Er det noen her som har erfaring med Falken vinterdekk?
Jeg må ha nye dekk, og etter en liten ringerunde før helga ble jeg anbefalt dette dekket av forhandler.
Ser absolutt ikke bort ifra at de anbefalte dette på grunn av høyere avanse, men det skal jeg ikke si for sikkert.. Det hører med til historien at Nokian ikke hadde fått inn "min dimensjon" til landet enda, så Falken var noe han "kom på" da han begynte å sjekke hva som var på lager og ikke. Fikk høre at disse importerte de selv, og kunne dermed tilby en atskillig lavere pris enn de mer kjente merkene.
Primært er jeg ikke ute etter billigst mulig, bare så det er sagt.
Har fra før Michelin X-Ice, og er overhode ikke fornøyd!! Nå vet jeg jo at mange andre er veldig godt fornøyd med det dekket, så om mine er gamle, om det er camberen og slitasjoen sin feil eller hva det er, tør jeg ikke uttale meg om, men de dekkene jeg har må ihvertfall byttes..
Dessverre ble det ikke sagt noe om modell på de Falkendekkene, men ser uansett at de er så og si fraværende i tester, så det hadde vel uansett ikke hjulpet stort..
Erfaringer med Falken vinterdekk?
Moderator: Moderatorer
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
Re: Erfaringer med Falken vinterdekk?
kjøp nokia hakepelitta rs2 så har du det beste dekket til din bil. ingen vits og kjøpe noe dårlig
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
- wanvik
- 1.2 bar
- Medlemsnummer: N2189
- Bil: '07 9-5 2.0t Biopower Estate
- Sted: Trondheim
Nei, det er klart det ikke er noe vits i å kjøpe noe dårlig 
Jeg skal ha et bra dekk, men siden jeg ikke har kjennskap til dekket lurte jeg på om noen her hadde erfaring med det
Forhandleren sa (selvfølgelig) at det var et veldig godt dekk, og ville anbefale dette, men har en mistanke om at det skyldes avanse...

Jeg skal ha et bra dekk, men siden jeg ikke har kjennskap til dekket lurte jeg på om noen her hadde erfaring med det

Forhandleren sa (selvfølgelig) at det var et veldig godt dekk, og ville anbefale dette, men har en mistanke om at det skyldes avanse...
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Når en forhandler anbefaler et dekk, be alltid om dokumentasjon. Hvis de ikke kan dokumentere sine påstander vil jeg si det er meget sannsynlig at det som du sier er anbefalt grunnet salgsprofitt.
De fleste forhandlere jeg har vært hos som har skrytt av ukjente dekk, har i mangel på dokumentasjon lirt av seg noe i retning av "jeg hadde disse i fjor, og kom meg ALLTID frem altså! Alle naboene stod fast og jeg kjørte rett opp!".
Det holder ikke for meg, hvis de ikke kan dokumentere noen form for testresultater så har de ikke noen særlig god sak.
Dekktester må alltid leses mellom linjene, men sånn generelt kan man si følgende:
-De beste dekkene i testene er som regel et ganske sikkert kjøp.
-Produsenter som har dekk med i testen, vet at disse dekkene vil prestere bra ut fra egne tester. De vil derfor ha disse med i offisielle tester for å benytte seg av profileringen det gir for merkenavnet.
-Produsenter som IKKE har dekk med i testen har med stor sannsynlighet ikke tro på at deres dekk vil score bra. Dermed ville det blitt dårlig reklame å ha dekkene i testen, da er det bedre å selge dem som "ukjente".
Hvis du googler "falken vinterdekk" får du opp en del eldre dekktester. Ikke nødvendigvis representativt for årets modeller, men det bør kunne gi en viss indikasjon.
Det er tydelig at Falken ikke er av de som gjør det skarpest i disse testene historisk sett:
De fleste forhandlere jeg har vært hos som har skrytt av ukjente dekk, har i mangel på dokumentasjon lirt av seg noe i retning av "jeg hadde disse i fjor, og kom meg ALLTID frem altså! Alle naboene stod fast og jeg kjørte rett opp!".
Det holder ikke for meg, hvis de ikke kan dokumentere noen form for testresultater så har de ikke noen særlig god sak.
Dekktester må alltid leses mellom linjene, men sånn generelt kan man si følgende:
-De beste dekkene i testene er som regel et ganske sikkert kjøp.
