Registerbytte

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
glenn72
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 354
Registrert: 16 des 2012, 16:21
Medlemsnummer: 2549
Navn: Glenn
Bil: 9-5 estate 02, saab 9000cs 93
Sted: Balsfjord

Registerbytte

Legg inn av glenn72 » 14 aug 2013, 11:01

Trenger noen som kan fortelle fremgangsmåten på å trekke ny kjede gjennom uten å ta ut motor...er kun midlertidig rep...plan om motorbytte til våren..var på verksted og snakka med de, de var inne på data og sjekket att det krevdes ettt spesialverktøy for å gjøre dette..hvor skaffer jeg det?

glenn72
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 354
Registrert: 16 des 2012, 16:21
Medlemsnummer: 2549
Navn: Glenn
Bil: 9-5 estate 02, saab 9000cs 93
Sted: Balsfjord

Re: Registerbytte

Legg inn av glenn72 » 14 aug 2013, 12:31

Går det å bare fjerne balansekjedet og dele registerkjedet og sette nytt kjede i kjedelås på det gammle og dreie rundt til det gammle er kommet ut, så fjerne det gammle fra kjedelås og koble ihop det nye?

glenn72
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 354
Registrert: 16 des 2012, 16:21
Medlemsnummer: 2549
Navn: Glenn
Bil: 9-5 estate 02, saab 9000cs 93
Sted: Balsfjord

Re: Registerbytte

Legg inn av glenn72 » 14 aug 2013, 12:56

Men er merkelig hele greia, på kald motor er det ikke antydning til rasling..men når motor blir varm og jeg gir litt gass og slipper opp høres det helt jævlig ut..

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Registerbytte

Legg inn av Ingvar N629 » 14 aug 2013, 13:16

Mål strammeren!
Ellers er framgangsmåten du nevner slik man gjør det med ny kjede om man vil ha en kjapp fiks som ikke varer så lenge, ja. 9-5 uten balansekjede er neppe noen suksess, har ikke prøvd det selv, men har hørt om de som har prøvd og jobben har da blitt gjort om igjen for å få kjedet på plass.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

glenn72
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 354
Registrert: 16 des 2012, 16:21
Medlemsnummer: 2549
Navn: Glenn
Bil: 9-5 estate 02, saab 9000cs 93
Sted: Balsfjord

Re: Registerbytte

Legg inn av glenn72 » 14 aug 2013, 13:50

Målt den nå 15,4mm...snakka med saab i tromsø og de sa att på 2,0 var det knapt merkbart...de sa 2,3 fikk mye vibrasjon men på 2,0 gikk det greit. De hadde visst gjort det på flere..dette var ment som en nødrep over vinteren, så får håpe det ikke gir så jøvlig vibrasjon..må jeg ta hensyn til noe strammer på balansekjedet? Tenker att denne kan lage trøbbel ved å plutselig miste noe å stramme mot?

glenn72
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 354
Registrert: 16 des 2012, 16:21
Medlemsnummer: 2549
Navn: Glenn
Bil: 9-5 estate 02, saab 9000cs 93
Sted: Balsfjord

Re: Registerbytte

Legg inn av glenn72 » 14 aug 2013, 14:27

Men syns det er rart att det ikke finnes antydning til rassling på kald motor, men på varm hørs det ut som tannhjulan holder på å skrelles for tagger...ser jo att strammer går helt til 18-19mm men tør ikke kjøre med det siden det slamrer så fælt på varm motor...

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Re: Registerbytte

Legg inn av saab9000aero » 14 aug 2013, 18:01

oljen er tykkere når kald vettu.
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.

Svar