Vanskelig å si hva som er av additiver som skulle være spesielt egnet for registerkjede, kanskje?
Min Motor er B204E, Saabs "egen".
I manualen står det for 9-3 til 2002 modellen. MOTOROLJE: ACEA A3/B3, API SJ eller bedre.
Oljen importeres av Sørensen og Balchen og selges og selges av BilXtra til 40 kr literen. Den er helsyntetisk ACEA A3 B3 API SL CF.
Med ett års intervaller og ikke hardkjøring banekjøring skulle ved den være god nok?
Kan vi stole på etiketten om at den er helsyntetisk? (Det selges også en variant som er 50 kr billigere for 5 liter og er oppgitt som delsyntetisk)
Jeg har skrevet om dette utsalget i "Salg" og "Tips" her. Nå lurer jeg på om jeg skal kjøpe for noen oljeskift fremover.
Er denne oljen god nok?
Moderator: Moderatorer
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Er denne oljen god nok?
Sist redigert av redturbo den 27 feb 2014, 12:05, redigert 1 gang totalt.
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: Er denne olje god nok?
Om du kan stole på om den er helsyntetisk?
Mistenker du at S & B selger mineral- eller delsyntetisk olje som helsyntetisk?
Mistenker du at S & B selger mineral- eller delsyntetisk olje som helsyntetisk?
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Re: Er denne oljen god nok?
Er ikke helsyntetisk olje med denne spesifikasjonen til 40 kr literen svært rimelig, eller er det blitt en ny bunnpris med stadig flere danske internett selskaper etc som leverer gratis over et visst kvantum?
Bedraget kan ligge tidligere i kjeden enn hos importøren.
Jeg vet at det gjeldende firmaet har eksistert siden tidenes morgen i bilbransjen. Men olje er et innviklet marked, med mange aktører og salgsomganger.
Jeg antar at det er en omstendelig kjemisk prosess å avgjøre om en olje er helsyntetisk eller ikke, m.a.o ord lav risiko for å bli oppdaget.
Ser dere noen grunn til at en kurant olje selges så rimelig? Tatt inn for mye / overskuddslager? Hvorfor selger i tilfelle ikke oljen som forventet?
Når det gjelder deler så holder det å se på Biltema, litt billigere, men massevis av erfaringer for at mye bare holder kort stund og langt kortere enn lovet og prisdiffferansen skulle tilsi - i mange tilfeller, men selvsagt ikke alle.
Jeg har selv vært ute for bedrag med ankerkjetting som bare skulle gå i seriøse salgskanaler frem til en profesjonell bøyemontør.
En godt overdimensjonert kjetting røk innen ett år. Der var det enkelt å teste metallet for innhold og montøren innrømmet at han hadde vært utsatt for bedrag.
Det er mulig sammenligningen er dårlig. Derfor spør jeg. Det er ingen spesifikke reelle grunner til mistanke mot noen av de nevnte aktørene.
Men kan en kvalitetsolje selges til så lav pris uten tap? Er avansene så gode?
Bedraget kan ligge tidligere i kjeden enn hos importøren.
Jeg vet at det gjeldende firmaet har eksistert siden tidenes morgen i bilbransjen. Men olje er et innviklet marked, med mange aktører og salgsomganger.
Jeg antar at det er en omstendelig kjemisk prosess å avgjøre om en olje er helsyntetisk eller ikke, m.a.o ord lav risiko for å bli oppdaget.
Ser dere noen grunn til at en kurant olje selges så rimelig? Tatt inn for mye / overskuddslager? Hvorfor selger i tilfelle ikke oljen som forventet?
Når det gjelder deler så holder det å se på Biltema, litt billigere, men massevis av erfaringer for at mye bare holder kort stund og langt kortere enn lovet og prisdiffferansen skulle tilsi - i mange tilfeller, men selvsagt ikke alle.
Jeg har selv vært ute for bedrag med ankerkjetting som bare skulle gå i seriøse salgskanaler frem til en profesjonell bøyemontør.
En godt overdimensjonert kjetting røk innen ett år. Der var det enkelt å teste metallet for innhold og montøren innrømmet at han hadde vært utsatt for bedrag.
Det er mulig sammenligningen er dårlig. Derfor spør jeg. Det er ingen spesifikke reelle grunner til mistanke mot noen av de nevnte aktørene.
Men kan en kvalitetsolje selges til så lav pris uten tap? Er avansene så gode?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Er denne oljen god nok?
40 kr literen er fortsatt høyere enn hva det koster rett fra oljeselskapet. Kjøper du f eks rett fra Statoil i store kvanta koster god helsyntet motorolje 25-30 kr literen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Re: Er denne oljen god nok?
Var i samtale med S&B. Oljen deres har 3 kvaliteter, rangert fra topp til bunn.
1. Castrol
2. Comma
3. BilXtra
Han anbefalte ikke lenger kjørelengde enn 10.000 km på BilXtra-oljen.
Forstod det slik at det er forskjell i hvor i raffineringsprosessen de hentet den syntetiske oljen fra.
BilXtra-oljen er ikke den beste baseoljen, men grei for gamle motorer uten særskilte krav til additiver og uten oljeslam-problemer.
1. Castrol
2. Comma
3. BilXtra
Han anbefalte ikke lenger kjørelengde enn 10.000 km på BilXtra-oljen.
Forstod det slik at det er forskjell i hvor i raffineringsprosessen de hentet den syntetiske oljen fra.
BilXtra-oljen er ikke den beste baseoljen, men grei for gamle motorer uten særskilte krav til additiver og uten oljeslam-problemer.