-Produsenter som har dekk med i testen, vet at disse dekkene vil prestere bra ut fra egne tester. De vil derfor ha disse med i offisielle tester for å benytte seg av profileringen det gir for merkenavnet.
-Produsenter som IKKE har dekk med i testen har med stor sannsynlighet ikke tro på at deres dekk vil score bra. Dermed ville det blitt dårlig reklame å ha dekkene i testen, da er det bedre å selge dem som "ukjente".
Hvis du googler "falken vinterdekk" får du opp en del eldre dekktester. Ikke nødvendigvis representativt for årets modeller, men det bør kunne gi en viss indikasjon.
Det er tydelig at Falken ikke er av de som gjør det skarpest i disse testene historisk sett:
dinside.no dekktest 2009 skrev:Best og verst av piggfrie vinterdekk
Dekkmerke Poeng (skala fra 4 til 10)
Michelin X-Ice X12 7,8
Nokian Hakkapeliitta R 7,5
Yokohama IceGuard ig30 7,5
Dårligst: Falken Eurowinter HS439 6,3
TV2.no dekktest 2009 skrev:Anbefales ikke:
Falken Espia EPZ
På bar asfalt er Falken Espia EPZ dårlig, men det gjør det godt på snø og er balansert på isen.
Terningkast: 2
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
bare en liten tanke..
du sier de ikke hadde dekkene du ønsket inne i din dimensjon.
jeg har i år gått ned 2cm i bredden og kjører nå på 205/50 17 og ikke 225/45-17 vinterdekk og har meget positiv erfaring med det. sitter som et skudd og er overhode ikke tendenser til sporing. (205/50 har nesten identisk omkrets som 225/45)
mulig det å gå ett hakk ned gir deg de gode dekkene du ønsker.
generelt sett så er jeg av den oppfatning at når det gjelder vinterdekk i norge så bør en kjøpe noen gode dekk og ikke spare der. argumentasjonen er enkel.. med vinterdekk er det ofte at en har behov for maks grep. på sommerdekk er det "ok" å handle dekk som er "nestbest" da en (dersom en kjører i henhold til norske fartsgrenser) svært sjelden har behov for maks veigrep fra dekkene.
N
du sier de ikke hadde dekkene du ønsket inne i din dimensjon.
jeg har i år gått ned 2cm i bredden og kjører nå på 205/50 17 og ikke 225/45-17 vinterdekk og har meget positiv erfaring med det. sitter som et skudd og er overhode ikke tendenser til sporing. (205/50 har nesten identisk omkrets som 225/45)
mulig det å gå ett hakk ned gir deg de gode dekkene du ønsker.
generelt sett så er jeg av den oppfatning at når det gjelder vinterdekk i norge så bør en kjøpe noen gode dekk og ikke spare der. argumentasjonen er enkel.. med vinterdekk er det ofte at en har behov for maks grep. på sommerdekk er det "ok" å handle dekk som er "nestbest" da en (dersom en kjører i henhold til norske fartsgrenser) svært sjelden har behov for maks veigrep fra dekkene.
N
Jeg kjørte taxi med Falken EPZ dekk i 2 vintre. Først på en stasjonsvogn og siste sesong på sedan. Dekkene var udugelige på stasjonsvognen(MB E220 07mod), men på sedan(MB E200 11mod) var det ingen problem. Dog var det en bedre og stabil vinter her i trøndelag når jeg kjørte sedan. Jeg fikk også benyttet meg av rabatten fra min tidligere sjef, og kjøpte meg EPZ til min 9-3 04mod. Har lite å klage på når det gjelder bremsing, fremkommelighet eller kjøring på is, kun litt for dårlig grep i sving når hastigheten blir høy. Men min erfaring, så er det få dekk(på grevlinger) som klarer denne jobben godt nok. Kun Nokian nyeste piggdekk på en Skoda Superb jeg ikke merket dette problemet.
Det må nevnes at det har mye å si hvordan du som sjåfør "angriper" føret som er. Er det dårlig føre på veien og kjørestilen din er likedan som i juni, så har du en date med grøfta uansett hvilket dekk du bruker.
Det må nevnes at det har mye å si hvordan du som sjåfør "angriper" føret som er. Er det dårlig føre på veien og kjørestilen din er likedan som i juni, så har du en date med grøfta uansett hvilket dekk du bruker.