**Edit: Bilen vil ikke starte. HJELP!!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Wolfcry
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 11 jun 2012, 22:42
Medlemsnummer: N2647
Navn: Mikael
Bil: 2003 9-5 2,0 aut
Sted: Narvik

**Edit: Bilen vil ikke starte. HJELP!!

Legg inn av Wolfcry » 01 aug 2013, 16:25

Av en eller annen grunn har bilen min bestemt seg for at startsperren er en fin ting å ha konstant påslått og jeg kommer meg dermed ingensteds...

Var ute med bilen tidligere i dag og da funket den som den skulle (med unntak av tidligere omtalt problem), men da jeg skulle ut nå for ca en halvtime siden nektet den simpelthen å starte. Sentrallåsen fungerer som den skal og sikringen er fin. Har prøvd å koble av minuspolen på batteriet i noen minutter, men det hjalp ikke.

Hva kan dette skyldes og hvordan fikser jeg det?
Sist redigert av Wolfcry den 01 aug 2013, 22:21, redigert 1 gang totalt.

Wolfcry
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 11 jun 2012, 22:42
Medlemsnummer: N2647
Navn: Mikael
Bil: 2003 9-5 2,0 aut
Sted: Narvik

Re: Får ikke slått av startsperre. HJELP!!

Legg inn av Wolfcry » 01 aug 2013, 16:33

Eller forresten...

Symptomene er som om startsperren er på, men det MÅ jo ikke være det som er feil. :oops:

Bilen starter såvidt, men stopper igjen før den har kommet helt igang. Prøver jeg igjen umiddelbart skjer det ingenting, men venter jeg litt skjer det samme igjen.
Kan det være at bensinpumpa har tatt kveld f.eks? Prøvde å lytte etter den nå og hørte ikke noe, men har forsåvidt aldri lagt merke til noe lyd fra den før heller. Sikringen til den er også hel.

Bendikla
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 108
Registrert: 20 jan 2012, 14:52
Medlemsnummer: N2575
Navn: Bendik
Bil: 9000 2.3T 93, 99GLE 76,9-5 03
Sted: Trondheim

Re: Får ikke slått av startsperre. HJELP!!

Legg inn av Bendikla » 01 aug 2013, 20:32

Trenger ikke å være problemet, men det høres veldig likt ut som da bensinpumpa mi røyk i vinter. Prøvde å starte den et par-tre ganger. Da startet den såvidt før den stoppet igjen. Etter 3 forsøk var det helt dødt. Skal være noen tråder om det på forumet, men pumpa er iallefall innerst i bagasjerommet under gulvet/luka over hjulbrønnen. Få en annen til å krype inn og lytte mens du vrir om tenninga.
Kan jo også være releet til bensinpumpa, da er vel det enkleste om du har et rele å prøvebytte, hvis ikke så må du måle om det er spenning i kontakten til pumpa når du vrir om tenninga.

Wolfcry
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 11 jun 2012, 22:42
Medlemsnummer: N2647
Navn: Mikael
Bil: 2003 9-5 2,0 aut
Sted: Narvik

Re: Får ikke slått av startsperre. HJELP!!

Legg inn av Wolfcry » 01 aug 2013, 20:56

Har sjekket litt mer og har hvertfall funnet ut at alle sikringene er hele (målte dem for å være sikker). Har ikke noe rele å prøve med så jeg skal få en kompis til å komme å hjelpe til med å få målt spenningen på pumpen.

Men er det noe "skuddsikker" måte å finne ut om det er det ene eller det andre på?

Wolfcry
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 11 jun 2012, 22:42
Medlemsnummer: N2647
Navn: Mikael
Bil: 2003 9-5 2,0 aut
Sted: Narvik

Re: **Edit: Bilen vil ikke starte. HJELP!!

Legg inn av Wolfcry » 01 aug 2013, 22:55

Noen som vet hva normal motstand i pumpa er? Fikk målt den og fant ut at den er ca 1 ohm mellom pluss og minus.

