Ugjevnt turbotrykk 9-5 2,0T?
Moderator: Moderatorer
Ugjevnt turbotrykk 9-5 2,0T?
Målte turbotrykket i går og som mistenkt så stemte at turbotrykket meget ofte er fraværende..
Foreks i 3gir på 2500rpm så kunne trykket være 0,4-0,45bar, så så synke til 0,1-0,2bar..
Noen ganger er det ikke turbotrykk i det hele tatt nesten, og noen ganger lader den slik den skal..
Opplevde og foreks og ligge i 3'e gir, ca 3500rpm, turbotrykket var 0,2bar, for så hoppe opp til 0,45bar..
Godt med vaccum på tomgang/motorbrems, 0,75-0,8 på tomgang og rundt 1 på motorbrems.
Sjekket over alle vaccumslanger og skiftet de som var moden for det, hadde ute map-sensor og rengjorde den, ble en del bedre da, men fortsatt tidvis ustabilt trykk.
Er en 2001 2,0T 150hk.
Ingen motorlampe som lyser heller.
Noen forslag?
Foreks i 3gir på 2500rpm så kunne trykket være 0,4-0,45bar, så så synke til 0,1-0,2bar..
Noen ganger er det ikke turbotrykk i det hele tatt nesten, og noen ganger lader den slik den skal..
Opplevde og foreks og ligge i 3'e gir, ca 3500rpm, turbotrykket var 0,2bar, for så hoppe opp til 0,45bar..
Godt med vaccum på tomgang/motorbrems, 0,75-0,8 på tomgang og rundt 1 på motorbrems.
Sjekket over alle vaccumslanger og skiftet de som var moden for det, hadde ute map-sensor og rengjorde den, ble en del bedre da, men fortsatt tidvis ustabilt trykk.
Er en 2001 2,0T 150hk.
Ingen motorlampe som lyser heller.
Noen forslag?
Re: Ugjevnt turbotrykk 9-5 2,0T?
Prøv med en tennkasett og nye plugger,magnetventil kan også fuske,her kan det vere flere andre faktorer til feilårsak med variabelt turbotrykk.Vanlige årsaker er ofte gnag eller oppmorknet vacumslanger og eller defekte evap ventiler.Det beste hadde vært om du har tilgang til lånekomponenter fra annen bil.
Re: Ugjevnt turbotrykk 9-5 2,0T?
Desverre lite med deler og prøve overens her..
Tennkassetten, hva skal den ha med og gjøre med ugjevnt turbotrykk og gjøre?
Motoren drar jo brillefint uten et eneste fjusk da..
Tennkassetten, hva skal den ha med og gjøre med ugjevnt turbotrykk og gjøre?
Motoren drar jo brillefint uten et eneste fjusk da..
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Ugjevnt turbotrykk 9-5 2,0T?
Er jo noe spesielt at den lader mindre enn grunntrykk (0,4 bar), hvilken slange har du koblet måleren på?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Ugjevnt turbotrykk 9-5 2,0T?
Mellom BTR og den ventilen der som sitter mot torpedoveggen..
Det målte trykket er nok rett, kjenner jo at bilen drar meget dårlig også når den lader så lite.
Det målte trykket er nok rett, kjenner jo at bilen drar meget dårlig også når den lader så lite.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Ugjevnt turbotrykk 9-5 2,0T?
Da reguleres momentet aktivt ned ved å strupe spjeldet.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Ugjevnt turbotrykk 9-5 2,0T?
Og årsaken til dette kan 'ofte' være?
Hva er poenget med denne moment begrensningen?
Er magnetventilen noe som kan være et problem her?
Hva er poenget med denne moment begrensningen?
Er magnetventilen noe som kan være et problem her?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Ugjevnt turbotrykk 9-5 2,0T?
Nei, magnetventil er det jo ikke, grunntrykk er 0,4 og din lader mindre. Dette er ikke et vanlig problem, men poenget med reduksjonen er jo selvsagt sikkerhet mot motorras. Dette må feilsøkes med diagnoseutstyr mens feilen er aktiv, men du kan prøve med å sjekke falskluft og bytte til nye plugger av korrekt type.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Ugjevnt turbotrykk 9-5 2,0T?
Diagnoseutstyr har vært påkoblet og da funka jo alt helt perfekt (normalt) såklart..
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Re: Ugjevnt turbotrykk 9-5 2,0T?
Kan være wastegateventilen på turboen som begynner å henge seg opp i enkelte situasjoner, ev trykklokka til denne.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.
Re: Ugjevnt turbotrykk 9-5 2,0T?
Mange som har erfart/vært ute for dårlig accumulator klokke på disse som ikke klarer og holde trykk, og bare slipper igjennom?
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Re: Ugjevnt turbotrykk 9-5 2,0T?
Wastegateklokka pleier jo å være ok, men ventilen/ klaffen kan bli dårlig. Og har du er kinaturbo, er faren for det ganske så stor.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.
Re: Ugjevnt turbotrykk 9-5 2,0T?
Turboen er orginal Garrett, den som etter historikken og kjenne på bilen har stått på siden bilen var ny..
Rullet vel 212,000km.
Hva er denne momentbegrensningen som jeg leser litt om via spjeldet, hva er denne godt for?
Rullet vel 212,000km.
Hva er denne momentbegrensningen som jeg leser litt om via spjeldet, hva er denne godt for?
Re: Ugjevnt turbotrykk 9-5 2,0T?
Wastegateklokka er ikkje årsak til for lavt turbotrykk,om den er defekt blir trykket for høgt.Fjern deksel over eksosmanifoild og sjekk vandringen på overføringstaget er tilstrekkelig,dette utføres med og pumpe inn litt overtrykk i ventilklokken.har vore tilfelle der klaffakslingen flytter seg utover og forårsaker at spjeldklaffen inne i turboen ikkje lukker seg helt.Uten trykk i klokke skal overføringsarmen stå rett opp og klaffen er da helt stengt.
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Re: Ugjevnt turbotrykk 9-5 2,0T?
Så du mener at om "spjeldklaffen" (wastegateventilen) ikke lukker seg helt, så får man for høyt turbotrykk?saab2012 skrev:Wastegateklokka er ikkje årsak til for lavt turbotrykk,om den er defekt blir trykket for høgt.Fjern deksel over eksosmanifoild og sjekk vandringen på overføringstaget er tilstrekkelig,dette utføres med og pumpe inn litt overtrykk i ventilklokken.har vore tilfelle der klaffakslingen flytter seg utover og forårsaker at spjeldklaffen inne i turboen ikkje lukker seg helt.Uten trykk i klokke skal overføringsarmen stå rett opp og klaffen er da helt stengt.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.