Oppheng og Eksos 9-3SS

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Stiversen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 65
Registrert: 24 jan 2013, 16:47
Navn: Simon Iversen
Bil: 03' Saab 9-3 SS 2.0t (YS3F)
Sted: Harstad

Oppheng og Eksos 9-3SS

Legg inn av Stiversen » 23 jan 2014, 12:40

Heihei gutta.

Lurer bare på noen småting.

Jeg skal til og bestille nye fjærer og dempere til bilen min, da jeg sitter og ser på dette bir jeg litt forvirret fordi det står at jeg må vite en slags fargekode for understellet mitt (hvit/hvit, gul/oransj eller blå/rød).
Jeg lurer virkelig på hvor dette står ført opp, såvidt jeg ser er demperene mine helt svart xD (hehe)
Jeg lurer også på hva som er forskjellen på min bil og en Aero, mtp dempere og slikt.
Ifølge Neobros så skal Aeron være 10mm lavere, det er hoss de jeg har funnet sett senkesett som vil senke meg 35mm, kittet inneholder Bilstein B8 og senkefjærer fra MapTun.
På Neobros sine sider så står det også at dette senkesettet vil senke en standard SS 35mm men den vil bare senke en Aero 25mm, dette innebærer jo at den centimetern i differanse på min bil og en Aero er noe som sitter fast i bilen, det er jo ikke akkurat som at senkesettet vet om det sitter på en Aero eller ikke og kan justere seg selv xD

En kort ting til:
Hva er standard rørdiameter på eksosanlegget på min bil? 9-3SS 2.0t (175)

Tusen takk for svar :)
2003 Saab 9-3 SS Vector 2.0t (175)
2008 Can-Am Renegade 800 <--ATV

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Oppheng og Eksos 9-3SS

Legg inn av TiaZzz » 23 jan 2014, 13:08

35mm senk er fra Linear/Vector. De samme senkefjærene vil senke en Aero 25mm da Aero-fjærer er senket 10mm i forhold til Linear/Vector. Ble det mer klart?

Altså:
Linear/Vector: 0mm senk
Aero original: 10mm senk
Tredjepart: 35mm senk (Relativt bli da 25mm senk i forhold til Aero)

Stiversen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 65
Registrert: 24 jan 2013, 16:47
Navn: Simon Iversen
Bil: 03' Saab 9-3 SS 2.0t (YS3F)
Sted: Harstad

Re: Oppheng og Eksos 9-3SS

Legg inn av Stiversen » 23 jan 2014, 15:49

Altså, eksempelvis; la oss si senkefjæra er 500mm totalt.
Mens på vector er den 535mm og Aero 525mm, blir det rett?
2003 Saab 9-3 SS Vector 2.0t (175)
2008 Can-Am Renegade 800 <--ATV

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Oppheng og Eksos 9-3SS

Legg inn av TiaZzz » 23 jan 2014, 15:56

Ja, på en måte. Lengden på fjæra er irrelevant, det er hvor lavt bilen blir sittende som er målt. Dette med "35mm senk" er altså hvor mye lavere bilen vil bli med senkefjærene.

Stiversen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 65
Registrert: 24 jan 2013, 16:47
Navn: Simon Iversen
Bil: 03' Saab 9-3 SS 2.0t (YS3F)
Sted: Harstad

Re: Oppheng og Eksos 9-3SS

Legg inn av Stiversen » 23 jan 2014, 17:43

Både min bil og en Aero vil da med andre ord bli like lav med det senkesettet montert. (?)
Har du noen formening om dette settet er bra? Vet jo at MapTun er bra! Men Bilstein vet jeg ikke annet enn at de er stor og verdensberømt...
2003 Saab 9-3 SS Vector 2.0t (175)
2008 Can-Am Renegade 800 <--ATV

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Oppheng og Eksos 9-3SS

Legg inn av TiaZzz » 23 jan 2014, 19:42

Korrekt. En aero og linear/vector blir like lave med det senkesettet.

Vet ikke noe om Maptun sine fjærer, men Bilstein er det beste du får.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk

Thomas ll N14
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 01 aug 2007, 15:24
Medlemsnummer: N14
Navn: Thomas
Bil: Saab 9-3ss Aero 2005
Sted: Kløfta

Re: Oppheng og Eksos 9-3SS

Legg inn av Thomas ll N14 » 23 jan 2014, 20:14

Maptun fjærene er gode nok de.
Men mener det er slik at de ikke er TUV godkjente, bare sånn at du vet det :)
Saab 9-3 SS 2.0T Aero 2005mod m/ Maptun Magi :sprint:
Saab 96 2-takt 1964mod

Stiversen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 65
Registrert: 24 jan 2013, 16:47
Navn: Simon Iversen
Bil: 03' Saab 9-3 SS 2.0t (YS3F)
Sted: Harstad

Re: Oppheng og Eksos 9-3SS

Legg inn av Stiversen » 23 jan 2014, 20:50

aaahh sucks jo det da :(
Regner jo egentlig med at med senkesett på den bilen (som jeg personlig syns er lav i utgangspunktet) vil gjøre den stivere enn ett "mårrabrød i tenåran"? kanskje på nippen til ubehagelig :S
2003 Saab 9-3 SS Vector 2.0t (175)
2008 Can-Am Renegade 800 <--ATV

Thomas ll N14
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 01 aug 2007, 15:24
Medlemsnummer: N14
Navn: Thomas
Bil: Saab 9-3ss Aero 2005
Sted: Kløfta

Re: Oppheng og Eksos 9-3SS

Legg inn av Thomas ll N14 » 24 jan 2014, 17:54

På min kjører jeg med Hirsch fjærer, kjempe fornøyde med de.
Men jeg skal bytte til coilovere til neste sesong, sånn at jeg får den litt lavere, mindre krenging og generelt bedre kjøreegenskaper :)
Så allt er jo smak og behag...
Saab 9-3 SS 2.0T Aero 2005mod m/ Maptun Magi :sprint:
Saab 96 2-takt 1964mod

Stiversen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 65
Registrert: 24 jan 2013, 16:47
Navn: Simon Iversen
Bil: 03' Saab 9-3 SS 2.0t (YS3F)
Sted: Harstad

Re: Oppheng og Eksos 9-3SS

Legg inn av Stiversen » 30 des 2014, 08:03

Fant foresten ut at de Aero fjærene jeg bestilte ikke forandret noe som helst. Bilen er like høy/lav. Så enten var disse fjærene allerede "oppgradert" eller så stemmer det jeg har hørt om at Vector modellene har samme fjærer som Aero (?)
2003 Saab 9-3 SS Vector 2.0t (175)
2008 Can-Am Renegade 800 <--ATV

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: Oppheng og Eksos 9-3SS

Legg inn av little_e » 30 des 2014, 10:21

Det stemmer slik det skisseres over at fjærene fra Maptun ikke er TÜV-godkjente, årsaken til dette er nok først og fremst at det later til at ingen svenske instanser bryr seg om slike papirer mtp fjærer.
Derimot var jeg i kontakt med Neo Bros i sommer, og i et tilsvar til min mail skriver de at Maptun skal få TÜV-papirer på fjærene sine.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Oppheng og Eksos 9-3SS

Legg inn av Hjelle, N6 » 30 des 2014, 11:23

Stiversen skrev:Fant foresten ut at de Aero fjærene jeg bestilte ikke forandret noe som helst. Bilen er like høy/lav. Så enten var disse fjærene allerede "oppgradert" eller så stemmer det jeg har hørt om at Vector modellene har samme fjærer som Aero (?)
Vector har ikkje sportschassis som standard, men om bilen er bestillt ifrå fabrikk med sportschassis som tilvalg får den samme oppsett som en tilsvarande Aero når det gjeld fjøring.

Stiversen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 65
Registrert: 24 jan 2013, 16:47
Navn: Simon Iversen
Bil: 03' Saab 9-3 SS 2.0t (YS3F)
Sted: Harstad

Re: Oppheng og Eksos 9-3SS

Legg inn av Stiversen » 30 des 2014, 16:11

Med chassis så mener du bare fjærer? Eller er det andre ting som Aeroen har annerledes? Bortsett fra kosmetikk og motor da...
2003 Saab 9-3 SS Vector 2.0t (175)
2008 Can-Am Renegade 800 <--ATV

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Oppheng og Eksos 9-3SS

Legg inn av Hjelle, N6 » 30 des 2014, 16:31

Stiversen skrev:Med chassis så mener du bare fjærer? Eller er det andre ting som Aeroen har annerledes? Bortsett fra kosmetikk og motor da...
Den mest openbare forskjellen er kortare fjører, men det er også andre demparar.

Stiversen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 65
Registrert: 24 jan 2013, 16:47
Navn: Simon Iversen
Bil: 03' Saab 9-3 SS 2.0t (YS3F)
Sted: Harstad

Re: Oppheng og Eksos 9-3SS

Legg inn av Stiversen » 30 des 2014, 16:39

Der har jeg også oppgradert til Bilstein B6. Nå har jeg også kjøpt komplett powerflex kit, litt i tvil på om jeg ska tørre å begynne montering av dette i garasjen hjemme dersom jeg er redd for at jeg kanskje vil trenge en presse for å få på foringene, da sliter jeg.
2003 Saab 9-3 SS Vector 2.0t (175)
2008 Can-Am Renegade 800 <--ATV

Svar