Oppgradering (bilder)
Moderator: Moderatorer
- Orjan N235
- 2.0 bar
- Innlegg: 533
- Registrert: 16 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N235
- Sted: Klæbu/Trondheim
Oppgradering (bilder)
Hei alle sammen,
Julaften kom sent, men godt:
Fredag og lørdag ble min kjære bil tatt godt hånd om av gutta på Speedparts. Det var egentlig i ens ærend for å få lagt film på rutene jeg dro nedover. Det ble SunGuard PerformX 50 på framrutene og 35 rundt resten. (http://www.solfilmsgruppen.se).
Beleilig nok fikk jeg ei sprekk i frontruta mi. En stor takk til Bent som fikk tak i den eneste frontruta i landet med soting i toppen, det ble prikken på i'en .
Men det var ikke bare rutene som fikk kosmetiske oppgraderinger. Jeg hadde en demper som var helt gåen. Bestemte meg for å skifte alle demperne da bilen har rullet 103K km. Skulle egentlig ha Bilstein sport og bevare mine org. fjærer. Fristelen ble derimot for stor, og det ble Bilstein sprint og (progressive) fjærer fra H&R som senker 30mm i forhold til org. Jeg hadde sport chassi fra før så senkingen tilsvarte ca 15mm på min bil. (Sport chassi skal egentlig senke 10mm fra org. etter det jeg har forstått). Var litt redd for at denne senkingen ville bli for mye, det skal jo gå an å bruke bilen på vinteren også. Ærlig talt tror jeg ikke dette vil være noe problem, selv om jeg bor i et "snøhøl"
I tillegg var bremseskivene mine aldri skiftet, og de var mer en vel slitt. Speedparts' "SPORTBROMSKIT för gatkörning" ble løsningen. På service tidligere i uken skulle DinBil ha 3700 spenn for ferdig monterte skiver+klosser, framme. Så valget var ganske enkelt. Som ikke dette var nok måtte jeg ha nye sommerdekk-> FirstStop 225/45/17W. Tidligere i høst ble Powerflex foringer montert, så nå skulle understellet være bra for en stund framover.
Vinterføre på vei hjemmover til Trønderlag var litt nedtur da, men på bar asfalt fikk jeg følingen av hvilken oppgradering dette egentlig er: NYDELIG
En annen nedtur var litt nord for Gardemoen, i enden av en av disse trefelts rettstrekkene. Ironisk nok, akkurat da jeg på tlf overbeviste kona, som syntes det var brukt "nok pæng på den derre bila" at vedlikehold koster, blinket det i en hælv*?#s fotoboks . Nåla viste 100, det er vel 80 sone akkurat der, er det ikke???
Her er et før og etter bilde:
Tilslutt var Ole så snill å fjernet pling-pling'en som driver meg til vanvidd hver gang jeg starter. ->Ikke nå lenger
Takk til Tomas som spanderte wienerbrød og kokte kaffe på fredagen .
Interessert i å høre andres meninger/erfaringer med bilstein "sport" og "sprint"
Selv med disse oppgraderingene er motoren like fordømt orginal, gjett hva det skal spares til nå da?
Hilsen en som er meget godt fornøyd
Julaften kom sent, men godt:
Fredag og lørdag ble min kjære bil tatt godt hånd om av gutta på Speedparts. Det var egentlig i ens ærend for å få lagt film på rutene jeg dro nedover. Det ble SunGuard PerformX 50 på framrutene og 35 rundt resten. (http://www.solfilmsgruppen.se).
Beleilig nok fikk jeg ei sprekk i frontruta mi. En stor takk til Bent som fikk tak i den eneste frontruta i landet med soting i toppen, det ble prikken på i'en .