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: **Edit: Bilen vil ikke starte. HJELP!!

Legg inn av Pål N526 » 02 aug 2013, 09:59

Går pumpa når du vrir om nøkkelen til "on"? Skal gå i ca 1 sec for å prime.
Sist redigert av Pål N526 den 02 aug 2013, 14:33, redigert 1 gang totalt.
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: **Edit: Bilen vil ikke starte. HJELP!!

Legg inn av Helge » 02 aug 2013, 11:22

Begynn med å sjekke tennplugger. Bilen min oppførte seg helt likt. Og det var pluggene.
Ellers kan du sjekke tennkassett. Bensinpumpe. Og veivakselgiveren.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Wolfcry
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 11 jun 2012, 22:42
Medlemsnummer: N2647
Navn: Mikael
Bil: 2003 9-5 2,0 aut
Sted: Narvik

Re: **Edit: Bilen vil ikke starte. HJELP!!

Legg inn av Wolfcry » 02 aug 2013, 15:37

Har nå fått feilsøkt litt.

Forsøkte anbefalt test i Haynes-manualen på bensinpumpen og fikk 7 dl på 30 sekunder. Litt under de anbefalte 9 dl, men er det nok til at bilen ikke starter i det hele tatt?

Har også forsøkt med to tennkassetter og pluggene er nye.

Så hva kan dette være?

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: **Edit: Bilen vil ikke starte. HJELP!!

Legg inn av Helge » 02 aug 2013, 17:17

Riktige plugger?
Veivakselgiver,
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Wolfcry
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 11 jun 2012, 22:42
Medlemsnummer: N2647
Navn: Mikael
Bil: 2003 9-5 2,0 aut
Sted: Narvik

Re: **Edit: Bilen vil ikke starte. HJELP!!

Legg inn av Wolfcry » 02 aug 2013, 17:51

Helge skrev:Riktige plugger?
Veivakselgiver,
NGK BCPR6-ES11

Hvor finner jeg den og hvordan sjekker jeg den?

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: **Edit: Bilen vil ikke starte. HJELP!!

Legg inn av Paradigm N558 » 02 aug 2013, 18:43

Det er rette plugger.
Se om turtallsnålen beveger på seg når du prøver å starte opp bilen.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Wolfcry
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 11 jun 2012, 22:42
Medlemsnummer: N2647
Navn: Mikael
Bil: 2003 9-5 2,0 aut
Sted: Narvik

Re: **Edit: Bilen vil ikke starte. HJELP!!

Legg inn av Wolfcry » 02 aug 2013, 18:50

Paradigm N558 skrev:Det er rette plugger.
Se om turtallsnålen beveger på seg når du prøver å starte opp bilen.
Den beveger seg ja. Ikke mye, men opp mot kanskje 500 o/min i et sekund eller så.

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: **Edit: Bilen vil ikke starte. HJELP!!

Legg inn av Paradigm N558 » 02 aug 2013, 19:07

Når du målte pumpa, så målte du bake ved å ta ut returen fra armaturet?
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Wolfcry
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 11 jun 2012, 22:42
Medlemsnummer: N2647
Navn: Mikael
Bil: 2003 9-5 2,0 aut
Sted: Narvik

Re: **Edit: Bilen vil ikke starte. HJELP!!

Legg inn av Wolfcry » 02 aug 2013, 19:09

Paradigm N558 skrev:Når du målte pumpa, så målte du bake ved å ta ut returen fra armaturet?
Nei. Målte på returen fremme i motorrommet. Var det som sto i Haynes-manualen at man skal gjøre.

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: **Edit: Bilen vil ikke starte. HJELP!!

Legg inn av Paradigm N558 » 02 aug 2013, 19:12

Okei. Men da antar man at bensintilførselen er i orden.
Luftveiene inn til motor er også i orden?
Og da er det bare en ting igjen. Tenning. Så enten har du brudd på ledningsnettet til tennkassetten, eller så har du fått ECU-havari.. antar jeg?
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Svar