Kupevifte SAAB 9-5

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Kupevifte SAAB 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 12 jan 2011, 20:53

Øyvind N1563 skrev:
Ingvar N629 skrev:Kan være børstene... sjekk ved å sette spenning rett på kontaktpunktene. Hvis det er børstene så kjøp løse børster og bytt dem, for å kjøpe ny vifte koster noen kr.
Kor kan ein kjøpa lause børster for sånne formål?
Såg etter på elfa, men fant ikkje nåke der
I Trondheim så har de noen som passer nesten på Romnes. De passer helt etter litt pussing med smergelpapir.

http://www.romnes.no/
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Birger N372
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 360
Registrert: 30 nov 2004, 01:00
Medlemsnummer: N372
Navn: Birger
Bil: MY05 Saab 9-5 Aero (solgt)
Sted: Grimstad

Re: Kupevifte SAAB 9-5

Legg inn av Birger N372 » 13 jan 2011, 13:56

Avtrekker: Jeg har brukt en to-armet sak fra Biltema, men jeg har en av de større typene der og da måtte jeg ha løs panseret på førersiden for å komme til med den. Hadde vifta ut to ganger, og viskerarmen satt like godt andre gangen (et par måneder etter den første gangen).

Børster: Jeg kjøpte først nye børster på et Bilelektroverksted i nærheten, men de bråkte for mye til at det ble en løsning jeg var fornøyd med, så jeg byttet hele vifta. Og vifteproblemene mine (den stoppet innimellom) forsvant heller ikke med børstebytte. Men det kan jo være at det går bedre med en annen type enn det jeg fikk?

Har også blitt fortalt at regulatoren kan ødelegge vifta og omvendt hvis det er noe galt med den ene, så jeg byttet både vifte og regulator. Kanskje litt overkill, men nå fungerer det iallefall strøkent og jeg slipper å ha det opp flere ganger :)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Kupevifte SAAB 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 13 jan 2011, 14:38

Birger N372 skrev:
Børster: Jeg kjøpte først nye børster på et Bilelektroverksted i nærheten, men de bråkte for mye til at det ble en løsning jeg var fornøyd med, så jeg byttet hele vifta. Og vifteproblemene mine (den stoppet innimellom) forsvant heller ikke med børstebytte. Men det kan jo være at det går bedre med en annen type enn det jeg fikk?
Børstene må slites til før støyen blir borte, det er min erfaring. Men klart, er resten av vifta sliten så er det jo bare å bytte hele stasen.

Jossva her på forumet hadde også problemer med at vifta stoppet igjen med nye børster, problemet var da at de var litt for store slik at de hang igjen istedenfor å presses nedover etterhvert som de ble slitt. Å pusse litt på dem slik at de ble mindre og gled lettere løste problemet.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Jossva N1079
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 173
Registrert: 15 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: 1079
Navn: Jostein
Bil: 9-3 Aero SC XWD Hirsch M09
Sted: Stjørdal

Re: Kupevifte SAAB 9-5

Legg inn av Jossva N1079 » 17 jan 2011, 22:18

Kan bekrefte det som er er nevnt av Ingvar. Jeg kjøpte nye børster hos Romnes og tilpasset disse. Viften stoppet opp da børstene ikke var pusset nok, men etter en ekstra runde ble de bra. Det var litt støy i begynnelsen, men etter en stund gikk det seg til og viften fungerer som den skal i dag uten støy. Kan trygt anbefales hvis du ønsker å spare noen kroner.
Saab 9-3 Aero 2.0T XWD eLSD M09 Hirsch chassi/ECU

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Re: Kupevifte SAAB 9-5

Legg inn av ottorasmussen N242 » 18 jan 2011, 22:37

Jeg byttet akkurat Kupevifte på bilen min.
Jeg hadde ikke giddet å risikere mer tull med den der ved bare å bytte børster.
1500 spenn for ny vifte er ingenting, og det tar litt tid å bytte den.
Så som ole n26 sier, så er det bare å bytte viften når viften ryker.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

fredrik1980
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 30
Registrert: 16 jan 2009, 23:19

Re: Kupevifte SAAB 9-5

Legg inn av fredrik1980 » 30 jan 2011, 11:35

Hm, har nå endelig fått demontert viften, noe som tok lengre tid enn antatt:) Har videre tatt ut børstene for å se på de, og de ser jo slitt ut. Spørsmålet er om dette trolig er grunnen til at viften fungerte sporadisk? Den kunne slå seg på når jeg kjørte over en fartdump (altså den startet ikke når jeg startet bilen, men begynte å gå når den fikk en trøkk fra fartsdumpen).

Neste spørsmål til dere kyndige da, bør jeg bare bytte børstene eller hele viften? Og vet noen om det er mulig å få tak i nye børster i Bergen)

Bilde

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Kupevifte SAAB 9-5

Legg inn av Paradigm N558 » 30 jan 2011, 11:38

Er nok børstene, men som sagt tidligere her, kjøp ny vifte, er som om å be om å bli plaget.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Exerc
Innlegg: 7
Registrert: 26 okt 2013, 13:33

Re: Kupevifte SAAB 9-5

Legg inn av Exerc » 26 okt 2013, 13:36

hei, jeg må skifte vifte på min saab 9-3 turbo, 2001 model. Den er bygget på 900 chassiet. men jeg finner ikke vifta, hvor sitter den, og helst litt detaljert. :)

Takk på Forhånd :)

MortenW
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 207
Registrert: 22 mai 2009, 20:56
Medlemsnummer: N2328
Navn: Morten
Bil: 9-3 SE -02
Kontakt:

Re: Kupevifte SAAB 9-5

Legg inn av MortenW » 27 okt 2013, 16:01

Morten W
Oslo
9-3 SE -02
A3 -11
W202 280 Esperit -94

Berpal
Innlegg: 1
Registrert: 09 nov 2013, 22:14

Re: Kupevifte SAAB 9-5

Legg inn av Berpal » 09 nov 2013, 22:34

Hei. Jeg har de samme symptomene på min 9-5 2000 model som har gått 230 000km. Er det samme plassering på min kupevifte som på nevnte 1998 9-5'en?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Kupevifte SAAB 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 09 nov 2013, 22:48

Berpal skrev:Hei. Jeg har de samme symptomene på min 9-5 2000 model som har gått 230 000km. Er det samme plassering på min kupevifte som på nevnte 1998 9-5'en?
Jepp
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar