Rasling fra motor registerside

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Bendikla
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 108
Registrert: 20 jan 2012, 14:52
Medlemsnummer: N2575
Navn: Bendik
Bil: 9000 2.3T 93, 99GLE 76,9-5 03
Sted: Trondheim

Rasling fra motor registerside

Legg inn av Bendikla » 19 okt 2013, 17:01

Bilen det gjelder er en M93 9000 2.3T

Oppdaget en raslelyd fra registersiden tidligere i høst som ble bare værre, det kommer tydelig fram at det er rasling fra et kjede. Antok at det var registerkjede, så bilen har stått i ro siden. Skrudde i dag ut strammeren til registerkjedet og målte pinnen på strammeren til ca. 11 mm. Leste at grensen for bytte er på 15 mm på B234, så kan jeg da anta at registerkjedet er OK?

Videre spørsmål er, dersom det er balanseakselkjedet som fører til raslingen tenkte jeg bare å klippe det bort. Må registerdekselet av for å fjerne balansekjedet, eller er det mulig og gjøre det med kun toppdekselet av? Noen som har erfaringer å dele?
Sist redigert av Bendikla den 20 okt 2013, 00:53, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Rasling fra motor registerside

Legg inn av Ingvar N629 » 19 okt 2013, 19:06

Sikker på at det ikke er noe som drives av reima som lager lyden? Du kommer ikke til balansekjedet fra toppen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Bendikla
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 108
Registrert: 20 jan 2012, 14:52
Medlemsnummer: N2575
Navn: Bendik
Bil: 9000 2.3T 93, 99GLE 76,9-5 03
Sted: Trondheim

Re: Rasling fra motor registerside

Legg inn av Bendikla » 20 okt 2013, 00:24

Er ikke helt sikker, men lyden høres veldig metallisk ut som ved kjederasling. Er det en dårlig ide å starte opp for en kort stund uten å ha på reima, eller er det en tryggere måte å utelukke om lyden kommer fra et av reimhjulene?

Forresten er det 11 mm eller er det 15 mm som er grensen for kjedestrammer-pinnen på B234? leste litt forskjellig på interweben.. kan slitte skinner/drev gi rasling selv om strammeren indikerer at kjedet er OK?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Rasling fra motor registerside

Legg inn av Ingvar N629 » 20 okt 2013, 08:01

Det er selve kjedet som lager lyden. Selv om kjedet ditt er ok, så er nok dempergummien i toppdekselet knallhard på en gammel bil og da blir det mer lyd. B234 kort og B235 har samme kamdriving, MY93 har langmotoren men vil tippe at lengden på kjedet er den samme, uten at jeg har sjekket.

Du kan fint starte motoren uten multireima montert. Hvis det fortsatt er mye lyd, så tipper jeg balansekjedet eller strammeren til dette.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Bendikla
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 108
Registrert: 20 jan 2012, 14:52
Medlemsnummer: N2575
Navn: Bendik
Bil: 9000 2.3T 93, 99GLE 76,9-5 03
Sted: Trondheim

Re: Rasling fra motor registerside

Legg inn av Bendikla » 20 okt 2013, 15:13

Okei får prøve på å starte motoren uten rem etterpå og krysse fingrene for at lyden er borte.
Hvis lyden fortsatt er der så blir det vel å få av reg-dekselet og plukke av balansekjede. Med det samme dekselet er av så tror jeg det bli bytte av registerkjede og drev også.

Har ikke gjort det før så har lest igjennom en god del tråder om registerbytte nå. Er fortsatt litt usikker på om toppen må av først for å få av reg-dekselet eller funker det å jekke opp motoren litt og løsne litt på bunnpanna istedet?(må nesten gjøre det med motoren i)

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Re: Rasling fra motor registerside

Legg inn av Morten N88 » 20 okt 2013, 21:00

Går helt greit å gjøre dette med motoren i. Toppen lar du være med mindre du skal bytte toppakning i samme slengen. Ta av toppdekselet og bunnpanna. Er bunnpanna skrudd med torxskruer må du avlaste bakre motorfeste og vippe unbna det for å komme til en bolt der,mener jeg å huske... Når du tar av reimskiva går det greit å ta av registerdekselet. Vær obs på de to boltene som er skrudd fra toppen og i registerdekselet, samt bolten bak braketten til reimspenneren.
Rens silen i bunnpanna med det samme du er oppe med det.
Når det gjelder å ta bort balanseakselkjedet har jeg latt strammeren stå, men låse den fast uten kjede. Er jo oljetrykk som strammer den, så vet ikke hvordan det blir å bare fjerne det....
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Rasling fra motor registerside

Legg inn av Ingvar N629 » 20 okt 2013, 21:03

Funker faktisk uten å ta av noen av delene, om man er forsiktig når man tar det av, og legger dekselet i fryseren før det skal inn. Er du i tvil om den løsningen, så er det enklest å løsne bunnpanna.

Bør blende hullet til oljetrykk til strammeren (fjern innmaten i strammeren) når balansekjedet fjernes, og du bør kappe skinna til balansekjedet som står mot strammeren, og la det stå igjen en del som gjør at skinna til registerkjedet fortsatt låses på plass.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Bendikla
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 108
Registrert: 20 jan 2012, 14:52
Medlemsnummer: N2575
Navn: Bendik
Bil: 9000 2.3T 93, 99GLE 76,9-5 03
Sted: Trondheim

Re: Rasling fra motor registerside

Legg inn av Bendikla » 21 okt 2013, 16:27

Toppakningen er byttet for 3 år siden, så den lar jeg være. Stoor takk for input!
Da har jeg en del å jobbe med til helgen:)

Bendikla
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 108
Registrert: 20 jan 2012, 14:52
Medlemsnummer: N2575
Navn: Bendik
Bil: 9000 2.3T 93, 99GLE 76,9-5 03
Sted: Trondheim

Re: Rasling fra motor registerside

Legg inn av Bendikla » 21 okt 2013, 21:16

Tenkte og bestille dette regkjede-kitet fra partsforbsaabs, http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=1535
Noen som vet noe om produsent og kvalitet på dette?
Sist redigert av Bendikla den 21 okt 2013, 21:34, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Rasling fra motor registerside

Legg inn av Ingvar N629 » 21 okt 2013, 21:20

Tipper Scan-Tech, kvaliteten har jeg inntrykk av at er helt ok. Svært vanskelig å få tak i original, da så gamle deler ikke produseres originalt lenger.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Bendikla
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 108
Registrert: 20 jan 2012, 14:52
Medlemsnummer: N2575
Navn: Bendik
Bil: 9000 2.3T 93, 99GLE 76,9-5 03
Sted: Trondheim

Re: Rasling fra motor registerside

Legg inn av Bendikla » 21 okt 2013, 21:35

Okei, det høres bra ut!

Tenkte også å bestille bakre og framre pakning til veiva pluss ny o-ring til oljepumpa med det samme. Ny toppdekselpakning har jeg fra før.
Noe annet som er kjekt og bestille i samme slengen? pakninger etc.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Rasling fra motor registerside

Legg inn av Ingvar N629 » 21 okt 2013, 21:51

O-ringer til vannpumpa!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Bendikla
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 108
Registrert: 20 jan 2012, 14:52
Medlemsnummer: N2575
Navn: Bendik
Bil: 9000 2.3T 93, 99GLE 76,9-5 03
Sted: Trondheim

Re: Rasling fra motor registerside

Legg inn av Bendikla » 21 okt 2013, 21:57


Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Rasling fra motor registerside

Legg inn av Ingvar N629 » 22 okt 2013, 06:32

Gjerne den og, men tenkte på de to ringene der vannpumpa går inn mot blokka.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Bendikla
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 108
Registrert: 20 jan 2012, 14:52
Medlemsnummer: N2575
Navn: Bendik
Bil: 9000 2.3T 93, 99GLE 76,9-5 03
Sted: Trondheim

Re: Rasling fra motor registerside

Legg inn av Bendikla » 27 okt 2013, 16:36

Takk for hjelp så langt!:)
Har skrudd av nesten alt som er festet til reg-dekselet nå. Mangler bare beltestrammeren(torx-skruen er helt avrundet) og løpehjulet til veiva.
Ser på nyere 9000er at det er et hakk i reg-dekselet og et på løpehjulet som skal matche når veiva står i "top dead center", forstår det som at det er når stempel 1 er på topp?
På min er det ingen hakk kun 4 små sirkler ytterst langs kanten på løpehjulet, men ser ikke helt hva sirklene skal justeres mot på reg-dekselet.

Svar