Legg inn
av TiaZzz » 08 jan 2014, 13:49
Det ble ufrivillig bensinpumpebytte i går kveld. For et par dager siden så tenkte jeg at jeg burde få stumpen i gir og bestilt en DW300 eller to, men det ble med tanken. I går, på vei til legetime med vesla, så paja altså pumpa. En hyggelig kar hjalp meg å taue bilen til en parkeringsplass så jeg kunne dra sammen med fruen på legetimen. Etter den var det bare å hive seg på telefonen og høre hva Speedparts hadde inne. Fikk et knalltilbud på en Walbro 255 som de kunne modde inn i armaturen mens jeg ventet. Fikk aldri tid til det så jeg stakk bare innom for å plukke opp pumpa før de stengte (fortsatt knall pris så stor takk til Bent & co for super service!).
Etter mye knot fikk jeg armaturen ut, men knakk en av plastslangene som skal legge seg i sporet på siden av bøtta pumpe står i. Fikk bøte på skaden med Biltema drivstoffslanger og rustfri slangeklammer. Fikk frest ut plast av filtret slik at Walbro-en passet nedi og trekt 8mm slange de fleste stedene siden de plastrørene var noe herk å jobbe med. Jeg fikk bilen på beina og det ser ut som jeg ble kvitt en irriterende nøkking jeg har hatt ved fullt pådrag også. Mulig nivåføleren ble noe unøyaktig etter jobben, men det får jeg kontrollere ved neste tanking.
Tenker jeg får finne meg et brukt armatur, handlet noen skikkelige slanger og en DW300 som reserve. Jeg har sett at DW300 trekkes frem som langt bedre av bl.a. Ingvar, men gitt at jeg har steg 2 Maptun med E85-konvertering, så burde vel Walbro-en holde en stund? Jeg har jo langt fra effekten som de hvasseste maskinene her inne har. Hvordan er kvaliteten på Biltemas drivstoffslanger? Jeg mener å ha lest at den ikke var topp, men jeg bare måtte ha det i stand fort. Karen på BT kunne ikke svare om slangen tålte bioetanol. Jeg kjører jo ikke på det nå i vinter uansett og kan fikse før våren.