Men det var ikke bare rutene som fikk kosmetiske oppgraderinger. Jeg hadde en demper som var helt gåen. Bestemte meg for å skifte alle demperne da bilen har rullet 103K km. Skulle egentlig ha Bilstein sport og bevare mine org. fjærer. Fristelen ble derimot for stor, og det ble Bilstein sprint og (progressive) fjærer fra H&R som senker 30mm i forhold til org. Jeg hadde sport chassi fra før så senkingen tilsvarte ca 15mm på min bil. (Sport chassi skal egentlig senke 10mm fra org. etter det jeg har forstått). Var litt redd for at denne senkingen ville bli for mye, det skal jo gå an å bruke bilen på vinteren også. Ærlig talt tror jeg ikke dette vil være noe problem, selv om jeg bor i et "snøhøl"
I tillegg var bremseskivene mine aldri skiftet, og de var mer en vel slitt. Speedparts' "SPORTBROMSKIT för gatkörning" ble løsningen. På service tidligere i uken skulle DinBil ha 3700 spenn for ferdig monterte skiver+klosser, framme. Så valget var ganske enkelt. Som ikke dette var nok måtte jeg ha nye sommerdekk-> FirstStop 225/45/17W. Tidligere i høst ble Powerflex foringer montert, så nå skulle understellet være bra for en stund framover.
Vinterføre på vei hjemmover til Trønderlag var litt nedtur da, men på bar asfalt fikk jeg følingen av hvilken oppgradering dette egentlig er: NYDELIG
En annen nedtur var litt nord for Gardemoen, i enden av en av disse trefelts rettstrekkene. Ironisk nok, akkurat da jeg på tlf overbeviste kona, som syntes det var brukt "nok pæng på den derre bila" at vedlikehold koster, blinket det i en hælv*?#s fotoboks . Nåla viste 100, det er vel 80 sone akkurat der, er det ikke???
Her er et før og etter bilde:
Tilslutt var Ole så snill å fjernet pling-pling'en som driver meg til vanvidd hver gang jeg starter. ->Ikke nå lenger
Takk til Tomas som spanderte wienerbrød og kokte kaffe på fredagen .
Interessert i å høre andres meninger/erfaringer med bilstein "sport" og "sprint"
Selv med disse oppgraderingene er motoren like fordømt orginal, gjett hva det skal spares til nå da?
Hilsen en som er meget godt fornøyd
Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
- Orjan N235
- 2.0 bar
- Innlegg: 533
- Registrert: 16 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N235
- Sted: Klæbu/Trondheim
Tusen takk Rune.
Dessuten går det fint å rygge i mørket og se ut gjennom vinduet.
Dessuten går det fint å rygge i mørket og se ut gjennom vinduet.
Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 991
- Registrert: 27 okt 2004, 01:00
- Bil: Nei..
- Sted: Oslo
- Orjan N235
- 2.0 bar
- Innlegg: 533
- Registrert: 16 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N235
- Sted: Klæbu/Trondheim
Skal lakkere kalipperne svarte, naar jeg faar tid...
Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Kempefin bil Elsker de felgene
kan også anbefale Microsoft Keyboard Layout Creator så kan du lage deg både æøå på det engelske tastaturet ditt
http://www.microsoft.com/globaldev/tools/msklc.mspx
kan også anbefale Microsoft Keyboard Layout Creator så kan du lage deg både æøå på det engelske tastaturet ditt
http://www.microsoft.com/globaldev/tools/msklc.mspx
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- Stalfa
- Overload!!!
- Innlegg: 1269
- Registrert: 23 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 682
- Navn: Stian
- Bil: '03 9-5 2.3t Estate
- Sted: Oslo, Ski
Det er etter senkingen?Orjan N235 skrev:
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
- Stalfa
- Overload!!!
- Innlegg: 1269
- Registrert: 23 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 682
- Navn: Stian
- Bil: '03 9-5 2.3t Estate
- Sted: Oslo, Ski
Re: Oppgradering (bilder)
Dumt spørsmål, men med fremrutene mener du siderutene til sjåfør og passasjer?Orjan N235 skrev:Hei alle sammen,
Julaften kom sent, men godt:
Fredag og lørdag ble min kjære bil tatt godt hånd om av gutta på Speedparts. Det var egentlig i ens ærend for å få lagt film på rutene jeg dro nedover. Det ble SunGuard PerformX 50 på framrutene og 35 rundt resten.
Trodde ikke det var så poppis at man sotet dem?
Hvordan er du fornøyd med sotingen (og forsåvidt resten og) nå en stund i etterkant?
Det ble pent med sotingen. Spesielt morsomt siden min bil har samme farge. Fare for at jeg blir å kopiere.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
- Orjan N235
- 2.0 bar
- Innlegg: 533
- Registrert: 16 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N235
- Sted: Klæbu/Trondheim
Re: Oppgradering (bilder)
JA, jeg legger ikke film paa den store framruta.Stalfa skrev:
Dumt spørsmål, men med fremrutene mener du siderutene til sjåfør og passasjer?
Jaha, det vises naa knapt likevel.Stalfa skrev: Trodde ikke det var så poppis at man sotet dem?
Mulig jeg hadde valgt 20 paa bakrutene i dag, kunne godt ha vaert moerkere/mindre innsyn. 35 er ikke saa ille det heller da. Ellers er jeg fornoeyd.Stalfa skrev: Hvordan er du fornøyd med sotingen (og forsåvidt resten og) nå en stund i etterkant?
Fint da har traaden gjort sin misjon. Lette selv etter eksempler. Det siste bildet av framhjulet er etter senkinga.Stalfa skrev: Det ble pent med sotingen. Spesielt morsomt siden min bil har samme farge. Fare for at jeg blir å kopiere.
Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Bumper denne igjen.. Linken kan være et hett tips til deg slik at du kan skrive æøå med både amerikanske tastatur og egentlig alleEliah skrev:Kempefin bil Elsker de felgene
kan også anbefale Microsoft Keyboard Layout Creator så kan du lage deg både æøå på det engelske tastaturet ditt
http://www.microsoft.com/globaldev/tools/msklc.mspx
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- Orjan N235
- 2.0 bar
- Innlegg: 533
- Registrert: 16 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N235
- Sted: Klæbu/Trondheim
Vel, jeg bruker flere maskiner og jeg er ikke alene om aa bruke dem (24/7/365). Siden arbeidsspraaket er engelsk og mine kolegaer som ogsaa bruker samme keyboard/PC ikke alltid er norske boer de nok forbli slik de er. Heller ikke saa populaert med et keyboard der et annet tegn en det som staar paa knappen kommer opp. Naa skal jeg innroemme at jeg hadde en titt paa den linken du nevner, men ikke innstalert det. Om det er for irriterende aa lese ae oe og aa, saa faar en heller la vaere.
Takk for tipset likevel, kanskje jeg kan bruke det senere
Takk for tipset likevel, kanskje jeg kan bruke det senere
Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt
- Stalfa
- Overload!!!
- Innlegg: 1269
- Registrert: 23 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 682
- Navn: Stian
- Bil: '03 9-5 2.3t Estate
- Sted: Oslo, Ski
La ikke merke til at du ikke brukte norske tegn. Slik er det å være en nerd med litt fartstid.Orjan N235 skrev: Om det er for irriterende aa lese ae oe og aa, saa faar en heller la vaere.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
- Stalfa
- Overload!!!
- Innlegg: 1269
- Registrert: 23 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 682
- Navn: Stian
- Bil: '03 9-5 2.3t Estate
- Sted: Oslo, Ski
Re: Oppgradering (bilder)
For min del blir det en kombinasjon med looks og at prinsessen i baksetet ikke skal få så mye sol i øynene.Orjan N235 skrev: Mulig jeg hadde valgt 20 paa bakrutene i dag, kunne godt ha vaert moerkere/mindre innsyn. 35 er ikke saa ille det heller da. Ellers er jeg fornoeyd.
Ville du ha valgt annerledes i mitt tilfelle?
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
- Orjan N235
- 2.0 bar
- Innlegg: 533
- Registrert: 16 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N235
- Sted: Klæbu/Trondheim
Hei Stian, var ute etter samme kombinasjon som deg. Grunnen til at jeg valgte 35 var at vi har, paa vinters tid, en relativt moerk innkjoersel. I tillegg er det faktisk hu jeg deler avis med som bruker bilen mest. Saa jeg ville unngaa uhell ved rygging p.g.a. sikt. 35 ble ogsaa anbefalt av SP da den ser mer "orginal" ut. Ville heller ikke ha "harry" stemplet, men det tror jeg en unngaar om jobben blir grundig utfoert (les: montert av noen som kan det).
Du faar nesten avgjoere selv om du ville valgt annerledes. Siden bakrutene pa 9-5'en har svarte "rammer" tror jeg faktisk en moerkere film vil se bra ut. Send meg en pm med mail adr. din saa kan jeg se om jeg finner flere bilder om du er int.
Du faar nesten avgjoere selv om du ville valgt annerledes. Siden bakrutene pa 9-5'en har svarte "rammer" tror jeg faktisk en moerkere film vil se bra ut. Send meg en pm med mail adr. din saa kan jeg se om jeg finner flere bilder om du er int.
Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt