Autolat?? Merker ikke mye til dèt selv..Er det veldig stor forskjell på kasse i 2002 vs 2006 da?
En 2006 automat med Hirsch er klart satt opp til å ligge "på moment" langt ned på turtallsregisteret.
Hva som føles tregt kommer jo an på hva man er vant til, forskjellen mellom original og 210 hk er jo selvsagt som natt og dag, men "rask" vet jeg ikke om er riktig benevnelse. Tror nok heller jeg vil beskrive den som smidig og komfortabel. Hirsch endrer som en av svært få tuningfirma punktene for kickdown for automatkassen (dette gjøres i programmet til motorstyringen), men man får fortsatt ikke brukt momentet på samme vis som med manuell kasse, og automat gir større drivlinjetap. Sammenlignet med samme oppsett og manuell kasse så føles automaten klart tregere, eller mindre rask om du vil.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar