Begynnende defekt termostat?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Begynnende defekt termostat?

Legg inn av Ingvar N629 » 27 nov 2013, 12:44

Original er det orange G34 kjølevæske på den motoren, som tilfredsstiller GM 6277M. Rød kjølevæske har betegnelsen G40 og er ikke det samme.

Man kan vel si at det går greit å bruke G40 etter flush av systemet, jeg gjør selv dette da G34 ikke er direkte enkel å få tak i. Men skal man følge Saabs spesifikasjoner er det altså G34 som gjelder.

Tenk på at kjølevæske ikke bare transporterer varme og beskytter mot korrosjon. Det er ulike måter de ulike tilsetningene virker korrosjonsbeskyttende, og det benyttes ulike materialer i kjølesystemene på ulike biler. Kjølevæsken kan også inneholde tilsetninger for å motvirke kavitasjon. Noe så enkelt som kjølevæske kan altså være ganske komplisert.

Å blande med destillert vann så lenge man har normal kvalitet på vannet i springen er vel som å kaste penger på sjøen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Begynnende defekt termostat?

Legg inn av TiaZzz » 27 nov 2013, 13:07

Uff, nå føler jeg meg direkte teit, men jeg må ha det inn med teskje. :oops:

Hvilken væske ville være best å helle på, gitt at det ikke var snakk om astronomiske summer? Eller ligger forskjellen kun i at man bare ikke må blande ulike væsker? Siden jeg ikke er sikker på hva som er på nå og aner ikke hvor gammel væsken er så tror jeg at jeg må skylle. Jeg har ingen problemer med å betale mer enn BT-priser hvis fordelene også er der.

Vanskelig dette når alt jeg vet er "ikke bland!" og at SAAB har en spesifikasjon. :reading:

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Begynnende defekt termostat?

Legg inn av Ingvar N629 » 27 nov 2013, 15:28

TiaZzz skrev:Uff, nå føler jeg meg direkte teit, men jeg må ha det inn med teskje. :oops:

Hvilken væske ville være best å helle på, gitt at det ikke var snakk om astronomiske summer? Eller ligger forskjellen kun i at man bare ikke må blande ulike væsker? Siden jeg ikke er sikker på hva som er på nå og aner ikke hvor gammel væsken er så tror jeg at jeg må skylle. Jeg har ingen problemer med å betale mer enn BT-priser hvis fordelene også er der.

Vanskelig dette når alt jeg vet er "ikke bland!" og at SAAB har en spesifikasjon. :reading:
Teskje:
Orange G34 kjølevæske blandet med vann i forhold 50:50 (for blandingsforhold, les også på produktets etikett).

Merk at eldre Saaber har andre krav.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Begynnende defekt termostat?

Legg inn av Kristian N2215 » 27 nov 2013, 15:58

https://www.dropbox.com/s/q2yr4ycmbu4jq ... _Final.ppt

Fant denne powerpointen som er meeeeeget full av info. Sånn som jeg skjønner, så har G30 og G34 samme egenskaper (Side 41).
Delte denne bare via dropbox, noe som er en dårlig løsning. Hvis noen har en bedre måte å dele denne på, så si ifra :)
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Begynnende defekt termostat?

Legg inn av TiaZzz » 27 nov 2013, 16:30

Takk for informasjonen, Ingvar. Det var det jeg trodde, men ikke var sikker på.

Den lenken var veldig informativ, Kristian. Ser også her: http://www.glysantin.com/169-1-G30.html at SAAB er godkjent. En del lettere å finne G30-væsker enn G34.

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Begynnende defekt termostat?

Legg inn av Kristian N2215 » 27 nov 2013, 17:07

Nettopp, og biltema sin er G30, så du kan nok fint bruke den.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

totakt
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 295
Registrert: 28 feb 2012, 15:13
Medlemsnummer: N2343
Navn: Jens
Bil: 900s 1997
Sted: Vennesla

Re: Begynnende defekt termostat?

Legg inn av totakt » 28 nov 2013, 00:10

Jeg valgte Peak Global Lifetime fordi den tilfredstiller bl.a. GM 6277M. Har gul/gyllen farve. GM`s spec 6277M = G34 = Dexcool.

Jeg valgte også å ta med noen kanner renset og avionisert vann gratis fra min jobb. Fullstendig fritt for klor, humus, metaller og annet snafs.

Jeg sier ikke at deres valg av glykol og springvann er feil, jeg forteller bare om mine valg :)

Svar