kknutsen skrev:Her er vi inne på noe som jeg har generellt veldig lite peiling på, har dere noen form for nettside hvor jeg kunne sett bilder, evt informasjon om dette?
har tilgang på haynes manualen, tenkte å sjekke denne etter jobb, regner med det kan stå litt nyttig informasjon der

?
Men ikke oljepumpa altså, dere tenker på tetningen som da ligger bak reimhjulet, og pakningen til selve pumpa?
Oljepumpen ligger inni motoren, bak et deksel. Den er 100% mekanisk drevet rett fra veivakslingen, så eneste stedet det kan lekke der er enten simmeringen rundt veivakslingen eller o-ringen på selve dekselet. Tror begge deler er ganske vanlig, fikk selv feil på PKK for dette en gang.
Bilde her:
http://shop.speedparts.se/shop/13102/ar ... 63c28b.jpg
Skal forsøke å beskrive hvordan du bytter, fritt etter sviktende hukommelse. Ikke skyt meg om jeg har glemt noe...
Ta av høyre forhjul og demonter innerskjermen.
Avlast multireimen ved å presse sammen strammeren, og vipp av reimen (pass fingrene, den er stram).
Skru av reimhjulet. Her kan det være greit med muttertrekker, da den krever litt kraft for å løsne og motoren vil tørne når du tar i. Eventuelt kan du ringe en venn som kan holde igjen hjulet på andre siden.
Nå ser du simmeringen rundt veivakslingen, det lille dekselet den står i er dekselet til oljepumpen.
Skru av dekselet, det er festet med flere små skruer. Bytt simmeringen rundt veivakslingen, vært forsiktig når den nye presses inn og pass på at den går helt på plass.
Monter ny o-ring rundt dekselet og skru fast. Pass på å ikke bruke for mye moment, og stram jevnt slik at pakningen tetter hele veien rundt. Momentnøkkel er absolutt å anbefale.
IKKE bruk pakningsstoff noe sted, dette kan løsne og føre til tette oljekanaler i toppen. Snakker av egen erfaring...
Øvrig monteres i motsatt rekkefølge. Husk rett moment på reimhjulet.
Momenter:
Vevaxelremskiva 190Nm
Oljepump 8Nm