Service på girkasse

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
jjrckd
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 152
Registrert: 23 sep 2011, 12:23
Bil: M02 9-3 B235R+
Sted: Stavanger

Service på girkasse

Legg inn av jjrckd » 12 des 2013, 13:48

Skal ta service på girkassen til en '02 9-3. Girkassa er helt grei men siden den allikevel skal ut så benytter jeg anledningen til å ta en service. Har kjøpt inn et rep kit (bilde) og en slavesylinder. Da jeg er helt grønn hvilke deler det er lurt å bytte lurte jeg på om noen kunne gitt meg input på om jeg burde kjøpe inn mer enn hva jeg allerede har?


Bilde

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Service på girkasse

Legg inn av Ingvar N629 » 12 des 2013, 14:56

Håper du har kjøpt original slave, noe annet er å be om trøbbel.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

jjrckd
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 152
Registrert: 23 sep 2011, 12:23
Bil: M02 9-3 B235R+
Sted: Stavanger

Re: Service på girkasse

Legg inn av jjrckd » 12 des 2013, 16:15

Er orginal ja:)

saab2012
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 14 mai 2012, 22:28

Re: Service på girkasse

Legg inn av saab2012 » 12 des 2013, 21:06

Det som er avbildet er et rep.sett for eldre gearkasser 98-2002 ,Dette settet ble solgt for og rette opp flere girings problem som oppsto i første produksjonårene.
Virker gearkassen ok anbefales ikkje og overhale den,Skift da heller oljen.

jjrckd
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 152
Registrert: 23 sep 2011, 12:23
Bil: M02 9-3 B235R+
Sted: Stavanger

Re: Service på girkasse

Legg inn av jjrckd » 12 des 2013, 22:56

Hva var disse giringsproblemene?

Det som jeg håper å få vekk er at den er tidvis vond å gire fra andre til tredje (eller var det omvendt?) og at dobbeltclutching ofte er påkrevd for å få den fra første til revers. Dette har vært ok frem til nå men siden jeg setter i ny motor hadde jeg håpet å få til en bedre girkasse.

Byttet olje på kassa for omtrent 30000km siden. Før oljeskiftet var den MYE værre (var da i tillegg vond å få ut av gir) men den har vært stabil siden.

saab2012
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 14 mai 2012, 22:28

Re: Service på girkasse

Legg inn av saab2012 » 13 des 2013, 22:06

Berørte biler:9-3 m98-01 g 9-5 m98-01
Symtom.:
1. Vanskelig å gire fra 3 til 2 gir
2.Vanskelig og få inn i revers(mangler bladfjører sykronring revers)
3.Vanskelig ut av 3./5. gir(oftes m00)
4.Vanskelig inn i 5. gir(sjeldent symptom)
5.Vanskelig inn i 3/4. gir(sjeldent symptom)
Årsak
1.Nav 2.gir endret.OK fra girkasse t60580-/y2035747.y7012858,y3062654
2.Sykronring med bladfjærer innført m00-
3.Lagerbukk endret.ok fra girkasse u29867-
4.Muffe og sykronring endret 5.gir m00-
5.Endret sykronring/forsterket skiftegaffel 3/4 gir,ok fra m00-

Dette gjelder rep.sett 10-5440516
I tillegg til sett må du ha nedre lager pinjongaksel(utgående aksel)*+ tilgang til wis.
Lager ingånde aksel bør også skiftes ved høg km.(2,stk.)

jjrckd
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 152
Registrert: 23 sep 2011, 12:23
Bil: M02 9-3 B235R+
Sted: Stavanger

Re: Service på girkasse

Legg inn av jjrckd » 14 des 2013, 00:20

Hmm... Iflg papirene er bilen min en m02 men jeg er berørt av 1 og 2 (og 3 før oljeskift). Har forøvrig tidligere hatt en mistanke om at ting ikke helt er hva det utgir seg for å være. Skal bli interessant å åpne girkassa å ta en titt.

Takk for input!!

saab2012
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 14 mai 2012, 22:28

Re: Service på girkasse

Legg inn av saab2012 » 14 des 2013, 19:32

For og fastslå produksjons dato på gearkassen må en ha tilgang på EPC
Sjekk hos saab.

jjrckd
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 152
Registrert: 23 sep 2011, 12:23
Bil: M02 9-3 B235R+
Sted: Stavanger

Re: Service på girkasse

Legg inn av jjrckd » 14 des 2013, 23:31

Har sett litt på girkassen jeg har. FM55 507 skal iflg wis bety at det er: (F)Forhjulsdrift, (M)Manuelt gir, (5)5 gir og (5)et totalt gear ratio på 2,7. Iflg wis burde neste tegn vært enten A eller B (ikke 5 som jeg har) etterfulgt av 2 tall. Da A angir Automatkasse og B angir Manuellkasse opererer de med smør på flesk her (andre tegn, M, har allerede angitt at vi snakker om en manuell kasse).

Da jeg ikke har hverken A eller B som femte tegn i girkassekoden min men "5" lurer jeg på om det er noen som vet hva "5" betyr? Jeg registrerer at de fleste 9-5 har girkassene på bildelsbasen som opererer med "B" som femte tegn mens 9-3 kassene opererer med "5" som femte tegn (kan det være at wis blander kortene litt her?)

Kan man uten videre montere en 9-5 kasse i en 9-3?

Edit: Registrerer at Viggen kasser har koden FM55 40X. Altså samme utveksling som min girkasse men "4" mot min "5" og 9-5 sin "B".

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Service på girkasse

Legg inn av Hjelle, N6 » 15 des 2013, 00:13

Dei siste siffera indikerar kva bil kassa kjem ifrå som du nemner samt kva "versjon" av kassa det er snakk om. Fks. so har seinare modellar 9-5 anna giroverføring, slik at for kvar endring som vart gjordt fikk kassa eit nytt nummer, ifrå 01 som er fysste kassene i 98 modellane til 12 på dei seinare modellane. Ang B eller 5 trur eg WIS rotar, bokstaven eller sifferet skal angi kva bil/motor kassa er "tilpassa", det har iaf vore slik tidligare.

jjrckd
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 152
Registrert: 23 sep 2011, 12:23
Bil: M02 9-3 B235R+
Sted: Stavanger

Re: Service på girkasse

Legg inn av jjrckd » 15 des 2013, 00:23

Mistenker at femte tegnet viser til hva slags drivaksel kassen er satt opp for. Begrunner denne påstanden med at eneste forskjellen jeg kan finne på drivverk mellom viggen og resterende versjoner er drivakslingene. Mulig jeg er helt på jordet her...

Svar