Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.
Moderator: Moderatorer
-
Saab_9-5
- 0.7 bar

- Innlegg: 176
- Registrert: 26 okt 2012, 19:50
- Navn: Remy
- Bil: 9-5 2.0T
- Sted: Rogaland
Legg inn
av Saab_9-5 » 19 des 2012, 19:34
Har problemer med at hånbrekket på min 9-5 fryser fast når det er minusgrader ute. Håndbrekket fungerer ellers meget bra og låser begge hjul.
Bilen er på verksted nå og jeg spurte mekaniker om de kunne smøre opp håndbremswire men fikk til svar at det ikke lar seg gjøre, og at det var best å montere ny wire.
Noen som har erfaring med dette? Skal jeg legge ut rundt 500,- for nye wire, eller går det ann å smøre de jeg har?
Virker rart å bytte de ut da de virker fint

- Saab 9-5 2.0T SE 2000 Mod.
-
N2411
- 0.7 bar

- Innlegg: 131
- Registrert: 02 nov 2011, 22:18
- Medlemsnummer: N2411
- Bil: 9-5 2.3t Estate / Volvo 940
- Sted: Lillehammer/Egersund
Legg inn
av N2411 » 19 des 2012, 21:33
Jeg har akkurat samme problem om dagen på min 9-5.Ifølge merkeverksted er wiren full av vann, så det går ifølge de ikke an å smøre opp godt nok til at det funker. Jeg har bestilt verkstedtime i romjula for å få bytta wire...
1999 mod. 9-3 2.0 SE (bruksbil)
1994 Volvo 940 GL (bruksbil) morsom på vinterføre.....
2000 mod. 9-5 2.3t Estate (sommerbil)
-
Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Innlegg: 2038
- Registrert: 18 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
Legg inn
av Aleks-ander_N948 » 19 des 2012, 21:45
Bare og bytte wiren. 500kr er ingen ting på en gammel bil

Gummitetningene på endene av strømpene har smuldret opp og det har komt vann inni strømpene som fryser fast wiren.
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
-
Saab_9-5
- 0.7 bar

- Innlegg: 176
- Registrert: 26 okt 2012, 19:50
- Navn: Remy
- Bil: 9-5 2.0T
- Sted: Rogaland
Legg inn
av Saab_9-5 » 19 des 2012, 22:45
Aleks-ander_N948 skrev:Bare og bytte wiren. 500kr er ingen ting på en gammel bil

Gummitetningene på endene av strømpene har smuldret opp og det har komt vann inni strømpene som fryser fast wiren.
Ok. Da blir det nok nye wire. Skal den smøres før montering?
Hva er best om vinteren. Bruke brekket ofte, slik at det ikke fryser fast? Eller la vær å bruke det. Har som oftest latt vær å bruke det eg

- Saab 9-5 2.0T SE 2000 Mod.
-
pag
- 1.2 bar

- Innlegg: 244
- Registrert: 22 mai 2008, 15:47
- Medlemsnummer: N1614
- Navn: Per Arne
- Bil: 2000 Saab 9-5 Aero
- Sted: Steinkjer
Legg inn
av pag » 21 des 2012, 22:17
Sån har min 9-5 vært i 3 år nå. Bruker aldri brekket om vinteren på den. Kansje på tide å bytte snart.
På 900`n bruker jeg brekket bare når jeg står i bratte bakker, men brekket tåler kulde på den da

-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 21 des 2012, 22:46
Beste medisin for ethvert håndbrekk er at det brukes hele tiden! Jeg bruker brekket også når jeg står på flata og bruker det selvfølgelig året rundt, har til dags dato ALDRI hatt problem

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Saab_9-5
- 0.7 bar

- Innlegg: 176
- Registrert: 26 okt 2012, 19:50
- Navn: Remy
- Bil: 9-5 2.0T
- Sted: Rogaland
Legg inn
av Saab_9-5 » 22 des 2012, 00:23
Tor N12 skrev:Beste medisin for ethvert håndbrekk er at det brukes hele tiden!
Har begynt med det jeg også
Men det er et snodig patent håndbrekket til Saab. Er det noen fordeler med det egentlig? Det stammer vel fra GM/opel?
- Saab 9-5 2.0T SE 2000 Mod.
-
redturbo
- 2.0 bar

- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Legg inn
av redturbo » 22 des 2012, 02:54
Hvis det er fuktig før det blir kaldt fuktig og bilen skal stå stille i lengre tid ville jeg ikke latt den stå med hånbrekket på.
Har da opplevd at klossene (ikke de vanlige bremseklossene) fryser fast i trommelen. (NG900 og OG9-3).
Men å bruke håndbremsmekanismen hver gang du parkerer er lurt, selv om du ikke lar den stå i låst posisjon.
NB! den er er ikke ment å bruke som reserve driftsbrems, men kun parkeringsbrems (NG900 og OG9-3).
Vet ikke hvordan det er på 9-5, men det kan kanskje noen kommentere?
-
Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Innlegg: 2038
- Registrert: 18 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
Legg inn
av Aleks-ander_N948 » 22 des 2012, 11:02
Ganske sikker på at det er wiren din og som fyser jeg

Men om du får vann inni der bør du bytte tetningene på trommelene dine der armene til bremseskoene kommer ut.
9-5 Har vel samme Opel patenten som NG900 / OG9-3.

Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
-
Hjelle, N6
- Site Admin

- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
-
Kontakt:
Legg inn
av Hjelle, N6 » 23 des 2012, 18:26
Aleks-ander_N948 skrev:9-5 Har vel samme Opel patenten som NG900 / OG9-3.

Stemmer, GM900/9-3 og 9-5 ->M10 har patent ifrå Opel. Banda i handbremsa er samem som står på Ascona C... Ufattelig at SAAB gikk md på å bruke denne løysinga, er det jo noko som er standard problem på eldre Opel er det jo at handbremsproblem...

-
little_e
- 2.0 bar

- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Legg inn
av little_e » 23 des 2012, 19:01
Patentet er jo bare en milliard ganger bedre enn den elendige patenten VAG bruker, hvor håndbrekket går på caliperen. Om ikke både wire og caliper er 100% går brekket ikke av i det hele tatt, eller ligger helt på.
Det fungerer helt fint i land hvor det saltes lite/ingen ting, men i saltlandet Norge fungerer det IKKE!
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
-
redturbo
- 2.0 bar

- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Legg inn
av redturbo » 24 des 2012, 04:32
little_e skrev:..
Det fungerer helt fint i land hvor det saltes lite/ingen ting, men i saltlandet Norge fungerer det IKKE!
Det saltes like mye i Hamburg som i Oslo...
-
9000-fan
- 0.7 bar

- Innlegg: 101
- Registrert: 09 apr 2009, 12:56
Legg inn
av 9000-fan » 29 des 2012, 22:53
Hvis det er riktig at dette er en GAMMAL Opel-patent, så kan det hende at et tips fungerer i nøden:
Ha med i bilen noe langt, rett og hardt (av metall

), f eks en stor avdanket skrutrekker. Den medfølgende hjulboltavtrekkeren kan funke også.
+ noe å slå med.
Stikk jernet igjennom felgen med spissen mot navet/"trommelen" og dælj på jernet. Da vil bremsen kunne løsne på ett forsøk.
Dette funket flere (alle) ganger på en Opel Astra jeg hadde. Men den hadde trommelbremser bak. Ikke sikkert den forskjellen betyr noe i denne sammenhengen. Jeg har ikke kunnskap om 9-5 bremsene. Har bare forstått det slik at håndbremsen minner om trommelbrems.
Tipset betinger nok at frosten sitter i trommelen og ikke i wiren...
-
Karl N1641
- 2.0 bar

- Innlegg: 582
- Registrert: 13 mar 2009, 12:24
- Medlemsnummer: N1641
- Navn: Karl
- Bil: 9-5
- Sted: Aust-Agder
-
Kontakt:
Legg inn
av Karl N1641 » 29 mai 2013, 20:27
Saab_9-5 skrev:Aleks-ander_N948 skrev:Skal den smøres før montering?
Det hadde eg gjort.
Heng den opp og tape igjen nedre enden. Fyll så på olje og la det stå over natta.
1999 9-5 B235 man "Karlsvogna"
Har for øyeblikket ingen SAABer
2007 BMW 530XDA
2008 BMW 120D
1989 BMW 318i
2013 BMW R1200GS
--O-o-O--
Om du klikker
her kan du lese litt om min gamle bil, som no er seld til stianj og så vidare til Marius
-
EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Legg inn
av EdHunter N815 » 30 mai 2013, 08:20
Dette er vel et problem som gjelder "alle" ng900, og9-3 og og9-5 ja. En god grunn til å velge 9000 eller ng9-3?
Uansett, jeg kjøpte ny Scantech wire fra SP til min 9-5. Denne har plastkappe på selve wiren (altså i tillegg til strømpen utenpå), noe som sansynlivis både gjør den tettere i endene og mindre utsatt for å fryse fast hvis det kommer vann inn. Aner ikke om nye wirer fra Saab også har dette, men så vidt jeg kan huske så var det i alle fall ikke slike på wiren jeg demonterte.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1