OG9-5: Varmen ble borte - og kom igjen? [LØST]
Moderator: Moderatorer
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
OG9-5: Varmen ble borte - og kom igjen? [LØST]
Jeg var ute og kjørte i dag. Det var varmt og fint i bilen.Det ble litt køkjøring pga det dårlige føret, og da forsvant varmen fra varmeapparatet. Blåste bare lunket. Kom ikke tilbake i særlig grad.
Jeg stoppet bilen og lot den stå et par timer, og da jeg startet igjen var varmen tilbake.
Kjølevannsnivået er ok og det er ingen feilkoder på klimaanlegget (har kjørt auto+off).
Noen god idé om hva som kan forårsake noe slikt?
Jeg stoppet bilen og lot den stå et par timer, og da jeg startet igjen var varmen tilbake.
Kjølevannsnivået er ok og det er ingen feilkoder på klimaanlegget (har kjørt auto+off).
Noen god idé om hva som kan forårsake noe slikt?
Sist redigert av little_e den 03 mar 2014, 22:27, redigert 1 gang totalt.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
- frkristiansen
- 1,5 bar
- Innlegg: 468
- Registrert: 27 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N-116
- Navn: Frode Kristiansen
- Bil: SAAB 9-5 Aero Estate
- Sted: 9360 bardufoss
- Kontakt:
Re: OG9-5: Varmen ble borte - og kom igjen?
eneste jeg kunne tenket meg var viss det kunne vert noe luft i systemet.
En luft boble som kanskje ikke klarte å sirkulere til ekspansjonstanken og lufte seg selv når du stod på tomgang....
Lenge siden du byttet kjøleveske?
kanskje lit søkt, stod du i en bakke eller noe ?

En luft boble som kanskje ikke klarte å sirkulere til ekspansjonstanken og lufte seg selv når du stod på tomgang....

Lenge siden du byttet kjøleveske?

kanskje lit søkt, stod du i en bakke eller noe ?
Frode K
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: OG9-5: Varmen ble borte - og kom igjen?
Tjah. Jeg stod på flatmark da jeg merket dette.
Kjølevæsken var ny da motoren var ny for ca et år siden. Jeg fylte på 1-2 dl i morges for å få det opp til merket kjølevæsken skal være når motoren er kald, men jeg har jo ikke peiling på om bilen faktisk har brukt kjølevæske eller ikke; jeg har ikke fylt på noe siden motoren ble innmontert for et års tid siden..
Kjølevæsken var ny da motoren var ny for ca et år siden. Jeg fylte på 1-2 dl i morges for å få det opp til merket kjølevæsken skal være når motoren er kald, men jeg har jo ikke peiling på om bilen faktisk har brukt kjølevæske eller ikke; jeg har ikke fylt på noe siden motoren ble innmontert for et års tid siden..

Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 315
- Registrert: 19 jul 2012, 00:54
- Navn: Trond Pedersen
- Bil: Saab 9-5 2,3t LPG
- Sted: Fredrikstad
Re: OG9-5: Varmen ble borte - og kom igjen?
Har det samme problemet på min 9-5.
Koblet på diagnoseverktøyet og fikk melding jordfeil varmeveksler solinoid.
Dette er en magnetventil som sitter på vannslangen som går inn til varmeapparatet og sitter under varmegkrana på torpedoveggen på høyre side. Skulle bytte denne hos Bergheim i Sarpsborg som kan Saab, men GM har meldt oppbud for dette selskapet siden de solgte Koreanske Chevrolet og Saab. Saab er konkurs og Chevrolet konkurrerer med Opel så da er det slutt også for dette merket i Europa.
Fikk derfor pris på 1500sek. for å bytte denne hos ANA, men jeg har ikke fått somlet meg over grensa for å bytte denne.
Hvis noen kjenner til et firma i Østfold med mekaniker som kan Saab så er jeg takknemlig for tips.
Koblet på diagnoseverktøyet og fikk melding jordfeil varmeveksler solinoid.
Dette er en magnetventil som sitter på vannslangen som går inn til varmeapparatet og sitter under varmegkrana på torpedoveggen på høyre side. Skulle bytte denne hos Bergheim i Sarpsborg som kan Saab, men GM har meldt oppbud for dette selskapet siden de solgte Koreanske Chevrolet og Saab. Saab er konkurs og Chevrolet konkurrerer med Opel så da er det slutt også for dette merket i Europa.
Fikk derfor pris på 1500sek. for å bytte denne hos ANA, men jeg har ikke fått somlet meg over grensa for å bytte denne.
Hvis noen kjenner til et firma i Østfold med mekaniker som kan Saab så er jeg takknemlig for tips.
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: OG9-5: Varmen ble borte - og kom igjen?
Jeg bruker Taugbøl Bil & Maskin på Kongsvinger, så null stress 
Får stikke dit til uken - skulle det bli helt ramaskrik kan jeg alltids kjøre Audi - nå som det er mye sne er jo Quattro og 270-280 hk bare morsomt

Får stikke dit til uken - skulle det bli helt ramaskrik kan jeg alltids kjøre Audi - nå som det er mye sne er jo Quattro og 270-280 hk bare morsomt

Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: OG9-5: Varmen ble borte - og kom igjen?
Den solenoiden lurer jeg på om ikke finnes på så "ny" som 05 modell
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: OG9-5: Varmen ble borte - og kom igjen?
Da har dette fenomenet oppstått igjen.
Jeg kjørte litt rundt på tomgang på et lite tettsted i nærheten, og plutselig blåste det så og si bare kaldt (lunkent).
Jeg kjørte ut på riksveien og låste bilen i tredegir i ca 110 km så det ble greit turtall på bilen. Varmen kom tilbake.
Kan vannpumpen være defekt?
Jeg tviler på at motoren min er defekt, den har ca 15000 km bak seg.
Jeg kjørte litt rundt på tomgang på et lite tettsted i nærheten, og plutselig blåste det så og si bare kaldt (lunkent).
Jeg kjørte ut på riksveien og låste bilen i tredegir i ca 110 km så det ble greit turtall på bilen. Varmen kom tilbake.
Kan vannpumpen være defekt?
Jeg tviler på at motoren min er defekt, den har ca 15000 km bak seg.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: OG9-5: Varmen ble borte - og kom igjen?
Kan ikkje være so enkelt som at termostaten heng då?
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: OG9-5: Varmen ble borte - og kom igjen?
Hvordan kan termostaten forårsake dette? Jeg bare lurer jeg altså 

Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Re: OG9-5: Varmen ble borte - og kom igjen?
Er jo fort gjort å sjekke termostaten.. Greit å begynne med det enkleste og billigste, syns jeg. Hadde dårlig varme i 9-5'en min, etter mye grubling og mysing ble det til at jeg byttet termostaten.. Typisk at det er dårlig varme når du dasser rundt, blir bedre når en gir på, eller kjører i motbakker. Ser tempmåleren din helt normal ut, eller henger den litt nedpå, mot blå?
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01


9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: OG9-5: Varmen ble borte - og kom igjen?
Temperaturmåleren står på klokken 21, og motoren blir raskt varm. Så og si alltid blåser det godt og varmt fra dysene i varmeapparatet, foruten når dette fenometet inntreffer - og det blåser lunkent, nesten kaldt.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Re: OG9-5: Varmen ble borte - og kom igjen?
Har hatt samme fenomenet på Saab og VW og lurer på om det har med styringen eller dårlig kontakt fra varme-følerne å gjøre.
På VW måtte jeg slå av tenningen en stund så der var det nok bug i programvaren i styringen.
På Saab bestemmer den seg av og til plutselig på vinterstid at "nå er det altfor varmt her" og pøser på med kaldluft. Da må jeg bortpå temperaturinnstillingen og sette opp mellom 2 og 4 grader for deretter etter en stund å gradvis senke temperaturen igjen.
På ingen av av dem mistenker jeg termostaten foreløpig fordi viftene motorrommet går når det skal og motorene oppnår temperatur raskt og temperaturen faller ikke nedoverbakke for deretter å øke i oppoverbakke som beskrevet over.
På VW måtte jeg slå av tenningen en stund så der var det nok bug i programvaren i styringen.
På Saab bestemmer den seg av og til plutselig på vinterstid at "nå er det altfor varmt her" og pøser på med kaldluft. Da må jeg bortpå temperaturinnstillingen og sette opp mellom 2 og 4 grader for deretter etter en stund å gradvis senke temperaturen igjen.
På ingen av av dem mistenker jeg termostaten foreløpig fordi viftene motorrommet går når det skal og motorene oppnår temperatur raskt og temperaturen faller ikke nedoverbakke for deretter å øke i oppoverbakke som beskrevet over.
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: OG9-5: Varmen ble borte - og kom igjen?
Hmm... men hvorfor skjer dette bare når jeg kjører sakte - og dermed med motoren på lavt turtall - da?
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
- Kato
- 2.0 bar
- Innlegg: 942
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: OG9-5: Varmen ble borte - og kom igjen?
ACC kontrollenheten bruker følgende syv inngangsparametrer for regulering av lufttemperatur: kupétemperatur, utetemperatur, tid siden motoren sist var igang, tid siden start, blandingslufttemperaturer, viftehastighet og solstråling. Så her er det i seg selv 7 mulige kilder som kan føre til fenomenet. Av disse kunne det jo være (altfor) lettvindt å si at noe med utetemperaturen er det som er årsaken, ettersom du knytter hendelsen opp mot sakte hastighet (= lavere følt temperatur). Men jeg antar at du ikke ser endring av avlesning her når du får temperaturdroppet.
To enkle saker/ har du: Brukerprogrammert ACC modulen? Kalibrert systemet? Dette siste er viktig dersom batteriet har vært frakoplet eller utladet. Du vil jo i såfall se om disse temperaturfallene skjer etter dette.
To enkle saker/ har du: Brukerprogrammert ACC modulen? Kalibrert systemet? Dette siste er viktig dersom batteriet har vært frakoplet eller utladet. Du vil jo i såfall se om disse temperaturfallene skjer etter dette.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: OG9-5: Varmen ble borte - og kom igjen?
Jeg har kalibrert systemet (auto + off) flere ganger enn jeg klarer å telle. Jeg har også vært hos Saab i dag, og de kjørte full test med Tech2 uten å finne noe som helst.
Dog har det vært en liten utvikling i saken. Da jeg kom hjem fra Saab oppstod feilen på nytt. Klimaanlegget stod da innstilt på 25 grader på begge sider, og begynte da å blåse kaldt på begge sider.
Så fort jeg stilte det på 27 grader på begge sider begynte det å blåse varmt på begge sider. Jeg stilte så temperaturen ned igjen på 25, og det blåste fremdeles varmt.
Termostat og vannpumpe kan jo dermed utelukkes.
Hva med vannventil og/eller solenoid til denne?
Dog har det vært en liten utvikling i saken. Da jeg kom hjem fra Saab oppstod feilen på nytt. Klimaanlegget stod da innstilt på 25 grader på begge sider, og begynte da å blåse kaldt på begge sider.
Så fort jeg stilte det på 27 grader på begge sider begynte det å blåse varmt på begge sider. Jeg stilte så temperaturen ned igjen på 25, og det blåste fremdeles varmt.
Termostat og vannpumpe kan jo dermed utelukkes.
Hva med vannventil og/eller solenoid til denne?
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil