*Klank-Klunk* Subframe?

Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

*Klank-Klunk* Subframe?

Legg inn av Stalfa » 29 jul 2013, 10:46

Jeg har noen klank-klunk lyder i fra fremvognen.

Hadde den inne til en sjekk før ferien, og verkstedes hørte også lyden men kunne ikke finne annet enn at noen foringer var begynt å bli dårlige.
Det var da foringene for "hoved-bruen/rammen" eller noe slikt.

Måtte muligens ha løs motoren for å fikse det. Kunne hende de klarte det uten å løsne motoren ved å bruke et spesialverktøy.

Snakker man da mest sansynligvis om "subframen" ref. http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 6-208.html ?

Og har det noe for seg med polyurathain foringer der, vil jeg merke noen forskjell eventuelt hvilken?
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Brukeravatar
henrik
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 370
Registrert: 08 okt 2005, 16:43
Sted: Bodø

Re: *Klank-Klunk* Subframe?

Legg inn av henrik » 29 jul 2013, 10:56

Prøv og kjenn forskjellen;) blir etter min mening mye bedre. Mye. Litt småtaskete med de bakerste to men eller ok byttejobb for en hobbymekaniker.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert :-(
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: *Klank-Klunk* Subframe?

Legg inn av na_X » 29 jul 2013, 22:03

Polyforingene er litt hardere og varer lengre!
Bare å få det bytta med en gang, det blir ikke bedre av seg selv på ramma der. :)
Bytt med det samme de foringene bak, så slipper man å sette bort bilen så mye mer pga. foringene på 9-5n.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Re: *Klank-Klunk* Subframe?

Legg inn av Stalfa » 30 jul 2013, 07:04

na_X skrev:Bytt med det samme de foringene bak, så slipper man å sette bort bilen så mye mer pga. foringene på 9-5n.
De fleste andre foringene er polyurethane.

Får sjekke med verkstedet om de vil bruke polyurethane foringer. :)
Har ikke anledning til å gjøre jobben selv.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Re: *Klank-Klunk* Subframe?

Legg inn av Stalfa » 31 jul 2013, 23:11

Hva er "normal" time-estimat for en slik jobb dersom man ber et verksted om et tilbud?
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Ove N
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 402
Registrert: 23 jun 2006, 18:19
Medlemsnummer: N1840
Navn: Ove Nerhus
Bil: 9-5 03, 9-3 SC 08, 9-3 Viggen
Sted: Sandnes

Re: *Klank-Klunk* Subframe?

Legg inn av Ove N » 02 aug 2013, 08:42

Stalfa skrev:Hva er "normal" time-estimat for en slik jobb dersom man ber et verksted om et tilbud?

Det gikk en kveld og vi passerte vel midnatt. Vi byttet da bremserør bak høyre side, og byttet alle foringer slike du linker til.
Da var det også kaffe under hele seansen..
Kjekt med løftebukk
Bilde

og motorløfter
Bilde

og foringsutpresserverktøy
Bilde

Og det viktigeste av alt, de lyder som var der forsvant :woot:
MY03 9⁵ Vector 2.0t Hirsch Estate Manuell m/Aero fangere/skjørt fra MY05, SAS stag forran/bak, Powerflex på understell
2008 9³ 150hk TID SportCombi
M00 9-3 Viggen Blå 3-Dørs og Sort 5-Dørs
M94 Saab 900 SE 2,0 Turbo 3-Dørs T5 "Hvit Viggen look"
M84 OG900 Aero Sort
x [Solgt] M96 Saab 900 S 2,0i 3-Dørs 131HK
x [Solgt] Saab 99GL 2.0 '76

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Re: *Klank-Klunk* Subframe?

Legg inn av Stalfa » 02 aug 2013, 09:04

Mr. Nesevis. [-X

Jeg velger å bruke garasjetiden på kosebilen.
Bilde
Ove N skrev: Og det viktigeste av alt, de lyder som var der forsvant :woot:
Kjekt.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Ove N
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 402
Registrert: 23 jun 2006, 18:19
Medlemsnummer: N1840
Navn: Ove Nerhus
Bil: 9-5 03, 9-3 SC 08, 9-3 Viggen
Sted: Sandnes

..bruke garasjetiden på kosebilen.

Legg inn av Ove N » 02 aug 2013, 09:50

Støtter deg masse der ja..
Men det kommer jo en vinter, da kommerr vel 9-5 ibruk igjen :idea:
MY03 9⁵ Vector 2.0t Hirsch Estate Manuell m/Aero fangere/skjørt fra MY05, SAS stag forran/bak, Powerflex på understell
2008 9³ 150hk TID SportCombi
M00 9-3 Viggen Blå 3-Dørs og Sort 5-Dørs
M94 Saab 900 SE 2,0 Turbo 3-Dørs T5 "Hvit Viggen look"
M84 OG900 Aero Sort
x [Solgt] M96 Saab 900 S 2,0i 3-Dørs 131HK
x [Solgt] Saab 99GL 2.0 '76

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: *Klank-Klunk* Subframe?

Legg inn av doo-kie » 02 aug 2013, 22:44

Stalfa skrev:Hva er "normal" time-estimat for en slik jobb dersom man ber et verksted om et tilbud?
Jeg og paul byttet på begge stasjonsvognene våre i sommer, vi brukte 3 timer til sammen, og da byttet vi luft og bensinfilter på på hannes samtidig når den sto på bukken.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: *Klank-Klunk* Subframe?

Legg inn av TiaZzz » 29 sep 2013, 21:22

Drar opp igjen denne istedet for å starte en ny.

Forsøkte å senke subframen på bare en side slik som står beskrevet i dokumentasjonen fra Powerflex. Løsnet ene siden og skrudde ut skruene på andre siden med jekk under. Jeg klarte kun å senke den siden en liten tomme før det butter og det er langt fra nok til å få inn noe pressverktøy eller Powerflex-foringen inn. Jeg demonterte braketten til radiator og IC samt stabstaget for å se om det kunne være de, men jeg antar det er bakre motorfestet.

Feiga ut videre demontering da foringene egentlig var ganske ferske og fine. Hva har dere andre gjort som ikke plukket ned hele subframen?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: *Klank-Klunk* Subframe?

Legg inn av Ingvar N629 » 29 sep 2013, 21:35

Henger kanskje i rattstammen? Løsnes fra fotbrønnen, en skrue med 13mm hode, pass på at ikke nederste del av rattstammen glir av, det er viktig.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: *Klank-Klunk* Subframe?

Legg inn av TiaZzz » 29 sep 2013, 21:50

Glemte å nevne det, jeg løsnet satsen som rattstammen ender i fra subframen, men det hjalp ikke noe særlig. Bolten er ganske lang så det burde gi en tomme ekstra. Nå kan det være at jeg glemte å løsne motsatt siden når jeg tenker etter. #-o

Du tror det kan være synderen, Ingvar? Altså at motorfestet var en blindvei? I så fall er det en smal sak å løsne hele skiten fra subframen for å la den slippe lenger ned.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: *Klank-Klunk* Subframe?

Legg inn av Ingvar N629 » 29 sep 2013, 21:56

Bakre motorfeste må også løsnes, men det er én 16mm mutter fra oversiden, så det går fort. Trenger god forlenger og et ledd kan være kjekt. Pass på servorøret på høyre side og løsne staget til lastvinkelgiveren hvis du har Xenon, og pass på kjølerpakka.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar