Saab 9-5 2000 2.0T automatic

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Smelvaer
Innlegg: 7
Registrert: 16 aug 2013, 15:26

Saab 9-5 2000 2.0T automatic

Legg inn av Smelvaer » 10 des 2013, 14:54

Ahåy. Har vært nøgd saab 9-5 ( 2000 ) eiar siden sommaren. Men nå balle det på seg med spennande manglar. Lurte på om andre har hatt samme problem som dei har ein løsning på.

- Defekt varmluft, vifta går ikkje. Har sett det er ikkje uvanleg at enten vifta eller motstanden er gåen. Nokre erfaringer??

- Oljetrykk, tok ein oljerens + skift i sommer rett etter kjøpt. Men oljetrykket begynner å tulle igjen. Vudere å ta ein skift til og sjå om det funker. Men det virker også som om motoren bruker noko olje, men har ikkje sett noko blårøyk eller vatn i olja, kvar blir den av ??

- Mykje fukt i bakluke, er dette vanlig? dårlig drenering??

- Håndbrekk som henger seg opp når det blir kaldt, finnest det et triks for å ordne opp i dette?

Takk på førehand for svar :)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 9-5 2000 2.0T automatic

Legg inn av Ingvar N629 » 10 des 2013, 15:45

- Defekt varmluft, vifta går ikkje. Har sett det er ikkje uvanleg at enten vifta eller motstanden er gåen. Nokre erfaringer??

Er nok en av dem ja, ikke uvanlig at børstene på viftemotoren blir nedslitt etter en del år.

- Oljetrykk, tok ein oljerens + skift i sommer rett etter kjøpt. Men oljetrykket begynner å tulle igjen. Vudere å ta ein skift til og sjå om det funker. Men det virker også som om motoren bruker noko olje, men har ikkje sett noko blårøyk eller vatn i olja, kvar blir den av ??

Ta ned bunnpanna og sjekk oljesila, denne kan være tett. Er den ok, så er nok motoren moden for en overhaling. Olja kan forsvinne gjennom turbo, ventiltettninger eller forbi stempelringene. Slett ikke uvanlig at stempelringene kokser fast i sporene sine, da brenner motoren olje jevnt og trutt i små mengder av gangen. Sjekk også at du har siste versjon av veivhusventilasjonen, denne har det vært servicekampanje på. Tidligere versjoner kan gi oljeforbruk.

- Mykje fukt i bakluke, er dette vanlig? dårlig drenering??

Sjekk lekkasje rundt høytsittende bremselys, om du har stasjonsvogn.

- Håndbrekk som henger seg opp når det blir kaldt, finnest det et triks for å ordne opp i dette?

Bytt brekkwire, er strømpene slitne trekker det vann inn i strømpa.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Smelvaer
Innlegg: 7
Registrert: 16 aug 2013, 15:26

Re: Saab 9-5 2000 2.0T automatic

Legg inn av Smelvaer » 10 des 2013, 17:37

Takker for hjelpande svar.

Var nå ute å skrudde litt i sted. Skrudde meg inn via hanskerommet og fant 2 stykk motorer som har med saken å gjere. Sjekka ka dei var godt for og fant ut at den eine reagerte når eg skrudde klimaanlegget av og på, mens den andre overhode ikkje rørte seg uansett kva eg gjorde. Eg antar dette må være montoren som regulere hastigheita på vifta?

Har du noko tips til korleis eg kan sjekke dette uten å skru meg fram til enten motstand ( btw kor ligger denne? ) eller til vifta, ( har forstått at den må eg fram til via motorrommet.)

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Saab 9-5 2000 2.0T automatic

Legg inn av Helge » 10 des 2013, 19:31

Kjør diagnose på klimaanlegget.
Trykk inn Auto og Off samtidig.
Har du feil vil kodene komme opp i displayet.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Smelvaer
Innlegg: 7
Registrert: 16 aug 2013, 15:26

Re: Saab 9-5 2000 2.0T automatic

Legg inn av Smelvaer » 10 des 2013, 21:43

Supert tips. Prøvde først econ+off. Då stod det at alt var ok. Der etter auto og off, då fekk eg bare opp tallet 1 og 21. Holdt ein stund, men ikkje noko meir skjedde. Var eg for utålmodig? eller er dette ein feilmelding?

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Saab 9-5 2000 2.0T automatic

Legg inn av doo-kie » 11 des 2013, 07:19

Det er feilmeldingen.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Saab 9-5 2000 2.0T automatic

Legg inn av EdHunter N815 » 11 des 2013, 10:06

Smelvaer skrev:Supert tips. Prøvde først econ+off. Då stod det at alt var ok. Der etter auto og off, då fekk eg bare opp tallet 1 og 21. Holdt ein stund, men ikkje noko meir skjedde. Var eg for utålmodig? eller er dette ein feilmelding?
Ettallet betyr at det er én feilkode i systemet, 21 er selve feilkoden. Du vil ikke kunne få opp noe mer, men google kan som regel fortelle deg hva en feilkode betyr. :)

"21 AC recirculation motor - short to earth, open circuit"

Dette indikerer at motoren til resirk-spjeldet er gåen. Høres ut som du allerede har funnet den, så det er bare å bytte.
Hvorvidt det er relatert til at vifta ikke går er jeg faktisk usikker på, men det er vel mulig at feilkoden gjør at den ikke kobler inn.
Det kan uansett være greit å begynne med å fikse feilen du allerede har lokalisert, og se om det løser problemet. :)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 9-5 2000 2.0T automatic

Legg inn av Ingvar N629 » 11 des 2013, 10:55

Feilkoden er ikke grunnen til at vifta ikke går.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Smelvaer
Innlegg: 7
Registrert: 16 aug 2013, 15:26

Re: Saab 9-5 2000 2.0T automatic

Legg inn av Smelvaer » 11 des 2013, 12:20

Mange mange takk. Då har eg eit sted å begynne. Har leita litt på brukten her på nett, var ikkje så lett å finne denne motoren, nokon som har som eg kan kjøpe? evt veit om eit sted som har godt utvalg i motorer til resirk-spjeldet ??

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Saab 9-5 2000 2.0T automatic

Legg inn av Helge » 11 des 2013, 14:02

Jeg har motoren.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Svar