Rasling fra motor registerside
Moderator: Moderatorer
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 108
- Registrert: 20 jan 2012, 14:52
- Medlemsnummer: N2575
- Navn: Bendik
- Bil: 9000 2.3T 93, 99GLE 76,9-5 03
- Sted: Trondheim
Re: Rasling fra motor registerside
kan noen anbefale tetningsmiddel til bruk mellom registerdekselet og blokka?
Leste at Loctite 3188 skal være bra greier, men hvilken butikk selger det? (har søkt på biltema/clas olhson)
Leste at Loctite 3188 skal være bra greier, men hvilken butikk selger det? (har søkt på biltema/clas olhson)
- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Re: Rasling fra motor registerside
Jeg har en god del igjen av orginal GM rød 'kakeglasur' som følger med i kamkjedesatsen, etter motorbyggingen. Må du ha det i helgen? Er i oslo... har forresten kamkjedesatsen kjøpt på saab liggende også, med det meste du trenger av stasj til registeroverhaling.
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 108
- Registrert: 20 jan 2012, 14:52
- Medlemsnummer: N2575
- Navn: Bendik
- Bil: 9000 2.3T 93, 99GLE 76,9-5 03
- Sted: Trondheim
Re: Rasling fra motor registerside
Åja, må nesten få gjort det ferdig i helgen. Har kun å plukke av selve regdekselet igjen før bytte til nytt kjede, så tenkte å bytte og skru det sammen i morgen/Søndag. Blir vel å stikke på butikk og handle noe tetningsmasse i morgen. Fikk også pakke med kamkjedesats tidligere i uken. Takker uansett for tilbudet!:)
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1263
- Registrert: 29 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N 88
- Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
- Sted: Levanger
Re: Rasling fra motor registerside
Fikk du opp den siste skruen til reimstrammerbraketten? Regner med det er den lille. Et tips kan være å kakke selve braketten rundt mot klokka, da løsner den greit.
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 108
- Registrert: 20 jan 2012, 14:52
- Medlemsnummer: N2575
- Navn: Bendik
- Bil: 9000 2.3T 93, 99GLE 76,9-5 03
- Sted: Trondheim
Re: Rasling fra motor registerside
Tok et bilde av så langt som jeg har kommet. Har skrudd ut alle boltene nå bortsett fra de to som er ringet rundt på bildet her: http://s1276.photobucket.com/user/Bendi ... sort=3&o=0
Plukket også av oljepumpa.
Den skruen merket med rødt til venstre er en T40-skrue som noen tidligere har ødelagt sporene på, må denne av? Prøvde å slå inni en T45-bits uten hell, sitter bom fast.
Strammebrakketen sitter kun i den klipsen nå, må jeg plukke av den også?
Plukket også av oljepumpa.
Den skruen merket med rødt til venstre er en T40-skrue som noen tidligere har ødelagt sporene på, må denne av? Prøvde å slå inni en T45-bits uten hell, sitter bom fast.
Strammebrakketen sitter kun i den klipsen nå, må jeg plukke av den også?
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 108
- Registrert: 20 jan 2012, 14:52
- Medlemsnummer: N2575
- Navn: Bendik
- Bil: 9000 2.3T 93, 99GLE 76,9-5 03
- Sted: Trondheim
Re: Rasling fra motor registerside
Takk for genalt tips!:) banket litt på braketten å da kom torx-skruen. Der var det sannelig en bolt til bak!
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 108
- Registrert: 20 jan 2012, 14:52
- Medlemsnummer: N2575
- Navn: Bendik
- Bil: 9000 2.3T 93, 99GLE 76,9-5 03
- Sted: Trondheim
Re: Rasling fra motor registerside
Har plukket av begge kjedene, men har støtt på ett par problemer.. Det ene er at jeg ikke får dratt av veivdrevet til regkjedet. Splinten/sporet på veiva blir større jo lengre ut jeg drar drevet, slik at det låser seg fast..
Det andre er å bytte den venstre glideskinna da toppen står i veien for å dra den helt av.
Noen tips?:)
Det andre er å bytte den venstre glideskinna da toppen står i veien for å dra den helt av.
Noen tips?:)
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Rasling fra motor registerside
Stort sett så er det bare å holde ned kilen i ytterkant, da får du av drevet. Er kilen litt vrang så kan du sette balansedrevet slik at det ligger på den ytterste delen av kilen for så å trekke registerdrevet utover til begge kommer av.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1263
- Registrert: 29 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N 88
- Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
- Sted: Levanger
Re: Rasling fra motor registerside
Den venstre er den strammeren trykker mot ja? Tror tappen nederst kan trekkes ut, er banket inn, ingen gjenger eller noe. Sett på ei skikkelig wicegriptang, og bend og lirk/bryt mot blokka. Ikke helt sikker, men mener jeg tok den ut sånn en gang.Bendikla skrev:Det andre er å bytte den venstre glideskinna da toppen står i veien for å dra den helt av.
Noen tips?:)
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 108
- Registrert: 20 jan 2012, 14:52
- Medlemsnummer: N2575
- Navn: Bendik
- Bil: 9000 2.3T 93, 99GLE 76,9-5 03
- Sted: Trondheim
Re: Rasling fra motor registerside
Skjønte etterhvert at den kilen var løs, så det funket bra å sette på balansedrevet å dra av begge samtidig.Tor N12 skrev:Stort sett så er det bare å holde ned kilen i ytterkant, da får du av drevet. Er kilen litt vrang så kan du sette balansedrevet slik at det ligger på den ytterste delen av kilen for så å trekke registerdrevet utover til begge kommer av.
Var noen små hakk i kilen(sikkert jeg som har kakket borti) så plukket ut kilen og pusset med 800-papir. Måtte også file litt i hakket på det nye drevet. Nå glir det lett som bare det!
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 108
- Registrert: 20 jan 2012, 14:52
- Medlemsnummer: N2575
- Navn: Bendik
- Bil: 9000 2.3T 93, 99GLE 76,9-5 03
- Sted: Trondheim
Re: Rasling fra motor registerside
Jepp det stemmer. Okei takk for tipset, det skal jeg prøve i morgen!Morten N88 skrev:Den venstre er den strammeren trykker mot ja? Tror tappen nederst kan trekkes ut, er banket inn, ingen gjenger eller noe. Sett på ei skikkelig wicegriptang, og bend og lirk/bryt mot blokka. Ikke helt sikker, men mener jeg tok den ut sånn en gang.Bendikla skrev:Det andre er å bytte den venstre glideskinna da toppen står i veien for å dra den helt av.
Noen tips?:)
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 108
- Registrert: 20 jan 2012, 14:52
- Medlemsnummer: N2575
- Navn: Bendik
- Bil: 9000 2.3T 93, 99GLE 76,9-5 03
- Sted: Trondheim
Re: Rasling fra motor registerside
Er det helt nødvendig å plukke ut innmaten av strammeren når jeg fjerner balansekjdet? Fikk ikke åpnet strammeren(for å fjerne innmaten) og er litt redd for å ødelegge den..Ingvar N629 skrev:Funker faktisk uten å ta av noen av delene, om man er forsiktig når man tar det av, og legger dekselet i fryseren før det skal inn. Er du i tvil om den løsningen, så er det enklest å løsne bunnpanna.
Bør blende hullet til oljetrykk til strammeren (fjern innmaten i strammeren) når balansekjedet fjernes, og du bør kappe skinna til balansekjedet som står mot strammeren, og la det stå igjen en del som gjør at skinna til registerkjedet fortsatt låses på plass.
Er det en annen måte å blende av oljetrykk-hullet? Legge en bit gummi eller metall bak strammeren?
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: Rasling fra motor registerside
Du har fått av strammeren til balansekjedet? Sett den i en skrustikke og bank den ut bakfra med en dor eller lignende, om jeg ikke husker helt feil. Kan ikke huske jeg følte at jeg risikerte å ødelegge (f.eks knekke?) den egentlig.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Rasling fra motor registerside
Du har ikke lyst til at innmaten i den skal løsne senere 

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 108
- Registrert: 20 jan 2012, 14:52
- Medlemsnummer: N2575
- Navn: Bendik
- Bil: 9000 2.3T 93, 99GLE 76,9-5 03
- Sted: Trondheim
Re: Rasling fra motor registerside
Okei, da skal jeg gjøre det i kveld:)
Fikk ikke dratt ut tappen til glideskinna men.. Vise grip-tanga var litt vel gammel så må vel investere i en ny.
Tenkte også på å prøve å skru fast framstykke til en gammel skrumaskin utenpå pinnen, får forske litt på det i kveld.
Hadde jo selvsagt fått tilsendt feil kjede, så sammenmontering blir forhåpentligvis denne helgen istedet
Fikk ikke dratt ut tappen til glideskinna men.. Vise grip-tanga var litt vel gammel så må vel investere i en ny.
Tenkte også på å prøve å skru fast framstykke til en gammel skrumaskin utenpå pinnen, får forske litt på det i kveld.
Hadde jo selvsagt fått tilsendt feil kjede, så sammenmontering blir forhåpentligvis denne helgen istedet