Regner med at dette har vært diskutert før men fikk for mange treff på søket mitt så jeg legger inn en ny post.
Har fått motorhavari i min 2002 9-3 (B205, T7). Lurer litt på å sette inn en B235 fra en 9-5. Er det noen som vet hvor "rett frem" dette er? Er det plug-n-play eller er det like greit å heller satse på en B205 short block?
9-5 motor i 9-3, Plug-n-play eller tidkrevende ombygging?
Moderator: Moderatorer
Re: 9-5 motor i 9-3, Plug-n-play eller tidkrevende ombygging
Det er plug and play.
Men går du for B235E må du programmere om hjernen din.
Det er det flere her inne som kan hjelpe deg med.
Men går du for B235E må du programmere om hjernen din.
Det er det flere her inne som kan hjelpe deg med.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
- Neteland
- 2.0 bar
- Innlegg: 505
- Registrert: 26 jan 2012, 10:24
- Medlemsnummer: N2538
- Bil: 997 Turbo
- Sted: Bergen
Re: 9-5 motor i 9-3, Plug-n-play eller tidkrevende ombygging
B205 og B235 er samme motor. Bare slaglengden som er forskjellig. Så det er bare å flytte over motor. Ecu, hjernen må omprogrameres.
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 9-5 motor i 9-3, Plug-n-play eller tidkrevende ombygging
Dette er ikke noe problem, jeg har gjort dette på konebilen. All kringliggende utrustning på motoren må flyttes over, dvs 2,3-literen fra 9-5en renses for alt påmontert og så monterer du alt fra 9-3-motoren. Du bør montere clutch fra Viggen (passer på svinghjulet som står på 2-literen i 9-3en).
Husk software, som det skrives over her.
Husk software, som det skrives over her.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: 9-5 motor i 9-3, Plug-n-play eller tidkrevende ombygging
Takk for positive tilbakemeldinger!
Ett oppfølgingsspørsmål ang software. Holder det at jeg ganske enkelt kjøper et Steg 1 til 2,3l motoren (altså Steg 1 beregnet for en B235 9-5) eller må det programmees spesifikt for sensrer etc fra 9-3?
Edit: Tenker ikke steg 1 hovedsaklig for trimming sin del men siden steg 0 (original) ikke selges så slår dette meg som enkleste alternativ.
Ett oppfølgingsspørsmål ang software. Holder det at jeg ganske enkelt kjøper et Steg 1 til 2,3l motoren (altså Steg 1 beregnet for en B235 9-5) eller må det programmees spesifikt for sensrer etc fra 9-3?
Edit: Tenker ikke steg 1 hovedsaklig for trimming sin del men siden steg 0 (original) ikke selges så slår dette meg som enkleste alternativ.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 9-5 motor i 9-3, Plug-n-play eller tidkrevende ombygging
Original selges da det... Hvis du kjøper en steg 1 til 9-5 så blir det ikke helt bra, programmet bør tilpasses 9-3. Det finnes det folk som gjør, eventuelt kan du bruke originalt Viggen-program dersom B235E-motoren er fra 2001 eller nyere og du monterer TD04 turbo.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: 9-5 motor i 9-3, Plug-n-play eller tidkrevende ombygging
Fine greier, takk for hjelpen!