NEVS inleder produksjonsstart av Saab 9-3 Aero 2. desember

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re: NEVS inleder produksjonsstart av Saab 9-3 Aero 2. desemb

Legg inn av oddi N108 » 02 des 2013, 19:59

Hjelle, N6 skrev:Grunnprisen er 279 000 SEK med manuellt gir, det er ca. 10% billigare enn '12 Griffin Aero. Om det er billig nok er vel noko kvar enkelt får vurdere, men eg trur Nevs får selt so monge bilar som dei har planlagt å selge før det kjem en facelifta versjon neste år.
Aldri i verden i europa.. og de skal kun komme med facelift neste år også? Sorry, tror nok ikke saab greier å selge en 12 år gammel bil, selv med ny "sminke" :) Har nok skjedd for mye på bilfronten til at de lar seg gjøre.. hvor ofte kommer f.eks. bmw/audi med nye versjoner av a4/3-serie? går vel sjeldent mer enn 7 år mellom hver "store" oppdatering, og en facelift eller to innimellom?

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: NEVS inleder produksjonsstart av Saab 9-3 Aero 2. desemb

Legg inn av Kristian N2215 » 02 des 2013, 20:25

Det at de allerede har annonsert at det kommer en facelift til neste år tror jeg vil legge en demper på salget av den "gamle" versjonen som de skal produsere nå.
Da venter folk heller på den helt nye 9-3...
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: NEVS inleder produksjonsstart av Saab 9-3 Aero 2. desemb

Legg inn av Hjelle, N6 » 02 des 2013, 20:52

oddi N108 skrev:Aldri i verden i europa.. og de skal kun komme med facelift neste år også? Sorry, tror nok ikke saab greier å selge en 12 år gammel bil, selv med ny "sminke" :) Har nok skjedd for mye på bilfronten til at de lar seg gjøre.. hvor ofte kommer f.eks. bmw/audi med nye versjoner av a4/3-serie? går vel sjeldent mer enn 7 år mellom hver "store" oppdatering, og en facelift eller to innimellom?
Ja dette har vi diskutert før Oddi, bilen kan sikkert ikkje verte ein storselgar på linje med merka du nemner i Europa, men husk at også Kina er eit viktig marked ikkje minst når elversjonen kjem. Uansett har SAAB eit tidlaust design som gjer at en slepp hive seg på trendane og må bytte designdrag femtekvart år (sett litt på spissen) og dermed kan kunne selge noko bil i Europa også. Nevs har nok også ein ide om dette, og er klar over realitetane, dei reknar nok ikkje med å selge 100 000 bilar neste år for å seie det slik. Men klart, skal en kunne selge bil bør en oppdatere seg, men det å oppdatere eksisterande modellar til en rimelig penge har jo SAAB vore ekspertar på tidligare so det trur eg kjem til å gå bra. Noko monge savnar og som en bør på få plass er ei ordentlig hovudenheit der en kan kople til iphone/Android-telefonar og gjerne styre innhald på telefonen via stereoen. AUX-inngong er eit minstekrav, aller helst bør en ha trådlaus overføring av lyd, fks. Spotify med muligheit for å styre appen direkte på skjermen.

Men for å gjere ting litt meir konstruktivt, kva meinar folket her er største manglane med 9-3 då?

Brukeravatar
cmx2k
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 67
Registrert: 02 apr 2013, 11:07

Re: NEVS inleder produksjonsstart av Saab 9-3 Aero 2. desemb

Legg inn av cmx2k » 02 des 2013, 21:05

Ser denne motoren de bruker her er en motor som Opel brukte i Insignia blant annet, denne bruker vel ikke Opel lengere da de fleste motorene som leveres i Opel i dag er helt nye..

I Opel finnes den i en 220hk utgave og en 250hk utgave, da sistnevnte er de aller siste produserte av Opel.

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re: NEVS inleder produksjonsstart av Saab 9-3 Aero 2. desemb

Legg inn av oddi N108 » 02 des 2013, 21:36

Hjelle, N6 skrev:
oddi N108 skrev:Aldri i verden i europa.. og de skal kun komme med facelift neste år også? Sorry, tror nok ikke saab greier å selge en 12 år gammel bil, selv med ny "sminke" :) Har nok skjedd for mye på bilfronten til at de lar seg gjøre.. hvor ofte kommer f.eks. bmw/audi med nye versjoner av a4/3-serie? går vel sjeldent mer enn 7 år mellom hver "store" oppdatering, og en facelift eller to innimellom?
Ja dette har vi diskutert før Oddi, bilen kan sikkert ikkje verte ein storselgar på linje med merka du nemner i Europa, men husk at også Kina er eit viktig marked ikkje minst når elversjonen kjem. Uansett har SAAB eit tidlaust design som gjer at en slepp hive seg på trendane og må bytte designdrag femtekvart år (sett litt på spissen) og dermed kan kunne selge noko bil i Europa også. Nevs har nok også ein ide om dette, og er klar over realitetane, dei reknar nok ikkje med å selge 100 000 bilar neste år for å seie det slik. Men klart, skal en kunne selge bil bør en oppdatere seg, men det å oppdatere eksisterande modellar til en rimelig penge har jo SAAB vore ekspertar på tidligare so det trur eg kjem til å gå bra. Noko monge savnar og som en bør på få plass er ei ordentlig hovudenheit der en kan kople til iphone/Android-telefonar og gjerne styre innhald på telefonen via stereoen. AUX-inngong er eit minstekrav, aller helst bør en ha trådlaus overføring av lyd, fks. Spotify med muligheit for å styre appen direkte på skjermen.

Men for å gjere ting litt meir konstruktivt, kva meinar folket her er største manglane med 9-3 då?
Jeg vil tro at den fremdeles vil score høyt på f.eks. komfort mht seter, men at motor/understell begynner å bli akterutseilt. Ford har f.eks. tatt sjumillsteg når det gjelder kjøreegenskaper på sine biler de siste årene, og effektiviteten i nye motorer er nok en del høyere enn de gamle motorene saab har til rådighet pr idag. ting som støy og opplevd kvalitet er vel også kriterier som har blitt svært mye bedre de siste årene hos de aller fleste produsenter. Når det gjelder utseende er jeg faktisk enig, syns 9-3 med siste gen. facelift fremdeles ser bra ut.. men det hjelper ikke, folk _vil_ ha noe nytt:) For en med moderat/liten bilinteresse er det jo kjipt at det står en 2012 aero på tunet, når naboen tror det er en 2007-modell linear 9-3:) Der har jo Ford store planer, den sterkt forsinkede nye Mondeoen ser jo ut som en Aston Martin! og det er ihvertfall ikke feil..:) Selv om mange mener det er en ren rip-off av utseendet:)

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: NEVS inleder produksjonsstart av Saab 9-3 Aero 2. desemb

Legg inn av Hjelle, N6 » 02 des 2013, 21:57

Innvendig kvalitet er eg enig, der tok faktisk SAAB eit tilbakesteg når nye 9-3 kom iforhold til 9-5. Meir bruk av plast osv enn tepper, gir både dårligare kvalitetsinntrykk og øka støy i kupeen.
Det med køyreegenskapane er eg ikkje so sikker på, eg synes fortsatt 9-3 står seg bra eg, greit nok den ikkje har avansert chassis med "sportsmodus" osv, men ærlig talt trur eg det kostar meir enn det smakar. At folk som ikkje har peiling ikkje klarer å plotte om du har en gammal/ny bil, kan slå begge veiar, eg har fått spørsmål om alder på min, og folk har hunge med geipen når dei har fått vite at bilen nesten er 10 år gammal... Men akkurat det bryr meg faktisk svært lite, om naboen eller kollegaen trur bilen er 5 eller 15 år, eg kjøper faktisk bil for min eigen del - ikkje for at naboen synes eg skal være "kul".

Brukeravatar
Morten S.
MAX BOOST
Innlegg: 2026
Registrert: 20 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N1507
Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
Sted: Vestfold
Kontakt:

Re: NEVS inleder produksjonsstart av Saab 9-3 Aero 2. desemb

Legg inn av Morten S. » 03 des 2013, 08:54

Denne bilen er nok uansett ikke beregnet på hjemmemarkedet, men Kina.
Der vil de kunne tjene penger på den, og så får vi håpe at det er nok til å utvikle nye og mer spennende modeller.

At de selger noen biler i Sverige tipper jeg er for å kunne tilby noe til de mest ihugne Saab-fantastene.
"Alt" fra totakt til turbo

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: NEVS inleder produksjonsstart av Saab 9-3 Aero 2. desemb

Legg inn av TiaZzz » 03 des 2013, 15:31

Hjelle, du har kontakter i SU; var det noen i SU som prøvesatt den nye 9-3en? Jeg synes setene ser pene ut, men litt merkelige. Selve setet ser fryktelig kort ut og det virker som om sidestøtten er mindre enn det vi er vant med i SAAB.

Jeg er ikke veldig opptatt av akkurat denne lanseringen, men glad det triller ut SAAB igjen. Mer spent på neste lansering.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: NEVS inleder produksjonsstart av Saab 9-3 Aero 2. desemb

Legg inn av Hjelle, N6 » 03 des 2013, 16:07

Begge våre som var på plass prøvesat bilen, men slikt må prøvast i trafikk. En får ikkje noko særlig inntrykk korleis sidestøtta fungerar før en prøvekøyrer bilen.
Men trur gjerne bilda lyg litt, legg merke til at det svarte feltet er breiare enn vi er vande med på dei eldre stolane. Det kan være med på å gi eit inntrykk av at sidestøtta "ser" mindre ut enn den faktisk er.

zero900t
Overload!!!
Innlegg: 1919
Registrert: 21 mar 2006, 16:03
Medlemsnummer: N645
Navn: Halvard
Bil: 93 / OG900
Sted: Oslo

Re: NEVS inleder produksjonsstart av Saab 9-3 Aero 2. desemb

Legg inn av zero900t » 03 des 2013, 16:15

Hjelle, N6 skrev:Grunnprisen er 279 000 SEK med manuellt gir, det er ca. 10% billigare enn '12 Griffin Aero. Om det er billig nok er vel noko kvar enkelt får vurdere, men eg trur Nevs får selt so monge bilar som dei har planlagt å selge før det kjem en facelifta versjon neste år.
Uansett blir spennende å se hva dem kommer opp med.
Håpet er engang å få hente ut en splitter ny saab :worship: ( bare må få inn lotto talla så jeg blir kvitt litt annen gjeld først.... :lol: )
08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896


Saab er en sykdom man aldri blir kvitt ;)

Svar