Ny clutch til 9000 2,3 "LTT"
Moderator: Moderatorer
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1367
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Ny clutch til 9000 2,3 "LTT"
I og med at clutchen begynner å bli litt sliten, samt at den ikke var så veeeeldig glad i litt mere moment, så er det vel på tide å få byttet clutchen.
Jeg lurer da på hvilen clutch man burden bruke når man tenker å timmer enda litt mere.. (steg 1 i dag, har liggende TD04HL-19T som skal brukes)
Hvilken clutch kjører folket her med, og hvordan er det å kjøre med i forhold til orginal clutch?
Jeg lurer da på hvilen clutch man burden bruke når man tenker å timmer enda litt mere.. (steg 1 i dag, har liggende TD04HL-19T som skal brukes)
Hvilken clutch kjører folket her med, og hvordan er det å kjøre med i forhold til orginal clutch?
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 269
- Registrert: 19 nov 2007, 23:07
- Medlemsnummer: N1870
- Navn: PerH N1870
- Bil: M91 9000 2.3t
- Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)
Re: Ny clutch til 9000 2,3 "LTT"
Jeg har nettopp skiftet på min 9000 2.3t.
Kjøpte Sachs fra PFS (Parts for Saab)
Tror vel ikke det er så mye å velge mellom. Tror det er diameteren på svinghjulet som betemmer anleggsflaten på lamellene og trykkplata.
http://www.partsforsaabs.com/default.php?cPath=86_87_91
På min bestilling fulgte nytt clutchlager med.
Jeg skiftet også slavesylinder samtidig.
Kjøpte Sachs fra PFS (Parts for Saab)
Tror vel ikke det er så mye å velge mellom. Tror det er diameteren på svinghjulet som betemmer anleggsflaten på lamellene og trykkplata.
http://www.partsforsaabs.com/default.php?cPath=86_87_91
På min bestilling fulgte nytt clutchlager med.
Jeg skiftet også slavesylinder samtidig.
M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1367
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Re: Ny clutch til 9000 2,3 "LTT"
2,3LTT har 240mm svinghjul, så har fått tak på en Aeroclutch. Blir å skifte lager og slave når jeg først er i gang!
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Ny clutch til 9000 2,3 "LTT"
Pass på at svinghjulet ditt er plant då, om ikkje kan du få deg en overraskelse og dobbelt arbeid.Atzz skrev:2,3LTT har 240mm svinghjul, så har fått tak på en Aeroclutch. Blir å skifte lager og slave når jeg først er i gang!
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1367
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Re: Ny clutch til 9000 2,3 "LTT"
Har planer om å ta ut svinghjulet og få det bearbeidet
Re: Ny clutch til 9000 2,3 "LTT"
få det frest, ikke dreidAtzz skrev:Har planer om å ta ut svinghjulet og få det bearbeidet
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1367
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Re: Ny clutch til 9000 2,3 "LTT"
Hvorfor Frest i stede for dreiet?
Re: Ny clutch til 9000 2,3 "LTT"
Fikk bare høre det hos en som driver med maskinering av motor og div. Mulig det blir glattere?
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12869
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Ny clutch til 9000 2,3
Om man dreier så blir sjærhastigheten ulik innerst og ytterst.Pål N526 skrev:Fikk bare høre det hos en som driver med maskinering av motor og div. Mulig det blir glattere?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Ny clutch til 9000 2,3 "LTT"
19t på standard aeroclutch?? Da får du ikke utnytta den snurra helt i allefall. Om du makser ut en 15t så er det nok til at aeroclutchen sliter. Om du ikke har montert enda så vurder å levere tilbake/selge den, da kan du heller kjøpe deg en Spec
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1367
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Re: Ny clutch til 9000 2,3 "LTT"
Har ikke hentet clutchen enda... Men hvordan er spec-clutchene i forhold til orginal clutch? Tenker da på igangkjøring og tyngde på pedalen o.l.
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Ny clutch til 9000 2,3 "LTT"
Så lenge du får deg en + variant så er de gode å kjøre med, de har en "hybrid-lamell" Jeg ville gått for en steg2+ da er den både kjørbar og ikke veldig langt unna orginal følelse. Tar du derimot en av modellene uten + i benevnelsen så er det rene sinterclutcher og da er det i allefall bra annerledes å kjøre med.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12869
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Ny clutch til 9000 2,3 "LTT"
Aero-clutchen tåler vel omtrent det samme på 9000 og 9-5? I så fall holder den for 450 Nm, noe som gir 350 hk ved 5500 rpm. Vil du ha mer moment, eller ha litt margin på clutchen, så kan en Spec absolutt anbefales, da gjerne en 2+ som Tor foreslår. Men ha i bakhodet at de er ekstremt vare for svinghjul som ikke er 100% plane.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1367
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Re: Ny clutch til 9000 2,3 "LTT"
Svinghjul skal planes uansett tenker jeg. Jeg tenker meg at jeg har lyst til å maxe ut 19Ten, når jeg likevel har den, så da er det vel greit å skaffe en spec-clutch da Hadde egentlig bare lyst til å vente med det av økonomiske grunner...
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Ny clutch til 9000 2,3 "LTT"
Tja, jo, de er vel ikke så ulike. Men alikevel, jeg trodde jo jeg fikk kasseras på min men da var det navet på clutchlamellen som var gått rett av, da hadde jeg makset ut en 15t ca 295 hester. Har også hørt flere med rimelig likt oppsett som har opplevd at clluchene får dramatisk kortere levetid, 50-60000 km så når trådstarter da skal ha 19t så ville i allefall jeg valgt en bedre clutch enn en orginal aeroIngvar N629 skrev:Aero-clutchen tåler vel omtrent det samme på 9000 og 9-5?
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor