Første bil fra NEVS
Moderator: Moderatorer
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 476
- Registrert: 05 nov 2006, 19:53
- Medlemsnummer: N1159
- Navn: Bjørnar Bakke
- Sted: Gjøvik
Første bil fra NEVS
Det kan være håp............. tiden vil vise..........
http://www.saabsunited.com/2013/09/prod ... more-52203
http://www.saabsunited.com/2013/09/prod ... more-52203
- Stalfa
- Overload!!!
- Innlegg: 1269
- Registrert: 23 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 682
- Navn: Stian
- Bil: '03 9-5 2.3t Estate
- Sted: Oslo, Ski
Re: Første bil fra NEVS
Håp for hva?
Sent from my GT-I9300
Sent from my GT-I9300
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
Re: Første bil fra NEVS
Nye Saab biler kanskje....siden det var det linken var til...
Spennende å se hvordan disse blir seende ut når de kommer. Og ikke minst hva som er under huven!
Spennende å se hvordan disse blir seende ut når de kommer. Og ikke minst hva som er under huven!
78 Saab 99 turbo
- Stalfa
- Overload!!!
- Innlegg: 1269
- Registrert: 23 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 682
- Navn: Stian
- Bil: '03 9-5 2.3t Estate
- Sted: Oslo, Ski
Re: Første bil fra NEVS
Begynner ikke 9-3'en og bli gammel? Klarer den å konkurrere mot det som finnes i den klassen i dag?
Tiden har ikke stått stille siden siste Saab ble produsert.
Det hadde vært mer interessant om det var en NG 9-5 som rullet ut av samlebåndet. Men det har vel sine årsaker til at det ikke er tilfelle.
\\Stian
Tiden har ikke stått stille siden siste Saab ble produsert.
Det hadde vært mer interessant om det var en NG 9-5 som rullet ut av samlebåndet. Men det har vel sine årsaker til at det ikke er tilfelle.
\\Stian
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
- TiaZzz
- Overload!!!
- Innlegg: 1705
- Registrert: 18 mai 2012, 21:43
- Medlemsnummer: N2392
- Navn: Mathias Meisfjordskar
- Bil: MY05 9-5
- Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus
Re: Første bil fra NEVS
Det argumentet med at 9-3en er gammel nevnes hele tiden, men hva legger man i det? At kjøpere kan stikke fordi de ikke vil ha noe gammelt er et poeng, men hva, rent byggteknisk, er foreldet med NG9-3?
- Stalfa
- Overload!!!
- Innlegg: 1269
- Registrert: 23 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 682
- Navn: Stian
- Bil: '03 9-5 2.3t Estate
- Sted: Oslo, Ski
Re: Første bil fra NEVS
Nok til at den nok faller igjennom i konkurransen i sin klasse.
Sikkert kommet tredve nye tbf'er som standard siden forrige 9-3 ble produsert.
Tbf'er selger.
Sent from my GT-I9300
Sikkert kommet tredve nye tbf'er som standard siden forrige 9-3 ble produsert.
Tbf'er selger.
Sent from my GT-I9300
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Første bil fra NEVS
Det spørs akkurat hvor den havner i pris det, er den priset under konkurrentene vil den stille i en helt egen klasse selv med tanke på alderen. Jeg tror målet med dette er å vise at Saab fremdeles kan produsere biler, ikke å selge med fortjeneste. Jo lenger de er ute av markedet, jo hardere er det å komme seg inn igjen etterpå. Jeg ser på dette som en "oppvarmingsfase" til de kommer med en mer salgbar bil.Stalfa skrev:Nok til at den nok faller igjennom i konkurransen i sin klasse.
Sikkert kommet tredve nye tbf'er som standard siden forrige 9-3 ble produsert.
Tbf'er selger.
Sent from my GT-I9300
Samtidig skal man ikke glemme at NEVS har hatt svært lave kostnader relatert til utvikling, sammenlignet med om de hadde gått for å begynne fra bunn på ny platform. De kjøpte mer eller mindre en "nøkkelklar" modell, så du skal ikke se bort i fra at de kan gå i null selv om de priser den godt under konkurrentene.
Dessuten betyr ikke likt utseende på karosseri at de ikke har kommet med forandringer under skallet. Vi vet jo at alle GM-eide patenter er borte, så jeg vil tro vi ser betydelige endringer både under panseret og innvendig. Å kaste på noen tbf'er i farten vil ikke ha kostet så mye ekstra, dette er stort sett snakk om ekstrautstyr uansett.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Stalfa
- Overload!!!
- Innlegg: 1269
- Registrert: 23 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 682
- Navn: Stian
- Bil: '03 9-5 2.3t Estate
- Sted: Oslo, Ski
Re: Første bil fra NEVS
Det hadde jo vært morsomt om de hadde fått det til.
En NG9-5 stasjonsvogns med en moderne motor og bmw-kjøreegenskaper hadde gjort seg. Men da må de senke prisen 20% i forhold til sist de ble produsert.
En NG9-5 stasjonsvogns med en moderne motor og bmw-kjøreegenskaper hadde gjort seg. Men da må de senke prisen 20% i forhold til sist de ble produsert.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Første bil fra NEVS
Jeg tror det er mulig, men jeg tror det hele står og faller på at de klarer å treffe et marked med elbil-utgaven. Se bare på Tesla, de har kommet over kneiken og gjør det ganske godt. Om NEVS klarer å gjøre det samme med en 9-3 stasjonsvogn i en prisklasse godt under Tesla Model S så tror jeg de har en mulighet. Der vil de i realiteten ikke ha noen konkurrenter, men det forutsetter så klart at den får en brukbar batteripakke og akseptabel kjørelengde...Stalfa skrev:Det hadde jo vært morsomt om de hadde fått det til.
En NG9-5 stasjonsvogns med en moderne motor og bmw-kjøreegenskaper hadde gjort seg. Men da må de senke prisen 20% i forhold til sist de ble produsert.
Noen videre produksjon av ng9-5 kommer aldri til å skje, platformen ng9-5 ble bygget på eies fremdeles av GM.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Stalfa
- Overload!!!
- Innlegg: 1269
- Registrert: 23 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 682
- Navn: Stian
- Bil: '03 9-5 2.3t Estate
- Sted: Oslo, Ski
Re: Første bil fra NEVS
Det er en grunn til at Tesla har dobbelt rekkevidde enn sine konkurrenter. Og Tesla er jo en Bmw M5 på sponset av staten, både i utseende og interiør. Imponerende om nevs klarer der.EdHunter N815 skrev: Jeg tror det er mulig, men jeg tror det hele står og faller på at de klarer å treffe et marked med elbil-utgaven. Se bare på Tesla, de har kommet over kneiken og gjør det ganske godt. Om NEVS klarer å gjøre det samme med en 9-3 stasjonsvogn i en prisklasse godt under Tesla Model S så tror jeg de har en mulighet. Der vil de i realiteten ikke ha noen konkurrenter, men det forutsetter så klart at den får en brukbar batteripakke og akseptabel kjørelengde...
Man bare trøste seg med de bilene man har, også innse at Saab føyer seg inn i den lange rekken av døde bilmerker. Det gjør iallefall jeg.EdHunter N815 skrev:Noen videre produksjon av ng9-5 kommer aldri til å skje, platformen ng9-5 ble bygget på eies fremdeles av GM.
\\Stian.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Re: Første bil fra NEVS
Makan til pessimisme. Først og fremst skal vi være glad for at det igjen skapes industriarbeidsplasser i Trollhättan, neste på listen er at det er gledelig at saab igjen er i produksjon. Om denne bilen er priset rett, i forhold til de rette konkurrentene, kan dette bli en hit, både med bensin, diesel og eldrift. Vi aner ikke (ikke jeg ihvertfall) noe om hva som bor i denen bilen. Den kan ha innkjøpt alt vi vil ha og vel så det, den kan ha en fantastisk motor (en motor fra BMW kan være med å øke salget i seg selv..). En el-stasjonsvogn med brukbar batteritid og fornuftig pris vil nok kunne bli en bestselger, om den kommer snart! Ikke minst kan en utfordring bli å få disse bilene inn hos forhandlere verden rundt..
Jeg har forsiktig troen.
Jeg har forsiktig troen.
Styrer med DAB og AUX
- TiaZzz
- Overload!!!
