Hei.
Dette skjønner jeg er et ganske vanlig problem, men jeg ville bare forhøre meg før jeg bestiller del.
Helt plutselig har det kommet en pipelyd fra pedalene. Den er ganske konstant, og forsvinner når jeg trykker inn bremsen(trenger bare å "touche" pedalen).
Når jeg slipper pedalen kommer det et lite "squuek", og noen ganger kommer pipelyden tilbake, og noen ganger er det stille en stund.
Jeg har skjønt at det er snakk om en vakumlekasje i bremsesystemet, men jeg har sett at noen har linket til
Vakumpumpe: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 58434.html
og til bremsekraftforsterkeren/bremseservo: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 90844.html.
Jeg tipper det er bremsekraftforsterkeren, for vi hørte noen "surklelyder" etter vi hadde kjørt en tur, og tok opp panseret og lyttet.
Men hvilken del skal byttes?
Det piper i bremsepedalen...
Moderator: Moderatorer
Re: Det piper i bremsepedalen...
Du skal bytte denne:
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 90844.html
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 90844.html
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
Re: Det piper i bremsepedalen...
Takk for kort og konsist svar.Helge skrev:Du skal bytte denne:
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 90844.html

Re: Det piper i bremsepedalen...
Kan godt supplere med at det er veldig trangt.
Ta høyde for mye bannskap og såre knoker når du skal bytte den.
Ta høyde for mye bannskap og såre knoker når du skal bytte den.

06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
Re: Det piper i bremsepedalen...
Huff, regnet med at det ikke ble en dans på roser...Helge skrev:Kan godt supplere med at det er veldig trangt.
Ta høyde for mye bannskap og såre knoker når du skal bytte den.
Hvor lang tid bruker man sånn ca.? Jeg har sett så veldig sprik på tider, alt fra 2 til 10 timer..!

- TiaZzz
- Overload!!!
- Innlegg: 1705
- Registrert: 18 mai 2012, 21:43
- Medlemsnummer: N2392
- Navn: Mathias Meisfjordskar
- Bil: MY05 9-5
- Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus
Re: Det piper i bremsepedalen...
Bruker ganske lang tid når man aldri har gjort det før. Metoden man bruker avgjør ganske mye. Jeg brukte denne: http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=201626
Jeg gjorde meg noen observsjoner da jeg drev på:
Jeg gjorde meg noen observsjoner da jeg drev på:
Det som guiden ikke forklarer så godt er følgende:Helt ærlig, har du tid, plass og utstyr for det så skift forsterkeren på WIS-måten ved å demontere oljerørene og ABS-enheten. Jeg satt med hjertet i halsen hver gang jeg brøt på sylinderen. Det man kan endre på er å ta ut braketten forsterkeren sitter i istedet for å forsøke å komme til mutrene forsterkeren sitter i braketten med.
- Hvordan ta av dekslet over "akvariet". Det som er vanskelig å skjønne uten å ha sett/gjort det før er hvordan de ytterste festene ligger under ruta. Jeg fant det enklest å fjerne viskerarmene og de to skruene for så å bende dekslet ut av listen på A-stolpen. Etter det så kan du bøye hele dekslet ned langs med ruta. Skrutrekkere eller annet verktøy blir det fort grining av.
- Hvordan få ut hovedbremsesylinderen. Man må virkelig kjempe for å få den ut på grunn av rør og slanger. Den sitter ikke fast inne i bremsekraftforsterkeren, men det stikker mye inn i forsterkeren og det er trangt.
- Hvor klin umulig det er å få forsterker og brakett ut uten å demontere halve motorrommet. Jeg demonterte releboksen, batteribraketten og ledningslista under trykkrøret. Da fikk jeg smøget ut og inn forsterkeren.
- Pedalen sitter fast i en aksling under dashbordet. Denne får du enkelt demontert, men husk at det sitter en fjær over enden av bolten som føyer dem sammen. Bremsekraftforsterkeren sitter fast i andre enden av akslingen og de sitter fast med en splint. Denne er enkel å få av, men av må den. Akslingen sitter fast i en gummimembran som virker vulket fast. Sikkert for å få det vanntett. Bare dra i forsterkeren for å komme til.
- Sjekk at bremsepedalen ligger riktig når den nye forsterkeren er på plass, men før alt er montert. Du må nesten demontere alt for å stille hvor dypt den ligger.
- Sist, men ikke minst - Hylsen på hovedbremsesylinderen må entre pinnen i forsterkeren. Jeg slet med at sylinderen ikke ville entre riktig og pedalen ble helt stum. Fant ut at jeg hadde skadet hylsen.
Den er ikke nok skadet til ikke å fungere eller skape lekkasjer, men jeg må erstatte den i løpet av våren.
Re: Det piper i bremsepedalen...
TiaZzz skrev:Bruker ganske lang tid når man aldri har gjort det før. Metoden man bruker avgjør ganske mye. Jeg brukte denne: http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=201626
Jeg gjorde meg noen observsjoner da jeg drev på:Det som guiden ikke forklarer så godt er følgende:Helt ærlig, har du tid, plass og utstyr for det så skift forsterkeren på WIS-måten ved å demontere oljerørene og ABS-enheten. Jeg satt med hjertet i halsen hver gang jeg brøt på sylinderen. Det man kan endre på er å ta ut braketten forsterkeren sitter i istedet for å forsøke å komme til mutrene forsterkeren sitter i braketten med.
- Hvordan ta av dekslet over "akvariet". Det som er vanskelig å skjønne uten å ha sett/gjort det før er hvordan de ytterste festene ligger under ruta. Jeg fant det enklest å fjerne viskerarmene og de to skruene for så å bende dekslet ut av listen på A-stolpen. Etter det så kan du bøye hele dekslet ned langs med ruta. Skrutrekkere eller annet verktøy blir det fort grining av.
- Hvordan få ut hovedbremsesylinderen. Man må virkelig kjempe for å få den ut på grunn av rør og slanger. Den sitter ikke fast inne i bremsekraftforsterkeren, men det stikker mye inn i forsterkeren og det er trangt.
- Hvor klin umulig det er å få forsterker og brakett ut uten å demontere halve motorrommet. Jeg demonterte releboksen, batteribraketten og ledningslista under trykkrøret. Da fikk jeg smøget ut og inn forsterkeren.
- Pedalen sitter fast i en aksling under dashbordet. Denne får du enkelt demontert, men husk at det sitter en fjær over enden av bolten som føyer dem sammen. Bremsekraftforsterkeren sitter fast i andre enden av akslingen og de sitter fast med en splint. Denne er enkel å få av, men av må den. Akslingen sitter fast i en gummimembran som virker vulket fast. Sikkert for å få det vanntett. Bare dra i forsterkeren for å komme til.
- Sjekk at bremsepedalen ligger riktig når den nye forsterkeren er på plass, men før alt er montert. Du må nesten demontere alt for å stille hvor dypt den ligger.
- Sist, men ikke minst - Hylsen på hovedbremsesylinderen må entre pinnen i forsterkeren. Jeg slet med at sylinderen ikke ville entre riktig og pedalen ble helt stum. Fant ut at jeg hadde skadet hylsen.
Den er ikke nok skadet til ikke å fungere eller skape lekkasjer, men jeg må erstatte den i løpet av våren.
Tusen takk for heads up! Kommer nok til å bli mye grining og nerver, men vi får håpe det blir billigst mulig.

Og det kan hende jeg kommer til å poste noen desperate poster her under prosessen!

