*Klank-Klunk* Subframe?
Moderator: Moderatorer
- Stalfa
- Overload!!!
- Innlegg: 1269
- Registrert: 23 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 682
- Navn: Stian
- Bil: '03 9-5 2.3t Estate
- Sted: Oslo, Ski
*Klank-Klunk* Subframe?
Jeg har noen klank-klunk lyder i fra fremvognen.
Hadde den inne til en sjekk før ferien, og verkstedes hørte også lyden men kunne ikke finne annet enn at noen foringer var begynt å bli dårlige.
Det var da foringene for "hoved-bruen/rammen" eller noe slikt.
Måtte muligens ha løs motoren for å fikse det. Kunne hende de klarte det uten å løsne motoren ved å bruke et spesialverktøy.
Snakker man da mest sansynligvis om "subframen" ref. http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 6-208.html ?
Og har det noe for seg med polyurathain foringer der, vil jeg merke noen forskjell eventuelt hvilken?
Hadde den inne til en sjekk før ferien, og verkstedes hørte også lyden men kunne ikke finne annet enn at noen foringer var begynt å bli dårlige.
Det var da foringene for "hoved-bruen/rammen" eller noe slikt.
Måtte muligens ha løs motoren for å fikse det. Kunne hende de klarte det uten å løsne motoren ved å bruke et spesialverktøy.
Snakker man da mest sansynligvis om "subframen" ref. http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 6-208.html ?
Og har det noe for seg med polyurathain foringer der, vil jeg merke noen forskjell eventuelt hvilken?
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
Re: *Klank-Klunk* Subframe?
Prøv og kjenn forskjellen;) blir etter min mening mye bedre. Mye. Litt småtaskete med de bakerste to men eller ok byttejobb for en hobbymekaniker.
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert 
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP

Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: *Klank-Klunk* Subframe?
Polyforingene er litt hardere og varer lengre!
Bare å få det bytta med en gang, det blir ikke bedre av seg selv på ramma der.
Bytt med det samme de foringene bak, så slipper man å sette bort bilen så mye mer pga. foringene på 9-5n.
Bare å få det bytta med en gang, det blir ikke bedre av seg selv på ramma der.

Bytt med det samme de foringene bak, så slipper man å sette bort bilen så mye mer pga. foringene på 9-5n.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
- Stalfa
- Overload!!!
- Innlegg: 1269
- Registrert: 23 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 682
- Navn: Stian
- Bil: '03 9-5 2.3t Estate
- Sted: Oslo, Ski
Re: *Klank-Klunk* Subframe?
De fleste andre foringene er polyurethane.na_X skrev:Bytt med det samme de foringene bak, så slipper man å sette bort bilen så mye mer pga. foringene på 9-5n.
Får sjekke med verkstedet om de vil bruke polyurethane foringer.

Har ikke anledning til å gjøre jobben selv.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
- Stalfa
- Overload!!!
- Innlegg: 1269
- Registrert: 23 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 682
- Navn: Stian
- Bil: '03 9-5 2.3t Estate
- Sted: Oslo, Ski
Re: *Klank-Klunk* Subframe?
Hva er "normal" time-estimat for en slik jobb dersom man ber et verksted om et tilbud?
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 402
- Registrert: 23 jun 2006, 18:19
- Medlemsnummer: N1840
- Navn: Ove Nerhus
- Bil: 9-5 03, 9-3 SC 08, 9-3 Viggen
- Sted: Sandnes
Re: *Klank-Klunk* Subframe?
Stalfa skrev:Hva er "normal" time-estimat for en slik jobb dersom man ber et verksted om et tilbud?
Det gikk en kveld og vi passerte vel midnatt. Vi byttet da bremserør bak høyre side, og byttet alle foringer slike du linker til.
Da var det også kaffe under hele seansen..
Kjekt med løftebukk

og motorløfter

og foringsutpresserverktøy

Og det viktigeste av alt, de lyder som var der forsvant

MY03 9⁵ Vector 2.0t Hirsch Estate Manuell m/Aero fangere/skjørt fra MY05, SAS stag forran/bak, Powerflex på understell
2008 9³ 150hk TID SportCombi
M00 9-3 Viggen Blå 3-Dørs og Sort 5-Dørs
M94 Saab 900 SE 2,0 Turbo 3-Dørs T5 "Hvit Viggen look"
M84 OG900 Aero Sort
x [Solgt] M96 Saab 900 S 2,0i 3-Dørs 131HK
x [Solgt] Saab 99GL 2.0 '76
2008 9³ 150hk TID SportCombi
M00 9-3 Viggen Blå 3-Dørs og Sort 5-Dørs
M94 Saab 900 SE 2,0 Turbo 3-Dørs T5 "Hvit Viggen look"
M84 OG900 Aero Sort
x [Solgt] M96 Saab 900 S 2,0i 3-Dørs 131HK
x [Solgt] Saab 99GL 2.0 '76
- Stalfa
- Overload!!!
- Innlegg: 1269
- Registrert: 23 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 682
- Navn: Stian
- Bil: '03 9-5 2.3t Estate
- Sted: Oslo, Ski
Re: *Klank-Klunk* Subframe?
Mr. Nesevis.
Jeg velger å bruke garasjetiden på kosebilen.


