saab 9-5 2,3 2007 260 hk aero ombygging til manuell

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
tsx_891@hotmail.com
Innlegg: 5
Registrert: 25 des 2011, 13:57

saab 9-5 2,3 2007 260 hk aero ombygging til manuell

Legg inn av tsx_891@hotmail.com » 27 jan 2014, 22:38

Hei har en saab 9-5 aero 2.3 260 hk 2007 mod automat som jeg har planer om og trimme opp en del. I denne forbindelse ønsker jeg og bytte ut automatkassa med manuell.


Det jeg lurer på er om det er samme manuelle girkasser på 2.0t b205 og b235 2.3t og fra hvilke årsmoddel jeg kan bruke på min bil. ( ønsker og skaffe delebil og ta deler fra )


kan jeg kjøpe en 9-5 2000 ++ og bare hive over alle deler derifra? og må det byttes noe hjerne eller styring i motoren fra ombygging fra automat til manuell? eller er det bare og bygge den manuell og montere maptune sin oppgradering rett i ?


takk for svar mvh Stig :)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: saab 9-5 2,3 2007 260 hk aero ombygging til manuell

Legg inn av Ingvar N629 » 27 jan 2014, 23:01

Det er skille på giroverføringa i 05/06, men det spiller jo ikke så stor rolle når du skal bygge om alt. Du kan ta alt unntatt hovedinstrument fra en MY00, men da ville jeg ha gått over kassa som fikk en oppgradering i 02. Elektronikken er ikke noe stress, du tar bare ut TCM (kassas styreboks) og endrer ch nummer elektronisk i DICE styreenhet med Tech2. Motorstyringen har matriser for både aut og manuell og velger fra disse avhengig av ch nr som ligger i DICE. Eneste kabler som må legges til, er for ryggelysbryteren.

Skal du trimme mye så anbefales en LSD-diff i kassa.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

tsx_891@hotmail.com
Innlegg: 5
Registrert: 25 des 2011, 13:57

Re: saab 9-5 2,3 2007 260 hk aero ombygging til manuell

Legg inn av tsx_891@hotmail.com » 27 jan 2014, 23:14

takk for svar :)

så jeg kan bruke kasse fra 02 og oppover da.

men er alt overføringer og girkasser likt på 2.0 t og 2.3 t?

hva er DICE? litt ny på disse begrepene:)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: saab 9-5 2,3 2007 260 hk aero ombygging til manuell

Legg inn av Ingvar N629 » 28 jan 2014, 11:34

Eneste som skiller på 2,0 og 2,3 er utvekslinga. DICE er en elektronisk boks som sitter i dashen på førersiden, det er i prinsippet bare en relesentral men den har busskommunikasjon og inneholder også annen elektronikk.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Thomas ll N14
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 01 aug 2007, 15:24
Medlemsnummer: N14
Navn: Thomas
Bil: Saab 9-3ss Aero 2005
Sted: Kløfta

Re: saab 9-5 2,3 2007 260 hk aero ombygging til manuell

Legg inn av Thomas ll N14 » 29 jan 2014, 18:12

Bare ett spm, bytter du kasse fordi du skal ha så mye effekt? Hvor mye tenker du?
Eller er det fordi du foretrekker manuell?

Jeg har hørt at automatkassa i 9-5 og ng9-3 er den samme, stemmer dette Ingvar? Isåfall tåler de kassene en god del effekt og girer meget pent :)
Saab 9-3 SS 2.0T Aero 2005mod m/ Maptun Magi :sprint:
Saab 96 2-takt 1964mod

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: saab 9-5 2,3 2007 260 hk aero ombygging til manuell

Legg inn av Ingvar N629 » 29 jan 2014, 19:55

Ja, stemmer det, men kan jo være noen forskjeller. 5-trinns automaten tåler bra med trim, forutsatt at kalibreringene for moment i motorens software er gjort korrekt, slik at momentet ikke er for høyt ved giring. Jokke900 her sin 9-5 har jeg levert trim til, den har 5 trinns aut og rundt 400 Nm. Vet om andre med denne kassa som har enda mer.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Neteland
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 505
Registrert: 26 jan 2012, 10:24
Medlemsnummer: N2538
Bil: 997 Turbo
Sted: Bergen

Re: saab 9-5 2,3 2007 260 hk aero ombygging til manuell

Legg inn av Neteland » 29 jan 2014, 20:05

Thomas har greit med kreften i sin 9-3SS automat. Hadde du vert på Landstreff Ingvar hadde du sett dette. Tror det var 400hk i den. Uten at jeg er sikker.

Stig: Det mest fornuftige er vel å selge denne bilen, og heller kjøpe en 04-05 med manuel? "Overskuddet" kan da brukes til oppgradering og annet. Regner og med at du kommer på lokaltreff i Bergen førstkommende Onsdag kl 19.00 på Krambua.

Thomas ll N14
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 01 aug 2007, 15:24
Medlemsnummer: N14
Navn: Thomas
Bil: Saab 9-3ss Aero 2005
Sted: Kløfta

Re: saab 9-5 2,3 2007 260 hk aero ombygging til manuell

Legg inn av Thomas ll N14 » 30 jan 2014, 19:02

Var det jeg mente. Så hvis trådstarter har 5 trins, vil jeg anbefale og beholde den, de girer bare bedre og raskere jo mer effekt de før virker det som :-)
Så jeg ser ikke vitsen i å ha rørepinne i girkassa :D
Saab 9-3 SS 2.0T Aero 2005mod m/ Maptun Magi :sprint:
Saab 96 2-takt 1964mod

tsx_891@hotmail.com
Innlegg: 5
Registrert: 25 des 2011, 13:57

Re: saab 9-5 2,3 2007 260 hk aero ombygging til manuell

Legg inn av tsx_891@hotmail.com » 30 jan 2014, 23:44

Vurderer og trimme bilen med automaten først. Skal kjøre maptun sitt system på 345 hk 480 NM. Ifølge dem er 500 NM ingen problem når kassene skal vere meget solide. På jakt etter 3" fra turbo og racekat om noen skal selge. ;)

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 942
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: saab 9-5 2,3 2007 260 hk aero ombygging til manuell

Legg inn av Kato » 31 jan 2014, 00:14

Tja, maksimalt dreiemoment er av Saab for 6-trinnskassa (AF40) oppgitt å være 450Nm - som et eksempel.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: saab 9-5 2,3 2007 260 hk aero ombygging til manuell

Legg inn av little_e » 31 jan 2014, 00:21

Personlig kjører jeg 285 hk / 420 nm på femtrinns-automaten uten problemer...
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: saab 9-5 2,3 2007 260 hk aero ombygging til manuell

Legg inn av Tor N12 » 31 jan 2014, 00:29

De kassene tåler mye!! Har selv rast rundt Rudskogen med Tommys SS viewtopic.php?f=25&t=21615 Den kassa holder enda 8)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Svar