Bytte fra veivhusventilaskjon til spjeldhus?
Moderator: Moderatorer
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12869
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Bytte fra veivhusventilaskjon til spjeldhus?
Du må bruke nett og givere fra gammelmotoren.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Jenskp
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 87
- Registrert: 10 apr 2012, 01:29
- Medlemsnummer: N2393
- Bil: Saab 9-5 2.3t, '00 @270hk
- Sted: Stjørdal
Re: Bytte fra veivhusventilaskjon til spjeldhus?
Nett skjønner jeg at jeg må flytte over. Hva mener du med givere?Ingvar N629 skrev:Du må bruke nett og givere fra gammelmotoren.
Tror du denne typen spjeldhus vil passe?
http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... cts_id=360
M00 Saab 9-5 2.0t stv
- Jenskp
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 87
- Registrert: 10 apr 2012, 01:29
- Medlemsnummer: N2393
- Bil: Saab 9-5 2.3t, '00 @270hk
- Sted: Stjørdal
Re: Bytte fra veivhusventilaskjon til spjeldhus?
Her kommer også et tilleggs spørsmål; hvor får man kjøpt plugger? Er noen hull i den nye motorblokka som jeg må tette. På toppen sitter det en veksler for de som kjører automat. Den må jeg ta ut, og da står jeg igjen med et hull som er 30mm bredt og 40mm dypt.
M00 Saab 9-5 2.0t stv
Re: Bytte fra veivhusventilaskjon til spjeldhus?
Kjøpes lokalt på saab. Det er en blindplugg på gamleblokka di som du kan bruke. Du må også flytte over en bolt som tetter inn på oljekanalen.
/ pål
/ pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Jenskp
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 87
- Registrert: 10 apr 2012, 01:29
- Medlemsnummer: N2393
- Bil: Saab 9-5 2.3t, '00 @270hk
- Sted: Stjørdal
Re: Bytte fra veivhusventilaskjon til spjeldhus?
Hvordan ta ut pluggen? Sitter jo inni blokka... Bolten som plugger oljekanalen er flyttet over
M00 Saab 9-5 2.0t stv
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12869
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Bytte fra veivhusventilaskjon til spjeldhus?
Nei, det er jo samme type som du har.Jenskp skrev: Tror du denne typen spjeldhus vil passe?
http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... cts_id=360
Givere, alle eletriske duppeditter som måler temperatur, trykk etc etc.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Jenskp
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 87
- Registrert: 10 apr 2012, 01:29
- Medlemsnummer: N2393
- Bil: Saab 9-5 2.3t, '00 @270hk
- Sted: Stjørdal
Re: Bytte fra veivhusventilaskjon til spjeldhus?
Skjønner!
Du har ikke noe liggende av spjeldhus eller vannpumpe Ingvar?
Du har ikke noe liggende av spjeldhus eller vannpumpe Ingvar?
M00 Saab 9-5 2.0t stv
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Bytte fra veivhusventilaskjon til spjeldhus?
Vasspumpe er jo en slitedel og er smart å kjøpe nytt...
Re: Bytte fra veivhusventilaskjon til spjeldhus?
Låner denne litt. På bildet vises en stuss ut fra oljepåfyllingsrøret. På min 02 motor er denne "T-et" inn på slangen som går fra luftingen på toppdekslet og ned på oppgraderingsboksen for veivhusventilasjonen. I og med at motoren på bilde har en helt ny type veivhusventilasjon ser jeg ikke hvor stussen skal kobles hen. Er den overflødig og skal den blindes??Jenskp skrev:På bildene ser man at veivhussatsen er med ja. Det stemmer. Så jeg må kjøpe nytt spjeldhus med andre ord? Slik som Ingvar også sier. Kan hende det er et dumt spørsmål, men dette spjeldhuset er det som den røde pilen peker på?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12869
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Bytte fra veivhusventilaskjon til spjeldhus?
MY04 og nyere har også stuss på påfyllingsrøret, men om du ser etter så er det ikke hull helt inn.. den er med andre ord blendet fra fabrikk.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Bytte fra veivhusventilaskjon til spjeldhus?
Aha! Har klødd meg mye å lenge i hodet ang denne her, takk!