Kjøpe 2001 9-3 med over 200k km - risikosport?

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
cozmo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 520
Registrert: 24 aug 2007, 10:19
Bil: 2005 9-5 2.0t Vector Estate
Kontakt:

Kjøpe 2001 9-3 med over 200k km - risikosport?

Legg inn av cozmo » 17 feb 2014, 10:51

Trenger en "ny" bil nr 2 i familien. Dagens gamle Citroen er nå så lunefull at at den knapt kan brukes.

Hvordan er det med 9-3 fra 2001 - noe spesielt enn bør se etterpå disse?
Virker som mange får rust i hjulbuer bak. Annet?

Har en 2.2 Tid i kikkerten. Den er gått over 230k km. Bør den holde 300k km?
Bør clutchen være byttet? ....

Det viktigste er at den starter og går, og ikke har enormt med lunefulle el-feil som gjør at den ikke vil gå på tomgang, sentrallås som plutselig gjør bilen umulig å låse osv.
Vanlige slitedeler som dempere, fjærer, foringer osv håndterer jeg greit :)
Solgt: 2005 Saab 9-5 Vector 2.0t Estate aut.
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Kjøpe 2001 9-3 med over 200k km - risikosport?

Legg inn av Ingvar N629 » 17 feb 2014, 13:15

Den går nok greit 300k+ uten større problemer, sjekk at den akselererer jevnt og har normalt drag. Sjekk rust i fjærbein foran. Rust i hjulbuer bak er vanlig, men det er jo mer et kosmetisk problem om det ikke er alt for ille. Støtdemperne kan det være på (over)tid å bytte om den har gått 230k uten at de er byttet.
Lunefulle el-feil er normalt sett ikke noe problem på disse.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

cozmo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 520
Registrert: 24 aug 2007, 10:19
Bil: 2005 9-5 2.0t Vector Estate
Kontakt:

Re: Kjøpe 2001 9-3 med over 200k km - risikosport?

Legg inn av cozmo » 17 feb 2014, 13:27

Takker for input.
Hva med clutch på disse med manuell kasse...Selvsagt kommer det an på hvor pent behandlet clutchen har vært, men dersom man har vært snill mot den - hvor lenge kan den finne på å vare? Jeg har liksom en formening oppi huet om at når en bil runder 200.000km er det på tide med clutchbytte....
Solgt: 2005 Saab 9-5 Vector 2.0t Estate aut.
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..

redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 664
Registrert: 05 jan 2012, 21:39
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Re: Kjøpe 2001 9-3 med over 200k km - risikosport?

Legg inn av redturbo » 17 feb 2014, 15:20

Umulig å svare på. Bruken bestemmer. Kan jo teoretisk sett bare ha gått på langkjøring uten kø... :roll:
Men til normalt norsk bruk og så mange km ville jeg regnet med clutchbytte som straks forestående.
Sist redigert av redturbo den 19 feb 2014, 00:32, redigert 3 ganger totalt.

cozmo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 520
Registrert: 24 aug 2007, 10:19
Bil: 2005 9-5 2.0t Vector Estate
Kontakt:

Re: Kjøpe 2001 9-3 med over 200k km - risikosport?

Legg inn av cozmo » 17 feb 2014, 16:29

Det er i tråd med hva jeg også tenker.
Det utgår som DIY jobb, så med mindre den har fått byttet blir det neppe aktuelt.
Solgt: 2005 Saab 9-5 Vector 2.0t Estate aut.
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Kjøpe 2001 9-3 med over 200k km - risikosport?

Legg inn av Ingvar N629 » 17 feb 2014, 19:08

Clutch på disse byttes på en god kveld, enkelt å ta ut kassa gjennom hjulhuset. Men det er jo bare å sjekke om du klarer å få den til å slure ved prøvekjøring, inn med clutchpedalen i fart og 5. giret inne, gi gass og bråslipp clutchen. Med mindre bilen har gått i by eller mye småkjøring, så bør nå clutchen uansett holde mer enn 200k.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Re: Kjøpe 2001 9-3 med over 200k km - risikosport?

Legg inn av saab9000aero » 17 feb 2014, 19:33

Hadde en 2004 modell 9-5 diesel som taxi i bergen. Den gikk 350000 km før clutchen ble byttet. Så ved normal bruk kan den vare lenge.

Hadde også en 2004 modell 9-3ss med 2.2 diesel som varte 30000 km. Så alt er mulig
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.

cozmo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 520
Registrert: 24 aug 2007, 10:19
Bil: 2005 9-5 2.0t Vector Estate
Kontakt:

Re: Kjøpe 2001 9-3 med over 200k km - risikosport?

Legg inn av cozmo » 18 feb 2014, 09:20

Fikk svar på mail fra selger ang clutch - den er byttet på 170k, så da er ikke DET noe issue uansett.

Hovedissuet jeg ser for meg kan dukke opp vil kanskje være tetninger på innsprøytningsdyser?
Solgt: 2005 Saab 9-5 Vector 2.0t Estate aut.
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Re: Kjøpe 2001 9-3 med over 200k km - risikosport?

Legg inn av saab9000aero » 18 feb 2014, 10:39

De er det heller ingen problem og bytte. Gjort det mange ganger. Er ikke så ofte de er noe problem med heller.

Hadde ikke beskymret meg litt engang for å kjøpt en bil med over 200k på telleren. Så lenge service er utført og ting virker bra er det ikke noe problem
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.

cozmo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 520
Registrert: 24 aug 2007, 10:19
Bil: 2005 9-5 2.0t Vector Estate
Kontakt:

Re: Kjøpe 2001 9-3 med over 200k km - risikosport?

Legg inn av cozmo » 18 feb 2014, 10:43

Høres bra ut.
Hvordan er det å få start på disse dieselmotorene i 20 blå som kan forekomme i vinterNorge forøvrig?
Jeg har aldri hatt en bil med diesel før :-)
Solgt: 2005 Saab 9-5 Vector 2.0t Estate aut.
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..

Svar