Følgende tema/lenke på SaabCentral fanget min oppmerksomhet ettersom jo vår 9-3 kunne være aktuell mht. dette emnet: The Official (unofficial) 07-09 Intake Valve Tracking Thread/http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=329066
Det dette dreier seg om er at en del 9-3 (i USA) får tildels sterkt redusert kompresjon ved (kald-)start, ved lavere omgivelsestemperaturer. Registrerte (ute-)temperaturer kan være +/÷ 27°F (ca. ÷ 3°C), og utseilte distanser fra ca. 77 000km og oppover.
Antagelse om årsaken til dette/disse tilfellene er feil materiale benyttet i (en serie) inntaksventiler, som da har ekstraordinær slitasje, resulterende i at setet blir skarpere og lukker først når metallet utvider seg ved oppvarmingen. En ser bort fra tilfeller der "forurensing" av ventilene forårsaker tilsvarende kompresjonssvikt, dette basert på inspeksjon/funn på antatt defekte ventiler.
Etter å ha søkt på STCN med søkeord hhv. kaldstart og innsugsventiler, finner i alle fall ikke jeg noen poster her som rapporterer tilsvarende funn her på berget.
Har noen kjennskap til at Saab har bekreftet denne problematikken, eller har selv hatt den og ev. fått bekreftet dette hos Saab forhandler?
9-3 MY2007-2009 inntaks-/innsugsventilproblemer?
Moderator: Moderatorer
- Kato
- 2.0 bar
- Innlegg: 942
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
9-3 MY2007-2009 inntaks-/innsugsventilproblemer?
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.