Jeg velger å bruke garasjetiden på kosebilen.
Kjekt.Ove N skrev: Og det viktigeste av alt, de lyder som var der forsvant
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 402
- Registrert: 23 jun 2006, 18:19
- Medlemsnummer: N1840
- Navn: Ove Nerhus
- Bil: 9-5 03, 9-3 SC 08, 9-3 Viggen
- Sted: Sandnes
..bruke garasjetiden på kosebilen.
Støtter deg masse der ja..
Men det kommer jo en vinter, da kommerr vel 9-5 ibruk igjen
Men det kommer jo en vinter, da kommerr vel 9-5 ibruk igjen

MY03 9⁵ Vector 2.0t Hirsch Estate Manuell m/Aero fangere/skjørt fra MY05, SAS stag forran/bak, Powerflex på understell
2008 9³ 150hk TID SportCombi
M00 9-3 Viggen Blå 3-Dørs og Sort 5-Dørs
M94 Saab 900 SE 2,0 Turbo 3-Dørs T5 "Hvit Viggen look"
M84 OG900 Aero Sort
x [Solgt] M96 Saab 900 S 2,0i 3-Dørs 131HK
x [Solgt] Saab 99GL 2.0 '76
2008 9³ 150hk TID SportCombi
M00 9-3 Viggen Blå 3-Dørs og Sort 5-Dørs
M94 Saab 900 SE 2,0 Turbo 3-Dørs T5 "Hvit Viggen look"
M84 OG900 Aero Sort
x [Solgt] M96 Saab 900 S 2,0i 3-Dørs 131HK
x [Solgt] Saab 99GL 2.0 '76
- doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Re: *Klank-Klunk* Subframe?
Jeg og paul byttet på begge stasjonsvognene våre i sommer, vi brukte 3 timer til sammen, og da byttet vi luft og bensinfilter på på hannes samtidig når den sto på bukken.Stalfa skrev:Hva er "normal" time-estimat for en slik jobb dersom man ber et verksted om et tilbud?
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
- TiaZzz
- Overload!!!
- Innlegg: 1705
- Registrert: 18 mai 2012, 21:43
- Medlemsnummer: N2392
- Navn: Mathias Meisfjordskar
- Bil: MY05 9-5
- Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus
Re: *Klank-Klunk* Subframe?
Drar opp igjen denne istedet for å starte en ny.
Forsøkte å senke subframen på bare en side slik som står beskrevet i dokumentasjonen fra Powerflex. Løsnet ene siden og skrudde ut skruene på andre siden med jekk under. Jeg klarte kun å senke den siden en liten tomme før det butter og det er langt fra nok til å få inn noe pressverktøy eller Powerflex-foringen inn. Jeg demonterte braketten til radiator og IC samt stabstaget for å se om det kunne være de, men jeg antar det er bakre motorfestet.
Feiga ut videre demontering da foringene egentlig var ganske ferske og fine. Hva har dere andre gjort som ikke plukket ned hele subframen?
Forsøkte å senke subframen på bare en side slik som står beskrevet i dokumentasjonen fra Powerflex. Løsnet ene siden og skrudde ut skruene på andre siden med jekk under. Jeg klarte kun å senke den siden en liten tomme før det butter og det er langt fra nok til å få inn noe pressverktøy eller Powerflex-foringen inn. Jeg demonterte braketten til radiator og IC samt stabstaget for å se om det kunne være de, men jeg antar det er bakre motorfestet.
Feiga ut videre demontering da foringene egentlig var ganske ferske og fine. Hva har dere andre gjort som ikke plukket ned hele subframen?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: *Klank-Klunk* Subframe?
Henger kanskje i rattstammen? Løsnes fra fotbrønnen, en skrue med 13mm hode, pass på at ikke nederste del av rattstammen glir av, det er viktig.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- TiaZzz
- Overload!!!
- Innlegg: 1705
- Registrert: 18 mai 2012, 21:43
- Medlemsnummer: N2392
- Navn: Mathias Meisfjordskar
- Bil: MY05 9-5
- Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus
Re: *Klank-Klunk* Subframe?
Glemte å nevne det, jeg løsnet satsen som rattstammen ender i fra subframen, men det hjalp ikke noe særlig. Bolten er ganske lang så det burde gi en tomme ekstra. Nå kan det være at jeg glemte å løsne motsatt siden når jeg tenker etter.
Du tror det kan være synderen, Ingvar? Altså at motorfestet var en blindvei? I så fall er det en smal sak å løsne hele skiten fra subframen for å la den slippe lenger ned.

Du tror det kan være synderen, Ingvar? Altså at motorfestet var en blindvei? I så fall er det en smal sak å løsne hele skiten fra subframen for å la den slippe lenger ned.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: *Klank-Klunk* Subframe?
Bakre motorfeste må også løsnes, men det er én 16mm mutter fra oversiden, så det går fort. Trenger god forlenger og et ledd kan være kjekt. Pass på servorøret på høyre side og løsne staget til lastvinkelgiveren hvis du har Xenon, og pass på kjølerpakka.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan