Intercoolere fra kl-racing 60mm (Saab 9000)
Moderator: Moderatorer
- Emil N2221
- 1.2 bar
- Innlegg: 206
- Registrert: 20 aug 2010, 23:25
- Medlemsnummer: N2221
- Sted: Drammen
Intercoolere fra kl-racing 60mm (Saab 9000)
Hei!
Ser at det er billigsalg på intercoolere til 9000 på kl-racing til 2000kr pga dårlig passform. Ser at de selges i forskjellige tykkelser. Er det noe spesiell grunn til å ikke velge den tykkeste?
Ser at det er billigsalg på intercoolere til 9000 på kl-racing til 2000kr pga dårlig passform. Ser at de selges i forskjellige tykkelser. Er det noe spesiell grunn til å ikke velge den tykkeste?
Sist redigert av Emil N2221 den 29 mar 2014, 13:30, redigert 1 gang totalt.
Saab 900GLs 1980 (solgt)
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1367
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Re: Intercoolere fra kl-racing (Saab 9000)
Man må modifisere nedre fester, og feste til AC-kondenser, jeg brukte stirps til kondenseren. Det er trangt, men det går med den som er 6cm. 

- Emil N2221
- 1.2 bar
- Innlegg: 206
- Registrert: 20 aug 2010, 23:25
- Medlemsnummer: N2221
- Sted: Drammen
Re: Intercoolere fra kl-racing (Saab 9000)
Takk for et etterlengtet svar! Intercooleren er allerede på vei, så fikk litt hetta når jeg leste et sted på internett at intercooleren ikke passet uten å ta bort ac-kondenseren.
Hva gjorde du med de nedre festene? Slik jeg har fortstått det er at det bare er to styrepinner som skal ned i hvert sitt hull i rammen, men at disse "pinnene" er feilplassert. Går det an å bøye e.l. for å få det til å passe, eller må man til med sveis?
Hva gjorde du med de nedre festene? Slik jeg har fortstått det er at det bare er to styrepinner som skal ned i hvert sitt hull i rammen, men at disse "pinnene" er feilplassert. Går det an å bøye e.l. for å få det til å passe, eller må man til med sveis?
Saab 900GLs 1980 (solgt)
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1367
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Re: Intercoolere fra kl-racing (Saab 9000)
Jeg monterte på ACkondenser, null problem
Nedre fester sagde jeg av stussen på slik at jeg fikk en mye tynnere stuss som gikk ned i festet 


- Emil N2221
- 1.2 bar
- Innlegg: 206
- Registrert: 20 aug 2010, 23:25
- Medlemsnummer: N2221
- Sted: Drammen
Re: Intercoolere fra kl-racing (Saab 9000)
Har nå mottatt intercooleren i posten, og har fortsatt noen spørsmål rundt montering og tilpassning.
Konkret, hva gjorde du med "pinnene" som er sveiset til bunnen av intercooleren?
Var det noen flere utfordringer utover disse pinnene og AC-kondenseren?
Har søkt litt på nettet, men sliter å finne en framgangsmetode for å bytte. Haynes boka ble jeg som vanlig ikke klok på.
Kunne du skrevet en enkel framgangsmetode?
Konkret, hva gjorde du med "pinnene" som er sveiset til bunnen av intercooleren?
Var det noen flere utfordringer utover disse pinnene og AC-kondenseren?
Har søkt litt på nettet, men sliter å finne en framgangsmetode for å bytte. Haynes boka ble jeg som vanlig ikke klok på.
Kunne du skrevet en enkel framgangsmetode?

Saab 900GLs 1980 (solgt)
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1367
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Re: Intercoolere fra kl-racing (Saab 9000)
Jeg tok av lykter o.l og tok av bjelken over radiator, må løsne på et par av skruene som holder skjermene også, men når bjelken er av, så kommer du greit til
Jeg kutta av pinnene på langs, slit at de akkurat gikk nedi originale festehull, og fremdeles så sterke nok ut til å holde ICen

Jeg kutta av pinnene på langs, slit at de akkurat gikk nedi originale festehull, og fremdeles så sterke nok ut til å holde ICen

- Emil N2221
- 1.2 bar
- Innlegg: 206
- Registrert: 20 aug 2010, 23:25
- Medlemsnummer: N2221
- Sted: Drammen
Re: Intercoolere fra kl-racing (Saab 9000)
Okei! Hørtes ut som en grei jobb
.
Tusen hjertelig takk for tips Atzz! Jeg skal passe på å legge inn en post når IC-en er inne med bilder slik at andre med 9000 kan dra nytte av denne tråden

Tusen hjertelig takk for tips Atzz! Jeg skal passe på å legge inn en post når IC-en er inne med bilder slik at andre med 9000 kan dra nytte av denne tråden

