Første bil fra NEVS

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

99Turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 476
Registrert: 05 nov 2006, 19:53
Medlemsnummer: N1159
Navn: Bjørnar Bakke
Sted: Gjøvik

Første bil fra NEVS

Legg inn av 99Turbo » 18 sep 2013, 23:09

Det kan være håp............. tiden vil vise..........
http://www.saabsunited.com/2013/09/prod ... more-52203

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Re: Første bil fra NEVS

Legg inn av Stalfa » 19 sep 2013, 08:35

Håp for hva?

Sent from my GT-I9300
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

jensabo
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 194
Registrert: 10 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1746
Sted: Sykkylven

Re: Første bil fra NEVS

Legg inn av jensabo » 19 sep 2013, 10:07

Nye Saab biler kanskje....siden det var det linken var til...

Spennende å se hvordan disse blir seende ut når de kommer. Og ikke minst hva som er under huven!
78 Saab 99 turbo

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Re: Første bil fra NEVS

Legg inn av Stalfa » 19 sep 2013, 11:16

Begynner ikke 9-3'en og bli gammel? Klarer den å konkurrere mot det som finnes i den klassen i dag?
Tiden har ikke stått stille siden siste Saab ble produsert.

Det hadde vært mer interessant om det var en NG 9-5 som rullet ut av samlebåndet. Men det har vel sine årsaker til at det ikke er tilfelle.


\\Stian
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Første bil fra NEVS

Legg inn av TiaZzz » 19 sep 2013, 12:22

Det argumentet med at 9-3en er gammel nevnes hele tiden, men hva legger man i det? At kjøpere kan stikke fordi de ikke vil ha noe gammelt er et poeng, men hva, rent byggteknisk, er foreldet med NG9-3?

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Re: Første bil fra NEVS

Legg inn av Stalfa » 19 sep 2013, 14:35

Nok til at den nok faller igjennom i konkurransen i sin klasse.
Sikkert kommet tredve nye tbf'er som standard siden forrige 9-3 ble produsert.
Tbf'er selger.

Sent from my GT-I9300
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Første bil fra NEVS

Legg inn av EdHunter N815 » 19 sep 2013, 15:15

Stalfa skrev:Nok til at den nok faller igjennom i konkurransen i sin klasse.
Sikkert kommet tredve nye tbf'er som standard siden forrige 9-3 ble produsert.
Tbf'er selger.

Sent from my GT-I9300
Det spørs akkurat hvor den havner i pris det, er den priset under konkurrentene vil den stille i en helt egen klasse selv med tanke på alderen. Jeg tror målet med dette er å vise at Saab fremdeles kan produsere biler, ikke å selge med fortjeneste. Jo lenger de er ute av markedet, jo hardere er det å komme seg inn igjen etterpå. Jeg ser på dette som en "oppvarmingsfase" til de kommer med en mer salgbar bil.

Samtidig skal man ikke glemme at NEVS har hatt svært lave kostnader relatert til utvikling, sammenlignet med om de hadde gått for å begynne fra bunn på ny platform. De kjøpte mer eller mindre en "nøkkelklar" modell, så du skal ikke se bort i fra at de kan gå i null selv om de priser den godt under konkurrentene.

Dessuten betyr ikke likt utseende på karosseri at de ikke har kommet med forandringer under skallet. Vi vet jo at alle GM-eide patenter er borte, så jeg vil tro vi ser betydelige endringer både under panseret og innvendig. Å kaste på noen tbf'er i farten vil ikke ha kostet så mye ekstra, dette er stort sett snakk om ekstrautstyr uansett.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Re: Første bil fra NEVS

Legg inn av Stalfa » 19 sep 2013, 20:26

Det hadde jo vært morsomt om de hadde fått det til.

En NG9-5 stasjonsvogns med en moderne motor og bmw-kjøreegenskaper hadde gjort seg. Men da må de senke prisen 20% i forhold til sist de ble produsert.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Første bil fra NEVS

Legg inn av EdHunter N815 » 19 sep 2013, 23:02

Stalfa skrev:Det hadde jo vært morsomt om de hadde fått det til.

En NG9-5 stasjonsvogns med en moderne motor og bmw-kjøreegenskaper hadde gjort seg. Men da må de senke prisen 20% i forhold til sist de ble produsert.
Jeg tror det er mulig, men jeg tror det hele står og faller på at de klarer å treffe et marked med elbil-utgaven. Se bare på Tesla, de har kommet over kneiken og gjør det ganske godt. Om NEVS klarer å gjøre det samme med en 9-3 stasjonsvogn i en prisklasse godt under Tesla Model S så tror jeg de har en mulighet. Der vil de i realiteten ikke ha noen konkurrenter, men det forutsetter så klart at den får en brukbar batteripakke og akseptabel kjørelengde...

Noen videre produksjon av ng9-5 kommer aldri til å skje, platformen ng9-5 ble bygget på eies fremdeles av GM.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Re: Første bil fra NEVS

Legg inn av Stalfa » 20 sep 2013, 06:07

EdHunter N815 skrev: Jeg tror det er mulig, men jeg tror det hele står og faller på at de klarer å treffe et marked med elbil-utgaven. Se bare på Tesla, de har kommet over kneiken og gjør det ganske godt. Om NEVS klarer å gjøre det samme med en 9-3 stasjonsvogn i en prisklasse godt under Tesla Model S så tror jeg de har en mulighet. Der vil de i realiteten ikke ha noen konkurrenter, men det forutsetter så klart at den får en brukbar batteripakke og akseptabel kjørelengde...
Det er en grunn til at Tesla har dobbelt rekkevidde enn sine konkurrenter. Og Tesla er jo en Bmw M5 på sponset av staten, både i utseende og interiør. Imponerende om nevs klarer der.
EdHunter N815 skrev:Noen videre produksjon av ng9-5 kommer aldri til å skje, platformen ng9-5 ble bygget på eies fremdeles av GM.
Man bare trøste seg med de bilene man har, også innse at Saab føyer seg inn i den lange rekken av døde bilmerker. Det gjør iallefall jeg.

\\Stian.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Re: Første bil fra NEVS

Legg inn av Jørgen N237 » 20 sep 2013, 07:17

Makan til pessimisme. Først og fremst skal vi være glad for at det igjen skapes industriarbeidsplasser i Trollhättan, neste på listen er at det er gledelig at saab igjen er i produksjon. Om denne bilen er priset rett, i forhold til de rette konkurrentene, kan dette bli en hit, både med bensin, diesel og eldrift. Vi aner ikke (ikke jeg ihvertfall) noe om hva som bor i denen bilen. Den kan ha innkjøpt alt vi vil ha og vel så det, den kan ha en fantastisk motor (en motor fra BMW kan være med å øke salget i seg selv..). En el-stasjonsvogn med brukbar batteritid og fornuftig pris vil nok kunne bli en bestselger, om den kommer snart! Ikke minst kan en utfordring bli å få disse bilene inn hos forhandlere verden rundt..

Jeg har forsiktig troen.
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Første bil fra NEVS

Legg inn av TiaZzz » 20 sep 2013, 08:18

Et SAAB eid av NEVS er strengt tatt mere SAAB enn SAAB var under GM. Nå står NEVS fritt til å lage biler fra bunnen av, gjennom samarbeid med andre som SAAB gjorde før de ble kjøpt av GM, eller ved å lage noe selv. Ingen gammel Ascona-bakaksel eller noe slikt som blir tvunget på NEVS. Jeg ser ikke helt hvorfor SAAB er borte bare fordi NEVS nå eier dem, med mindre man påstår at i det man skifter eiere så er bilmerket dødt. Da lever vel ytterst få av dagens bilmerker. Siden det er utvikling innen bilindustrien så får man aldri en ny NEVS SAAB i form av en 99turbo. En NEVS SAAB vil alltid være anderledes enn en GM SAAB eller SAAB da de var selvstendige ene og alene pga. u7tvikling i teknikk og design.

Dette med TBF (hvis man mener det samme som TLA?) så er det bare tull. Man kan sette seg ned og lage femti slike på en time. Det betyr lite til ingenting så lenge de ikke er tungt markedført. Siden bilindustrien ikke samarbeider om å standardisere en drøss av disse så er de bare fluff. Chassis har ikke utviklet seg stort på de årene NG9-3 har levd og det meste andre kan retrofittes.

Jeg har et håp om at NEVS satser på å vri SAAB til å være litt sært igjen, i positiv forstand, men det spørs hvor langt de tar den. Vrir de produksjonen til å lage generelle folkefraktere så vil nok merket dø ut for min del. Akkurat det tror jeg ikke gitt presentasjonen holdt på festivalen. Det virker som de vil dyrke det spesielle og tekniske som mange forbinder med SAAB.

zero900t
Overload!!!
Innlegg: 1919
Registrert: 21 mar 2006, 16:03
Medlemsnummer: N645
Navn: Halvard
Bil: 93 / OG900
Sted: Oslo

Re: Første bil fra NEVS

Legg inn av zero900t » 20 sep 2013, 09:48

Jørgen N237 skrev:Makan til pessimisme. Først og fremst skal vi være glad for at det igjen skapes industriarbeidsplasser i Trollhättan, neste på listen er at det er gledelig at saab igjen er i produksjon. Om denne bilen er priset rett, i forhold til de rette konkurrentene, kan dette bli en hit, både med bensin, diesel og eldrift. Vi aner ikke (ikke jeg ihvertfall) noe om hva som bor i denen bilen. Den kan ha innkjøpt alt vi vil ha og vel så det, den kan ha en fantastisk motor (en motor fra BMW kan være med å øke salget i seg selv..). En el-stasjonsvogn med brukbar batteritid og fornuftig pris vil nok kunne bli en bestselger, om den kommer snart! Ikke minst kan en utfordring bli å få disse bilene inn hos forhandlere verden rundt..

Jeg har forsiktig troen.
Helt enig, har trua på dette. :woot:
08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896


Saab er en sykdom man aldri blir kvitt ;)

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Re: Første bil fra NEVS

Legg inn av Stalfa » 20 sep 2013, 09:59

zero900t skrev:Helt enig, har trua på dette. :woot:
Det er jo bra.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Brukeravatar
wanvik
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 248
Registrert: 07 jun 2011, 12:45
Medlemsnummer: N2189
Bil: '07 9-5 2.0t Biopower Estate
Sted: Trondheim

Re: Første bil fra NEVS

Legg inn av wanvik » 20 sep 2013, 20:52

Dette er sikkert et dumt spørsmål, men jeg spør likevel...
Det nevnes ofte Saab, men har NEVS rettigheter til å bruke SAAB-navnet, eller vil bilene hete noe helt annet fremover?

Svar