- Innlegg: 1705
- Registrert: 18 mai 2012, 21:43
- Medlemsnummer: N2392
- Navn: Mathias Meisfjordskar
- Bil: MY05 9-5
- Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus
Re: Første bil fra NEVS
Et SAAB eid av NEVS er strengt tatt mere SAAB enn SAAB var under GM. Nå står NEVS fritt til å lage biler fra bunnen av, gjennom samarbeid med andre som SAAB gjorde før de ble kjøpt av GM, eller ved å lage noe selv. Ingen gammel Ascona-bakaksel eller noe slikt som blir tvunget på NEVS. Jeg ser ikke helt hvorfor SAAB er borte bare fordi NEVS nå eier dem, med mindre man påstår at i det man skifter eiere så er bilmerket dødt. Da lever vel ytterst få av dagens bilmerker. Siden det er utvikling innen bilindustrien så får man aldri en ny NEVS SAAB i form av en 99turbo. En NEVS SAAB vil alltid være anderledes enn en GM SAAB eller SAAB da de var selvstendige ene og alene pga. u7tvikling i teknikk og design.
Dette med TBF (hvis man mener det samme som TLA?) så er det bare tull. Man kan sette seg ned og lage femti slike på en time. Det betyr lite til ingenting så lenge de ikke er tungt markedført. Siden bilindustrien ikke samarbeider om å standardisere en drøss av disse så er de bare fluff. Chassis har ikke utviklet seg stort på de årene NG9-3 har levd og det meste andre kan retrofittes.
Jeg har et håp om at NEVS satser på å vri SAAB til å være litt sært igjen, i positiv forstand, men det spørs hvor langt de tar den. Vrir de produksjonen til å lage generelle folkefraktere så vil nok merket dø ut for min del. Akkurat det tror jeg ikke gitt presentasjonen holdt på festivalen. Det virker som de vil dyrke det spesielle og tekniske som mange forbinder med SAAB.
Dette med TBF (hvis man mener det samme som TLA?) så er det bare tull. Man kan sette seg ned og lage femti slike på en time. Det betyr lite til ingenting så lenge de ikke er tungt markedført. Siden bilindustrien ikke samarbeider om å standardisere en drøss av disse så er de bare fluff. Chassis har ikke utviklet seg stort på de årene NG9-3 har levd og det meste andre kan retrofittes.
Jeg har et håp om at NEVS satser på å vri SAAB til å være litt sært igjen, i positiv forstand, men det spørs hvor langt de tar den. Vrir de produksjonen til å lage generelle folkefraktere så vil nok merket dø ut for min del. Akkurat det tror jeg ikke gitt presentasjonen holdt på festivalen. Det virker som de vil dyrke det spesielle og tekniske som mange forbinder med SAAB.
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1919
- Registrert: 21 mar 2006, 16:03
- Medlemsnummer: N645
- Navn: Halvard
- Bil: 93 / OG900
- Sted: Oslo
Re: Første bil fra NEVS
Helt enig, har trua på dette.Jørgen N237 skrev:Makan til pessimisme. Først og fremst skal vi være glad for at det igjen skapes industriarbeidsplasser i Trollhättan, neste på listen er at det er gledelig at saab igjen er i produksjon. Om denne bilen er priset rett, i forhold til de rette konkurrentene, kan dette bli en hit, både med bensin, diesel og eldrift. Vi aner ikke (ikke jeg ihvertfall) noe om hva som bor i denen bilen. Den kan ha innkjøpt alt vi vil ha og vel så det, den kan ha en fantastisk motor (en motor fra BMW kan være med å øke salget i seg selv..). En el-stasjonsvogn med brukbar batteritid og fornuftig pris vil nok kunne bli en bestselger, om den kommer snart! Ikke minst kan en utfordring bli å få disse bilene inn hos forhandlere verden rundt..
Jeg har forsiktig troen.
08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896
Saab er en sykdom man aldri blir kvitt
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896
Saab er en sykdom man aldri blir kvitt
- Stalfa
- Overload!!!
- Innlegg: 1269
- Registrert: 23 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 682
- Navn: Stian
- Bil: '03 9-5 2.3t Estate
- Sted: Oslo, Ski
Re: Første bil fra NEVS
Det er jo bra.zero900t skrev:Helt enig, har trua på dette.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
- wanvik
- 1.2 bar
- Innlegg: 248
- Registrert: 07 jun 2011, 12:45
- Medlemsnummer: N2189
- Bil: '07 9-5 2.0t Biopower Estate
- Sted: Trondheim
Re: Første bil fra NEVS
Dette er sikkert et dumt spørsmål, men jeg spør likevel...
Det nevnes ofte Saab, men har NEVS rettigheter til å bruke SAAB-navnet, eller vil bilene hete noe helt annet fremover?
Det nevnes ofte Saab, men har NEVS rettigheter til å bruke SAAB-navnet, eller vil bilene hete noe helt annet fremover?