Saab 900GLs 1980 (solgt)
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1367
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Re: Intercoolere fra kl-racing (Saab 9000)
Måtte forresten også bøye litt på en av stolpene som går opp langs Icen for å få plass til den, men det ser du når du holder på 

- Emil N2221
- 1.2 bar
- Innlegg: 206
- Registrert: 20 aug 2010, 23:25
- Medlemsnummer: N2221
- Sted: Drammen
Re: Intercoolere fra kl-racing (Saab 9000)
Sånn, da var den jobben gjort. Til de nå som lurer på å gjøre samme jobben, legger jeg ut litt bilder og erfaringer:
Hele jobben totalt sett var grei nok. Jeg tok meg god tid, og brukte ca. 8 timer. Første gang jeg demonterer foran på 9000.
Først må man demontere blinklys, lyktehus, grill og de 3 fremre plastikkplatene under bilen. Deretter alle smådetaljer som sitter fast i rammen over IC-en (panserlås m.m.). Denne rammen sitter med noen skruer litt her og der, men relativt grei å få ut. Husk å skru opp alle skruene til begge forskjermene slik at disse kan bøyes ut. Dette må til får å få løftet rammen rett opp. Edit: På dette bildet har jeg allerede skrudd ut den originale IC-en...

Deretter sitter AC-kondesatoren med 2 skruer i bunn montert til IC-en. Disse var på min bil veldig rustne og litt vanskelig å komme til, så beregn mye wd40 og noen banneord. For å holde AC-kondensatoren på plass til jeg hadde fått satt inn den nye IC-en, brukte jeg to støttebukker under til å holde opp, anbefales!

Når den gamle IC-en var ute fant jeg fort ut at den nye IC-en ikke ville passe, som forventet.


Skjærte til de nedre "utstikkerne" på den nye IC-en, ettersom de var for brede for de originale hullene. Bildet er tatt fra under bilen, prøvde å ta bilde av hvordan det ble med disse jeg skjærte til:

AC-kondensatoren ble festet med strips gjennom de originale nedre festene. Brukte en litt sterkere type samt 2 stk. per hull, tror dette kommer til å fungere bra.

Deretter var det bare å montere i motsatt rekkefølge. Anbefaler å bytte ut slangene ut fra turbo og inn og ut fra IC-en til silikonslanger mens man er i gang.
Intercooleren er med andre ikke veldig bolt-on, men absolutt ikke vanskelig å montere om man tar seg tid til å finne gode løsninger. Minner om at denne IC-en er tykkere enn original, så skruer som var vanskelig å komme til, blir enda verre når du skal montere.
Håper dette var til hjelp for noen!
Hele jobben totalt sett var grei nok. Jeg tok meg god tid, og brukte ca. 8 timer. Første gang jeg demonterer foran på 9000.
Først må man demontere blinklys, lyktehus, grill og de 3 fremre plastikkplatene under bilen. Deretter alle smådetaljer som sitter fast i rammen over IC-en (panserlås m.m.). Denne rammen sitter med noen skruer litt her og der, men relativt grei å få ut. Husk å skru opp alle skruene til begge forskjermene slik at disse kan bøyes ut. Dette må til får å få løftet rammen rett opp. Edit: På dette bildet har jeg allerede skrudd ut den originale IC-en...
Deretter sitter AC-kondesatoren med 2 skruer i bunn montert til IC-en. Disse var på min bil veldig rustne og litt vanskelig å komme til, så beregn mye wd40 og noen banneord. For å holde AC-kondensatoren på plass til jeg hadde fått satt inn den nye IC-en, brukte jeg to støttebukker under til å holde opp, anbefales!
Når den gamle IC-en var ute fant jeg fort ut at den nye IC-en ikke ville passe, som forventet.
Skjærte til de nedre "utstikkerne" på den nye IC-en, ettersom de var for brede for de originale hullene. Bildet er tatt fra under bilen, prøvde å ta bilde av hvordan det ble med disse jeg skjærte til:
AC-kondensatoren ble festet med strips gjennom de originale nedre festene. Brukte en litt sterkere type samt 2 stk. per hull, tror dette kommer til å fungere bra.
Deretter var det bare å montere i motsatt rekkefølge. Anbefaler å bytte ut slangene ut fra turbo og inn og ut fra IC-en til silikonslanger mens man er i gang.
Intercooleren er med andre ikke veldig bolt-on, men absolutt ikke vanskelig å montere om man tar seg tid til å finne gode løsninger. Minner om at denne IC-en er tykkere enn original, så skruer som var vanskelig å komme til, blir enda verre når du skal montere.
Håper dette var til hjelp for noen!
Saab 900GLs 1980 (solgt)
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3