Gule Koni har kapitulert...gå for Bilstein B6 eller B8

Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 529
Registrert: 15 mar 2007, 23:28
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

Gule Koni har kapitulert...gå for Bilstein B6 eller B8

Legg inn av Dopus » 01 okt 2013, 14:40

Har nå hatt Gule Koni med Lesjofors senkesett på 9-5 i 6 år..Dem tok kvelden i går da jeg skulle rygge ut av gården. Fjærskålen på demperen var så korrodert av rust at den til slutt løsnet fra sveisene i demperen. Har skaffet med en billig biltema demper som en midlertidlig erstatning inntil jeg får handlet noe nytt.

Det blir ikke KONI på nytt, da jeg er nok så skuffet over hvor lite av norsk vinter og salt dem har tålt. Frister litt med Bilstein B6 og B8, men hvordan er disse i hardhet i forhold til Gule koni justert til medium (midt i mellom min og max). Har prøvd å lese litt på nettet og mange mener at b8 kan være litt harde....men det spørrs jo hva dem sammenligner med. Er det B8 som er nærmest mine gamle koni yellow eller er det B6??

Lurter på her om det er noen som har erfaring med både Bilstein og Koni, og kan dele sine erfaringer med meg!
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Gule Koni har kapitulert...gå for Bilstein B6 eller B8

Legg inn av TiaZzz » 01 okt 2013, 15:04

Har jeg forstått det riktig så er B6 og 8 ca. like i hardhet, men B8 er for senket bil og har mindre vandring enn B6 (noe som gjør dem noe hardere i og med at de ikke kan vandre så langt). Har du senk på bilen? Mener å huske at Aero/Sportsunderstell passer best med B6, mens H&R o.l. er B8.

Fritt tatt fra minnet og kan være riv ruskende.

Brukeravatar
Neteland
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 505
Registrert: 26 jan 2012, 10:24
Medlemsnummer: N2538
Bil: 997 Turbo
Sted: Bergen

Re: Gule Koni har kapitulert...gå for Bilstein B6 eller B8

Legg inn av Neteland » 01 okt 2013, 18:15

A range of Bilstein uprated and performance shock absorbers for the Saab 9-5 1998 onwards to suit almost any requirement.

Bilstein B4: A high quality OE replacement damper at a great price, why pay genuine Saab prices!

Bilstein B6: An uprated sports damper for drivers who do not wish to lower their car and want to maintain a standard ride height.

Bilstein B8: An uprated Sports damper aimed at drivers who wish to use in combination with lowering springs.

Så med senkefjærer blir det B8 som er rett.

http://www.partsforsaabs.com/default.ph ... 25_154_159
Evt. Neobrothers.

Brukeravatar
2strksm
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 167
Registrert: 27 mar 2007, 19:04
Medlemsnummer: 990
Sted: Askøy

Re: Gule Koni har kapitulert...gå for Bilstein B6 eller B8

Legg inn av 2strksm » 01 okt 2013, 20:05

Ingen erfaring, men har du vurdert KONI FSD? Har ikke sett noe annet enn skryt om disse.

http://www.larkspeed.com/index.pl?a=i&p ... -Absorbers
MY07 9-5 2.0t Hirsch
1961 Vespa GL
2002 Husqvarna LT151

Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 529
Registrert: 15 mar 2007, 23:28
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

Re: Gule Koni har kapitulert...gå for Bilstein B6 eller B8

Legg inn av Dopus » 01 okt 2013, 21:45

Etter det jeg har skjønnt er ikke Koni FSD laget for senkefjærer....som jeg har på min bil.
Har også lest om folk som har skiftet 3 sett dempere på garanti på 3 år...på grunn av lekkasjer o.l

Når jeg ser hvordan mine Gule koni har rustet så begynner jeg å tvile litt på kvaliteten til Koni, og ønkser derfor å heller gå for Bilstein.

Blir vel til at jeg kjøper et ferdig sett med samme type fjærer som jeg har nå, lesjofors, ( har det jo i vognkortet) Og får bilstein til en ok pris hos partsforsaabs. alternativt kun dempere hvis det blir rimligere.

Ser at settene inneholder b8...Hvordan er disse i hardhet i forhold til gule koni på medium setting.

Anngående koni demperene. Hele fjærskåla var rustet av...og metallet var som kjeks og kunne brekkes i biter. Frykter at andre siden er like nærme katastrofe. Har satt inn en billig biltema demper inntill jeg får bestillt meg nytt sett. Liten prisforskjell for med og uten fjærer. Så da blir det vel Bilstein B8 og lesjofors tenker jeg, Hvis ingen har noen motsigelser :D

Til dere som kjører på bilstein....hvor harde er dem egentlig...har lest et par omtaler på noen amerikanske forum, og en del syter med at dem synes dem er for harde...men det er vel avhengig av hva dem har kjørt på før.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Gule Koni har kapitulert...gå for Bilstein B6 eller B8

Legg inn av Ingvar N629 » 01 okt 2013, 22:20

Både B6 og B8 er hardere enn Koni. Monterte du offeranoden fra originaldemperne da du satte på Koniene? Det er en ring som ligger mellom fjær og fjærskål. Uten denne blir det rust, uansett merke på demperne.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 529
Registrert: 15 mar 2007, 23:28
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

Re: Gule Koni har kapitulert...gå for Bilstein B6 eller B8

Legg inn av Dopus » 01 okt 2013, 22:55

Hmm Det vet jeg faktisk ikke. Klarer ikke å huske om det ble montert noe slikt. Er jo 6 år siden.
Er slike offerannder for støtdempere noe som følger med i nye sett. såg ikke noe slikt da jeg monterte biltema demperen i dag.

Er dette noe jeg kan lage selv, eller få tak i fra saab....eventuelt hva koster noe slikt.

Er det denne du mener???

http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 89378.html
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Gule Koni har kapitulert...gå for Bilstein B6 eller B8

Legg inn av TiaZzz » 01 okt 2013, 23:29

Er det offeranoder da? De klødde seg fælt i hodet da jeg ba om det hos SAAB her på Kjeller og mente det kun var for å forhindre gnisning. (Mulig jeg husker feil og at det var på SP de så det)

Jeg kjøpte i alle fall i påvente av skifte. ;-)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Gule Koni har kapitulert...gå for Bilstein B6 eller B8

Legg inn av Ingvar N629 » 02 okt 2013, 07:21

Dopus skrev:Hmm Det vet jeg faktisk ikke. Klarer ikke å huske om det ble montert noe slikt. Er jo 6 år siden.
Er slike offerannder for støtdempere noe som følger med i nye sett. såg ikke noe slikt da jeg monterte biltema demperen i dag.

Er dette noe jeg kan lage selv, eller få tak i fra saab....eventuelt hva koster noe slikt.

Er det denne du mener???

http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 89378.html
Jepp, er den jeg mener. På gamle dempere så er jo disse nærmest tæret helt bort, mens fjærskåla fortsatt er hel (men noe rusten). Så at de står på "riktig" side av stål i spenningsrekka og beskytter stålet er det vel liten tvil om. Slike følger ikke med noen ettermarkedsdempere etter hva jeg har sett, jeg har flyttet over de gamle men nå har de forsvunnet på Bilsteindemperne mine, og jepp, de har begynt å ruste. Ikke noe alvorlig rust enda. De har hengt med i ca 100 000 km så jeg kommer nok ikke til å gjøre noe mer med det enn å fortsette med sinkspray ved hvert hjulskift (som alltid) før demperne eventuelt blir byttet. Jeg merker forøvrig lite slitasje på Bilsteindemperne mine, når jeg sammenligner med biler som har fått nye Bilstein så er det litt forskjell, men de har holdt imponerende bra.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 529
Registrert: 15 mar 2007, 23:28
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

Re: Gule Koni har kapitulert...gå for Bilstein B6 eller B8

Legg inn av Dopus » 02 okt 2013, 09:30

Da blir det nok Bilstein på meg. Bestiller fra Partsforsaabs i England blir komplett sett med nye fjærer og dempere. Prisforskjellen er så liten at jeg skifter allt når jeg først er i gang. Blir i tillegg nye "sving" lagre eller hva det nå heter...dem som sitter i toppen av fjærbeienet , og disse mellomleggsplatene.

Takk for alle tilbakemeldinger og forslag. :D

*oppdatering* Da Var bilstein settet bestillt.

Noen som vet hva disse mellomleggsplatene koster hos forhandler. koster jo mer i frakt fra speeparts enn hva platene koster.

*oppdatering* Mellomleggsplatene hadde min lokale saab forhandler til 80kr stk til og med på lager...slapp å bestille fra speedparts....frakt spart...samme pris.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Gule Koni har kapitulert...gå for Bilstein B6 eller B8

Legg inn av Pål N526 » 02 okt 2013, 17:20

Lager av den sort bør kjøpes orginalt ja8-)
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 529
Registrert: 15 mar 2007, 23:28
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

Re: Gule Koni har kapitulert...gå for Bilstein B6 eller B8

Legg inn av Dopus » 03 okt 2013, 08:27

hmm. mente du "sving"lagrene...disse som er bestillt er fra partsforsaabs, regner med dem er uorginale....holder dem 5 år med min kjøring....så er det godt nok for meg....da er nokk bilen enten blitt spiker....eller noen andres problem hehe.
Men orginale holder jo bra da....tror ikke dem har vært skiftet på saaben, og den runder snart 160000 og 13 år. holder disse alternative lagrene halvparten så er eg fornøyd.

Men mellomleggsplatene er orginale fra saabforhandler.

Må si partsforsaabs er kjappe. Allerede sendt, og klar for frakt over sundet. Blir sendt med ups, så da sparer jeg kanskje en hundrelapp eller to på fortolling, mener ups tar dette selv, og at det enten er inkludert i fraken eller at det koster halvparten av hva posten skal ha.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Gule Koni har kapitulert...gå for Bilstein B6 eller B8

Legg inn av Ingvar N629 » 03 okt 2013, 12:36

Ettermarkeds aksiallager har jeg til gode å oppleve at funker, stort sett problemer fra dag 1.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 529
Registrert: 15 mar 2007, 23:28
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

Re: Gule Koni har kapitulert...gå for Bilstein B6 eller B8

Legg inn av Dopus » 03 okt 2013, 13:19

Hmm...får se hva jeg gjør. Er jo fort gjort å skifte dem hvis dem tar kvelden.

etter å ha lest litt på nettet så tror jeg faktisk jeg bare sjekker tilstanden på dem jeg har...ser det ok så smører jeg bare opp disse og bruker dem på nytt.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Re: Gule Koni har kapitulert...gå for Bilstein B6 eller B8

Legg inn av saab9000aero » 03 okt 2013, 15:43

Kjører ettermarkeds svinglagre på min 2000 modell 9-5. Kjørt i 2, 5 år og 80000 km allerede. Ikke noe gale med de i det hele tatt. Vært kjørt 2 ganger på vålerbanen og 1 gang på rudskogen I forbindelse med landstreff.

Mine er kjøpt på bilxtra.
Sist redigert av saab9000aero den 03 okt 2013, 17:14, redigert 3 ganger totalt.
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.

Svar