rasling i motor

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
OyvBra
Innlegg: 15
Registrert: 15 nov 2013, 12:40

rasling i motor

Legg inn av OyvBra » 15 nov 2013, 12:49

Hei, er ny på dette forumet og har akkurat kjøpt meg en 9-5 2.0t Vector aut 2003 modell (135000 km). jeg har akkurat eid bilen i en uke, så var det her om dagen hvor min samboer og jeg skulle kjøre en tur, og jeg startet da bilen opp før min samboer hadde satt seg inn, og da sier hun plutselig "hva er den lyden som kommer fra motoren? den høres ikke bra ut" jeg går da ut, og hører da en rasle lyd, tar den inn på verkstedet hvor jeg jobber for å høre bedre etter og det høres ut som om det kommer fra kjede, typisk sånn rasling, Nå har jeg ingen erfaring med saab fra før, men skal det rasle litt i saaben? er det noe jeg kan prøve å gjøre med det, evt. bytte strammer? (hvor nå enn den sitter) den hadde vært på service rett før jeg kjøpte den så olje BURDE være bra. Er det evt stor jobb å bytte kjede selv?

takker for alt svar.

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Re: rasling i motor

Legg inn av Saabfan » 15 nov 2013, 14:16

Skru ut remstrammeren på torpedoveggsiden av kamkjededekslet og mål hvor langt ute den er. Husker i farten hvor langt ute den kan stå, mener det er 13mm, men det kan du søke opp på forumet her. Men høres det fælt ut er det vel på tide å bytte. Vet du om kjedet vært byttet tidligere? Det skal vel helst ikke rasle nei :wink:

Hvis kjede er slakt er kuren å bytte det, funker ikke å bytte strammer. Er litt jobb å bytte, men jobber du på verksted (?) så burde vel det være en smal sak?

KJede sitter på venstre side av motor når du ser ned i motorrom.

/Marius
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: rasling i motor

Legg inn av Kristian N2215 » 15 nov 2013, 14:43

15mm

Sent from my Galaxy Note 2 using Tapatalk
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: rasling i motor

Legg inn av Tor N12 » 16 nov 2013, 14:29

Om ikke bilen har gått lenger enn 135.000km og du har rasling i kjede så er det rimelig sansynlig at motoren din er rammet av oil-sludge (søk her inne på forumet). Det høres i allefall ut som at du bør ta en motorrens for så å ta ned bunnpanne og rense oljesila. Sjekk også at bilen har oppgradert veivhusventilasjon.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

OyvBra
Innlegg: 15
Registrert: 15 nov 2013, 12:40

Re: rasling i motor

Legg inn av OyvBra » 18 nov 2013, 10:26

Kjørte bilen i helga og skulle snu på en parkeringsplass, motoren var varm og alt dette, da lyste oljelampa i noen få sekunder. men bilen har olje, kan dette tyde på olje-sludge som det ble skrevet her..?

og hvor sitter registerstrammeren..? er det den som sitter ca. 1 cm over reimstrammeren (hvor det er lagd et "hull" i dekselet)?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: rasling i motor

Legg inn av Ingvar N629 » 18 nov 2013, 11:04

OyvBra skrev:Kjørte bilen i helga og skulle snu på en parkeringsplass, motoren var varm og alt dette, da lyste oljelampa i noen få sekunder. men bilen har olje, kan dette tyde på olje-sludge som det ble skrevet her..?

og hvor sitter registerstrammeren..? er det den som sitter ca. 1 cm over reimstrammeren (hvor det er lagd et "hull" i dekselet)?
Oljesila i bunnpanna er nok tett. Dette må utbedres med en gang, bunnpanna må ned og sila må renses. Sjekk samtidig tilstand på lager, stikkprøve på midterste veiv/rammelager bruker å gi en god indikasjon. Det kan ha gått bra, men motoren kan også ha fått skader som følge av lavt oljetrykk over lang tid. Husk at når oljetrykkslampa lyser så har du IKKE oljetrykk. At den ikke lyser betyr ikke at trykket er høyt nok. Det kan ha gått bra, men sjansen for at dette har vært på gang lenge og at motoren er i generelt dårlig stand er høy. Dersom du nettopp har kjøpt bilen, ville jeg ha forsøkt å heve kjøpet, med mindre prisen var så lav at du ikke ser mørkt på å overhale motoren eller sette inn en ny.

Kjedestrammeren sitter der du beskriver, den er skrudd inn i toppen fra baksiden. Skru først ut 12mm pluggen i enden av den, og ta ut plugg, fjær og plastpinne. Deretter skrur du ut selve strammeren, nøkkelvidde 27mm. Dersom denne er mer enn 15mm ute, skal hele kjedetransmisjonen til kam- og balanseaksler skiftes.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

OyvBra
Innlegg: 15
Registrert: 15 nov 2013, 12:40

Re: rasling i motor

Legg inn av OyvBra » 18 nov 2013, 12:28

Betalte 75.000 kr for den ink omreg fra forhandler.. så mulig det blir litt forhandlinger nå med han, men skulle ønske jeg hadde hatt noe konkret å slå i bordet med isteden for spekulasjon som jeg har nå...

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: rasling i motor

Legg inn av Ingvar N629 » 18 nov 2013, 12:57

Mål registerstrammer, ta ned bunnpanne, sjekk oljesil og ta ned midterste lageroverfall på veiv og mål opp. Dokumenter det som blir funnet, så har du noe å slå i bordet med. Vil du være sikker mtp dokumentasjon så bruker du et Saabverksted til dette. Dersom du gjør dette selv og dokumenterer med bilder så er det neppe noe problem det heller, skulle det bli diskusjon om at du har gjort måling av lager og register selv så kan du alltids få en tredjepart til å verifisere senere.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

OyvBra
Innlegg: 15
Registrert: 15 nov 2013, 12:40

Re: rasling i motor

Legg inn av OyvBra » 22 nov 2013, 10:16

Snakka med selgeren igår, og han hevet kjøpet og det var vel det beste, bare håper det ikke er noen andre her som kjøper denne saaben, men har peila meg ut en annen saab, en 2,2DID med automat (dette også en vector utgave) men er det noen typiske feil man skal se etter? (bortsett ifra å høre om ulyd i kjede som jeg fikk smertefullt erfare)

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: rasling i motor

Legg inn av Tor N12 » 22 nov 2013, 20:50

Bra det ordnet seg :)

Personlig så er jeg så glad i skikkelige motorer (les bensin) at jeg vet lite om diesel..
Selger var ikke interessert i et skikkelig prisavslag da? Du får jo splitter nye (komplette)motorer for i underkant av 20.000.-
Med rett pleie da så har du bil i evigheter og som desuten kan gi deg en mye morsommere kjøreopplevelse 8)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Svar