Fikk ras på turboen idag da jeg skulle kjøre gutten i barnehagen. Vanvittig blårøyk ved oppstart.
Har forsvunnet ca i underkant av en liter olje iflg peilepinnen.
Så det kom litt røyk/os ifra påfyllingsrøret når jeg peilet oljen. Også har det blitt en lekkasje på simmeringen på veiva ser det ut til. Ved reg. Dekslet..
Er det veivhusvent som har gått tett plutselig av all oljen?
Noen erfaringer? Grei skuring å bytte simmering selv?
Veivhusvent ved turboras
Moderator: Moderatorer
- Mats Erik Aasegg
- 1.2 bar
- Innlegg: 257
- Registrert: 13 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 007
- Bil: 2013 Xc70 D4 Awd, 1991 Mb 250d
- Sted: sprova
Veivhusvent ved turboras
2016 Volvo Xc90 D5 Inscription
Re: Veivhusvent ved turboras
Simmeringen lekker fordi veivhusventilasjonen din er tett.
Bytt hele veivhusventilasjonen.
Ta også en liten sjekk av motoren.
Mål registeret, mål kompresjon og ta ned bunnpannen.
Bytt hele veivhusventilasjonen.
Ta også en liten sjekk av motoren.
Mål registeret, mål kompresjon og ta ned bunnpannen.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
- Mats Erik Aasegg
- 1.2 bar
- Innlegg: 257
- Registrert: 13 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 007
- Bil: 2013 Xc70 D4 Awd, 1991 Mb 250d
- Sted: sprova
Re: Veivhusvent ved turboras
Rart hvis den var/ er tett... Var i Rissa entur igår kveld, og Ingvar tok en rask sjekk av enveisventiler osv. De var i orden da.. Så bilen har kjørt kun 10 mil etter dette..
2016 Volvo Xc90 D5 Inscription
Re: Veivhusvent ved turboras
Det kan godt være noe annet.
Men det er et klassisk symptom på tett veivhusventilasjon.
Uansett så virker det som om du har trykk i motoren som du ikke bør har ha.
At det blåser ut av oljepåfyllingsrøret er heller aldri et godt tegn.
Men det er et klassisk symptom på tett veivhusventilasjon.
Uansett så virker det som om du har trykk i motoren som du ikke bør har ha.
At det blåser ut av oljepåfyllingsrøret er heller aldri et godt tegn.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12869
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Veivhusvent ved turboras
Høres ut som tett veivhusventilasjon ja, eller noe verre, jeg sjekket ikke veivhusventilasjon før trim, kun EVAP-ventiler, sensorer og tetthetskontroll av innsugssystemet. Lekkasje fra simringen og trekk i oljepåfyllingsrøret er typisk for tett veivhusventilasjon eller sprekk i stempel. Du får sjekke at veivhusventilasjonen ikke er tett, at enveisventilene til veivhusventilasjonen tetter den veien de skal tette, og ta en kompresjonstest hvis dette er i orden.
For ikke å male fanden på veggen, så er det ikke unormalt med damp fra oljepåfyllingsrøret, men om det er god trekk der så betyr det enten tett veivhusventilasjon eller stor blow-by i en sylinder. Ved tett veivhusventilasjon er det også typisk at den slurper i seg olje med god appetitt.
For ikke å male fanden på veggen, så er det ikke unormalt med damp fra oljepåfyllingsrøret, men om det er god trekk der så betyr det enten tett veivhusventilasjon eller stor blow-by i en sylinder. Ved tett veivhusventilasjon er det også typisk at den slurper i seg olje med god appetitt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Mats Erik Aasegg
- 1.2 bar
- Innlegg: 257
- Registrert: 13 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 007
- Bil: 2013 Xc70 D4 Awd, 1991 Mb 250d
- Sted: sprova
Re: Veivhusvent ved turboras
Nå var det ikke trykk jeg hadde i påfyllingsrøret, men klart motorn sugde i seg nesten 1 liter olje i de 20 sekundene den sto i gikk på tomgang...
Så ikke sikkert den greide å dra til seg avgassene nedi cobraen igjen hvis turboskovel nesten ikke gikk rundt.
Håper at alt ble bare i ulage når oljen kom inn istedet for luft.
For med tanke lekkasjen så var jo motor tett dagen før. Hadde litt anntydning til svetting på den siden. Men kun så mye at det festet skiten, ingen dråper. Og det kunne vel ha oppstått over flere år... Og den lekkasjen som var oppsto under de sekundene bilen gikk idag morgen på tomgang...
Demontert turbo hadde stooor slakke, så der var det ikke noe tvil.
Sjekket litt veivhusventilasjon nå, og den hvite ved fuelrail virker ok, mennden grå ved motorfeste er åpen begge veier.. Men den er vel også en enveisventil?
Noe annet en kan sjekke selv?
Så ikke sikkert den greide å dra til seg avgassene nedi cobraen igjen hvis turboskovel nesten ikke gikk rundt.
Håper at alt ble bare i ulage når oljen kom inn istedet for luft.
For med tanke lekkasjen så var jo motor tett dagen før. Hadde litt anntydning til svetting på den siden. Men kun så mye at det festet skiten, ingen dråper. Og det kunne vel ha oppstått over flere år... Og den lekkasjen som var oppsto under de sekundene bilen gikk idag morgen på tomgang...
Demontert turbo hadde stooor slakke, så der var det ikke noe tvil.
Sjekket litt veivhusventilasjon nå, og den hvite ved fuelrail virker ok, mennden grå ved motorfeste er åpen begge veier.. Men den er vel også en enveisventil?
Noe annet en kan sjekke selv?
2016 Volvo Xc90 D5 Inscription
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12869
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Veivhusvent ved turboras
Den grå ved motorfestet er en reduseringsventil, skal ikke stenge noen vei.
Ellers skal du ikke se bort ifra at veivhusventilasjonen ikke fungerer som den skal etter at 1 liter olje på kort tid har blitt fordelt rundt i systemet. Du har nå iallfall fått en real vaskejobb... Bytt turboen og rengjør godt, så skal du se alt er i orden etter noen mil. Men ikke kjør motoren på tomgang (eller på annet vis) med gåen turbo, lambdasondene og katalysatorene kan bli ødelagt og forbrenningskammer og plugger har ikke godt av det, dessuten løsner det ofte smådeler fra turboen som kan gjøre mye skade.
Ellers skal du ikke se bort ifra at veivhusventilasjonen ikke fungerer som den skal etter at 1 liter olje på kort tid har blitt fordelt rundt i systemet. Du har nå iallfall fått en real vaskejobb... Bytt turboen og rengjør godt, så skal du se alt er i orden etter noen mil. Men ikke kjør motoren på tomgang (eller på annet vis) med gåen turbo, lambdasondene og katalysatorene kan bli ødelagt og forbrenningskammer og plugger har ikke godt av det, dessuten løsner det ofte smådeler fra turboen som kan gjøre mye skade.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan