9-5 motor i 9-3, Plug-n-play eller tidkrevende ombygging?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
jjrckd
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 152
Registrert: 23 sep 2011, 12:23
Bil: M02 9-3 B235R+
Sted: Stavanger

9-5 motor i 9-3, Plug-n-play eller tidkrevende ombygging?

Legg inn av jjrckd » 02 des 2013, 09:20

Regner med at dette har vært diskutert før men fikk for mange treff på søket mitt så jeg legger inn en ny post.

Har fått motorhavari i min 2002 9-3 (B205, T7). Lurer litt på å sette inn en B235 fra en 9-5. Er det noen som vet hvor "rett frem" dette er? Er det plug-n-play eller er det like greit å heller satse på en B205 short block?

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: 9-5 motor i 9-3, Plug-n-play eller tidkrevende ombygging

Legg inn av Helge » 02 des 2013, 09:46

Det er plug and play.
Men går du for B235E må du programmere om hjernen din.
Det er det flere her inne som kan hjelpe deg med.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Neteland
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 505
Registrert: 26 jan 2012, 10:24
Medlemsnummer: N2538
Bil: 997 Turbo
Sted: Bergen

Re: 9-5 motor i 9-3, Plug-n-play eller tidkrevende ombygging

Legg inn av Neteland » 02 des 2013, 11:55

B205 og B235 er samme motor. Bare slaglengden som er forskjellig. Så det er bare å flytte over motor. Ecu, hjernen må omprogrameres.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9-5 motor i 9-3, Plug-n-play eller tidkrevende ombygging

Legg inn av Ingvar N629 » 02 des 2013, 14:08

Dette er ikke noe problem, jeg har gjort dette på konebilen. All kringliggende utrustning på motoren må flyttes over, dvs 2,3-literen fra 9-5en renses for alt påmontert og så monterer du alt fra 9-3-motoren. Du bør montere clutch fra Viggen (passer på svinghjulet som står på 2-literen i 9-3en).

Husk software, som det skrives over her.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

jjrckd
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 152
Registrert: 23 sep 2011, 12:23
Bil: M02 9-3 B235R+
Sted: Stavanger

Re: 9-5 motor i 9-3, Plug-n-play eller tidkrevende ombygging

Legg inn av jjrckd » 02 des 2013, 20:48

Takk for positive tilbakemeldinger!

Ett oppfølgingsspørsmål ang software. Holder det at jeg ganske enkelt kjøper et Steg 1 til 2,3l motoren (altså Steg 1 beregnet for en B235 9-5) eller må det programmees spesifikt for sensrer etc fra 9-3?

Edit: Tenker ikke steg 1 hovedsaklig for trimming sin del men siden steg 0 (original) ikke selges så slår dette meg som enkleste alternativ.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9-5 motor i 9-3, Plug-n-play eller tidkrevende ombygging

Legg inn av Ingvar N629 » 03 des 2013, 03:55

Original selges da det... Hvis du kjøper en steg 1 til 9-5 så blir det ikke helt bra, programmet bør tilpasses 9-3. Det finnes det folk som gjør, eventuelt kan du bruke originalt Viggen-program dersom B235E-motoren er fra 2001 eller nyere og du monterer TD04 turbo.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

jjrckd
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 152
Registrert: 23 sep 2011, 12:23
Bil: M02 9-3 B235R+
Sted: Stavanger

Re: 9-5 motor i 9-3, Plug-n-play eller tidkrevende ombygging

Legg inn av jjrckd » 03 des 2013, 10:12

Fine greier, takk for hjelpen!

Svar