Bosch eller trionic

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Gaup
Innlegg: 5
Registrert: 11 mar 2014, 13:09

Bosch eller trionic

Legg inn av Gaup » 12 mar 2014, 23:17

Hei, ny på forumet her! Akkurat kjøpt meg en 9000cs 2.0t 1993'.

Hvordan finner jeg ut om jeg har bosch eller trionic?
Forstår det slik at rødt er trionic, men trionic har ikke lmm?

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Bosch eller trionic

Legg inn av Tor N12 » 12 mar 2014, 23:26

Stemmer det ;)

Trionic (5.2) kom i 1993 men kun på 2.3t så din 2.0ltt har LH men med DI(Direct ignition) dermed har den også rød tennkassett.
Fra 1994 så fikk også 2.0t og 2.3i Trionic.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Gaup
Innlegg: 5
Registrert: 11 mar 2014, 13:09

Re: Bosch eller trionic

Legg inn av Gaup » 12 mar 2014, 23:31

Er det noen bakdeler med det jeg har kontra trionic? Er det mulig å bygge om til trionic?

Gaup
Innlegg: 5
Registrert: 11 mar 2014, 13:09

Re: Bosch eller trionic

Legg inn av Gaup » 13 mar 2014, 17:19

Har funne ut at det er mulig å bygge om til trionic, men er det noen som kan vise meg rikitg vei?

Må jeg bytte ut ledningsnettet fra lh til t5, eventuelt bytte lambda etc, blir jeg kvitt lmm med trionic 5?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Bosch eller trionic

Legg inn av Ingvar N629 » 13 mar 2014, 17:48

T5 har et mye bedre sikkerhetsnett enn LH og DI+APC, dessuten får du med Trionic ett motorstyresystem istedenfor to (eldre modeller har tre; fuel, tenning og ladetrykk). Dette er kjekt spesielt hvis du skal trimme, T5 er også lettrimmet og kan mappes live som et datasprut. Skal du bygge om så ville jeg definitivt gått for T5.5 istedenfor T5.2 som kun kom i 93.
Du må da montere et triggerhjul og lage en brakett for veivakselgiver. Du må bytte ledningsnett og det meste av sensorikk inkl lambda. Det er mange som har gjort dette spesielt på gamle 900 turbo, da det er mye å hente på kjørbarheten på disse ved å få et mer moderne tenningssystem enn fordeleren. Du som har DI vil vel ikke tjene all verden på å bygge om hvis du ikke skal trimme.

T5 bruker ikke LMM, men MAP og temperatur.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar