Ugjevnt turbotrykk 9-5 2,0T?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
cmx2k
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 67
Registrert: 02 apr 2013, 11:07

Ugjevnt turbotrykk 9-5 2,0T?

Legg inn av cmx2k » 28 jun 2013, 16:27

Målte turbotrykket i går og som mistenkt så stemte at turbotrykket meget ofte er fraværende..

Foreks i 3gir på 2500rpm så kunne trykket være 0,4-0,45bar, så så synke til 0,1-0,2bar..
Noen ganger er det ikke turbotrykk i det hele tatt nesten, og noen ganger lader den slik den skal..
Opplevde og foreks og ligge i 3'e gir, ca 3500rpm, turbotrykket var 0,2bar, for så hoppe opp til 0,45bar..

Godt med vaccum på tomgang/motorbrems, 0,75-0,8 på tomgang og rundt 1 på motorbrems.

Sjekket over alle vaccumslanger og skiftet de som var moden for det, hadde ute map-sensor og rengjorde den, ble en del bedre da, men fortsatt tidvis ustabilt trykk.

Er en 2001 2,0T 150hk.

Ingen motorlampe som lyser heller.
Noen forslag?

saab2012
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 14 mai 2012, 22:28

Re: Ugjevnt turbotrykk 9-5 2,0T?

Legg inn av saab2012 » 28 jun 2013, 21:25

Prøv med en tennkasett og nye plugger,magnetventil kan også fuske,her kan det vere flere andre faktorer til feilårsak med variabelt turbotrykk.Vanlige årsaker er ofte gnag eller oppmorknet vacumslanger og eller defekte evap ventiler.Det beste hadde vært om du har tilgang til lånekomponenter fra annen bil.

Brukeravatar
cmx2k
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 67
Registrert: 02 apr 2013, 11:07

Re: Ugjevnt turbotrykk 9-5 2,0T?

Legg inn av cmx2k » 28 jun 2013, 23:10

Desverre lite med deler og prøve overens her..

Tennkassetten, hva skal den ha med og gjøre med ugjevnt turbotrykk og gjøre?
Motoren drar jo brillefint uten et eneste fjusk da..

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Ugjevnt turbotrykk 9-5 2,0T?

Legg inn av Ingvar N629 » 28 jun 2013, 23:12

Er jo noe spesielt at den lader mindre enn grunntrykk (0,4 bar), hvilken slange har du koblet måleren på?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
cmx2k
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 67
Registrert: 02 apr 2013, 11:07

Re: Ugjevnt turbotrykk 9-5 2,0T?

Legg inn av cmx2k » 29 jun 2013, 14:53

Mellom BTR og den ventilen der som sitter mot torpedoveggen..
Det målte trykket er nok rett, kjenner jo at bilen drar meget dårlig også når den lader så lite.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Ugjevnt turbotrykk 9-5 2,0T?

Legg inn av Ingvar N629 » 01 jul 2013, 14:14

Da reguleres momentet aktivt ned ved å strupe spjeldet.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
cmx2k
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 67
Registrert: 02 apr 2013, 11:07

Re: Ugjevnt turbotrykk 9-5 2,0T?

Legg inn av cmx2k » 01 jul 2013, 23:08

Og årsaken til dette kan 'ofte' være?

Hva er poenget med denne moment begrensningen?

Er magnetventilen noe som kan være et problem her?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Ugjevnt turbotrykk 9-5 2,0T?

Legg inn av Ingvar N629 » 02 jul 2013, 00:54

Nei, magnetventil er det jo ikke, grunntrykk er 0,4 og din lader mindre. Dette er ikke et vanlig problem, men poenget med reduksjonen er jo selvsagt sikkerhet mot motorras. Dette må feilsøkes med diagnoseutstyr mens feilen er aktiv, men du kan prøve med å sjekke falskluft og bytte til nye plugger av korrekt type.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
cmx2k
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 67
Registrert: 02 apr 2013, 11:07

Re: Ugjevnt turbotrykk 9-5 2,0T?

Legg inn av cmx2k » 02 jul 2013, 01:38

Diagnoseutstyr har vært påkoblet og da funka jo alt helt perfekt (normalt) såklart..

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Ugjevnt turbotrykk 9-5 2,0T?

Legg inn av Ronny_N169 » 02 jul 2013, 09:17

Kan være wastegateventilen på turboen som begynner å henge seg opp i enkelte situasjoner, ev trykklokka til denne.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
cmx2k
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 67
Registrert: 02 apr 2013, 11:07

Re: Ugjevnt turbotrykk 9-5 2,0T?

Legg inn av cmx2k » 02 jul 2013, 13:18

Mange som har erfart/vært ute for dårlig accumulator klokke på disse som ikke klarer og holde trykk, og bare slipper igjennom?

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Ugjevnt turbotrykk 9-5 2,0T?

Legg inn av Ronny_N169 » 02 jul 2013, 14:27

Wastegateklokka pleier jo å være ok, men ventilen/ klaffen kan bli dårlig. Og har du er kinaturbo, er faren for det ganske så stor.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
cmx2k
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 67
Registrert: 02 apr 2013, 11:07

Re: Ugjevnt turbotrykk 9-5 2,0T?

Legg inn av cmx2k » 02 jul 2013, 15:11

Turboen er orginal Garrett, den som etter historikken og kjenne på bilen har stått på siden bilen var ny..
Rullet vel 212,000km.

Hva er denne momentbegrensningen som jeg leser litt om via spjeldet, hva er denne godt for?

saab2012
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 14 mai 2012, 22:28

Re: Ugjevnt turbotrykk 9-5 2,0T?

Legg inn av saab2012 » 02 jul 2013, 21:57

Wastegateklokka er ikkje årsak til for lavt turbotrykk,om den er defekt blir trykket for høgt.Fjern deksel over eksosmanifoild og sjekk vandringen på overføringstaget er tilstrekkelig,dette utføres med og pumpe inn litt overtrykk i ventilklokken.har vore tilfelle der klaffakslingen flytter seg utover og forårsaker at spjeldklaffen inne i turboen ikkje lukker seg helt.Uten trykk i klokke skal overføringsarmen stå rett opp og klaffen er da helt stengt.

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Ugjevnt turbotrykk 9-5 2,0T?

Legg inn av Ronny_N169 » 02 jul 2013, 23:42

saab2012 skrev:Wastegateklokka er ikkje årsak til for lavt turbotrykk,om den er defekt blir trykket for høgt.Fjern deksel over eksosmanifoild og sjekk vandringen på overføringstaget er tilstrekkelig,dette utføres med og pumpe inn litt overtrykk i ventilklokken.har vore tilfelle der klaffakslingen flytter seg utover og forårsaker at spjeldklaffen inne i turboen ikkje lukker seg helt.Uten trykk i klokke skal overføringsarmen stå rett opp og klaffen er da helt stengt.
Så du mener at om "spjeldklaffen" (wastegateventilen) ikke lukker seg helt, så får man for høyt turbotrykk?
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Svar